Hoppa till innehåll

Hur Öppnar Man En Ketchup-flaska?


WASD
 Dela

Rekommendera inlägg

Ju längre armar desto bättre. Det funkar oavsett.

 

Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Centripetalkraft

Samma effekt som om du snurrar på en sån grej på en lekplats, du dras utåt. Ketchupen dras mot korken.

Men hur är lösningen för mina armar?

Jag kan ju liksom inte odla längre armar på något sätt, kanske genom mutation, eller genteknik. Men jag vill inte göra det.

Finns det något annat sätt?

 

Och vad menar du med att man dras utåt?

Redigerat av Proccito
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ju längre armar desto bättre. Det funkar oavsett.

 

Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Centripetalkraft

Samma effekt som om du snurrar på en sån grej på en lekplats, du dras utåt. Ketchupen dras mot korken.

Faktum är att ketchupen fortsätter framåt i rörelseriktningen men flaskan svänger undan. Du ser det från ett perspektiv där flaskan är stationär, men det kan den inte vara eftersom den är under acceleration (hastighetens riktning ändras).

 

Men hur är lösningen för mina armar?

Jag kan ju liksom inte odla längre armar på något sätt, kanske genom mutation, eller genteknik. Men jag vill inte göra det.

Finns det något annat sätt?

Tejpa fast flaskan i en gren eller krycka eller nått och svinga den. Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Faktum är att ketchupen fortsätter framåt i rörelseriktningen men flaskan svänger undan. Du ser det från ett perspektiv där flaskan är stationär, men det kan den inte vara eftersom den är under acceleration (hastighetens riktning ändras).

Räcker det inte med att skriva att hastigheten ändras, för hastigheten är väl fart och riktning?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Funkar detta för senap?

 

Tacksam för svar.

Det borde väl vara samma princip där?

Centripetalkraften gäller ju där också, så flaskan måste ju accelerera i en cirkulär rörelse, vilket gör att senapen måste ju dras mot korken, samtidigt som luften, som har längre densitet, måste väl lägga sig ovanför senapen (om vi nu antar att korken är längst ner, och handen är längst upp), vilket gör att senapen kommer att åka åt ett vist håll, men flaskan drar undan, och senapen slår i korken.

Det borde också funka med en tub, men det gäller väl att se till att friktionen inte är högre än centripetalkraften i tuben.

 

Jag har varit ute i 2 timmar, och är lite småseg i huvudet, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Rätta mig gärna :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...