Hoppa till innehåll

Överklockning


AlleTheMaster
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej!

 

Jag har laddat ner nVidias program för överklockning, tror det heter nTune eller nått. Jag valde detta för att jag inte vill grilla processorn när jag ändrar i bios och ville ha "säker" överklockning.

 

System specs:

AMD athlon x2 3.1 ghz @ 3 ghz, fick den underklockad

4gb corsair XMS2 800mhz

Asus m2n-sli 560

Resten är nog ointressant, ska inte överklocka något mer iallafall

 

Multiplaier ligger på 15x och FSB på 214 mhz just nu

 

CPU idle temp: 33c, load temp: 48c, har dock inte lyckats belasta båda kärnorna till 100%, så det är lite svårt att säga temp vid load.

 

Just nu har jag processorn på 3.2 ghz.

 

Frågor:

 

Kollade i bios vad som är max vcore, och max är 1.4 v, är inte det lågt? Kan välja allt emellan 1.0v och 1.4. Tycker det borde vara mer! Men jag sket i det och valde auto på vcore

 

När man ökar FSB, så ökar även ramets hastighet, eller hur? Det gör det för mig iallafall. Det är därför det är onödigt med snabbare än 800mhz minnen om man inte överklockar va?

 

När jag ökar till 3.2 ghz ändra sig vcore till 1.546v, och allt verkar stabilt. Men efter en stund bluescreenar datan, vad kan jag göra åt det? Ställa in vcore manuellt?

Edit: Samma händer vid 3.3ghz

 

Saknas något?

 

Edit2: När jag ökade från 3.0ghz till dryga 3.1ghz fick jag en förbättring i superpi på ungefär 2sekunder, dvs 28 sekunder totalt. Skäms lite över det

Redigerat av AlleTheMaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu klockar jag manuellt istället, vcore 1.4 och FSB 214 multiplier 15x, dvs 3.2 ghz. Allt funkar ganska stadig verkar det som

 

När man kommer till högre frekvenser på CPUn, borde jag sänka multiplier då eller? Eller höja, så att RAMen hänger med. Multiplier är ju iofs på max, så det går ju inte höja mer

 

Nu gick allt ricktigt lång åt h*lvete!

 

Överklockade CPUn till 3.3 ghz i bios, nu kan jag inte boota XP och kan inte gå in i bios :angry: :(

 

Dessutom, förut bluescreena datan när jag hade den på 3.2 ghz med vcore på 1.4v, det tog ett tag innan den gjorde de dock. Men i stressprime eller vad programet nu heter (stressprime belastar processorn till max) så hittade den fel typ. Så jag bestämde mig för att klocka lite till, men degt blev INGE bra alls

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för tipset. Jag har även tagit ur ram modulerna, windows påstod att det var något fel med ena, så jag tänkte att det kanske var det först. Så jag tog ur bådamodulerna för att sätta in ena i en annan RAM plats, men JAG KAN FÖR MITT LIV INTE FUNDERA UT FARFÖR JAG INTE FÅR IN DEM IGEN! Har prövat att vända och vrida på alla möjliga sett, men jag får f*n bara inte i dem!!!

 

Efter lång frustration fick jag ENTLIGEN i minnena på sin plats, phew

 

Edit: det ända jag behövde göra var att trycka, ganska hårt dock

 

Nu kan jag helt plötsligt nå bios igen, skumt :S, men bra

Redigerat av AlleTheMaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm, en fråga i den här tråden när det ändå är uppe...

Jag kan inget om att ställa in spänningarna till CPU och RAM. Men om jag skulle ställa in vcore manuellt och sänka den LITE. Skulle jag kunna sänka tempen eller skulle det bara försämra prestandan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm, en fråga i den här tråden när det ändå är uppe...

Jag kan inget om att ställa in spänningarna till CPU och RAM. Men om jag skulle ställa in vcore manuellt och sänka den LITE. Skulle jag kunna sänka tempen eller skulle det bara försämra prestandan?

Antagligen bara obalansera allting.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm, en fråga i den här tråden när det ändå är uppe...

Jag kan inget om att ställa in spänningarna till CPU och RAM. Men om jag skulle ställa in vcore manuellt och sänka den LITE. Skulle jag kunna sänka tempen eller skulle det bara försämra prestandan?

Antagligen bara obalansera allting.

 

hmmm, ok
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm, en fråga i den här tråden när det ändå är uppe...

Jag kan inget om att ställa in spänningarna till CPU och RAM. Men om jag skulle ställa in vcore manuellt och sänka den LITE. Skulle jag kunna sänka tempen eller skulle det bara försämra prestandan?

Njä, sänker du inte FSB:n samtidigt så kan det dyka upp en massa "blåa skärmar av döden" som wAcko sa. Temperaturen skulle säkert sänkas en aning, men datorn skulle också bli mer instabil (sänker du den bara ett steg blir kanske inte ens förändringen märkbar, men det varierar).
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm, en fråga i den här tråden när det ändå är uppe...

Jag kan inget om att ställa in spänningarna till CPU och RAM. Men om jag skulle ställa in vcore manuellt och sänka den LITE. Skulle jag kunna sänka tempen eller skulle det bara försämra prestandan?

Antagligen bara obalansera allting.

 

Du verkar kunna en del. ;)

 

Som tidigare sagt så kommer det antagligen bara obalansera allting.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...