Hoppa till innehåll

The Venus Project


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

På vilket sätt då? Naturen bestämmer tillgången på olika resurser. Dessa resurser möjliggör sedan olika varor och tjänster som människor och marknaden bestämmer efterfrågan och därigenom tillgång på beroende på vad människorna känner de har behov av enligt deras värderingar och indoktrinerade livsstil.

Exakt, så vad är problemet? Om mänskligheten som helhet kan uppnå värderingar som bibehåller åtminstone en dynamisk jämvikt så ser inte jag vart problemet ligger. Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Exakt, så vad är problemet? Om mänskligheten som helhet kan uppnå värderingar som bibehåller åtminstone en dynamisk jämvikt så ser inte jag vart problemet ligger.

Problemet är att ingen vet hur mänskligheten ska kunna uppnå dessa värderingar på ett effektivt sätt innan det är för sent. Det finns ingen teori bakom det alls, det enda man vet är att det måste göras. Att ta fram något realistiskt och effektivt kostar otroligt mycket pengar och ingen av de som har mycket pengar kommer vilja finansiera det då de inser att deras rikedom är beroende av just denna onödiga överkonsumtion. Det är helt enkelt inte realistiskt att uppnå dessa värderingar som helhet inom en snar tid sett till det faktum att jordens resurser tog nyligen "slut" för året och snart kommer de ta slut innan ett halvår samt populationsökningen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Problemet är att ingen vet hur mänskligheten ska kunna uppnå dessa värderingar på ett effektivt sätt innan det är för sent. Det finns ingen teori bakom det alls, det enda man vet är att det måste göras. Att ta fram något realistiskt och effektivt kostar otroligt mycket pengar och ingen av de som har mycket pengar kommer vilja finansiera det då de inser att deras rikedom är beroende av just denna onödiga överkonsumtion. Det är helt enkelt inte realistiskt att uppnå dessa värderingar som helhet inom en snar tid sett till det faktum att jordens resurser tog nyligen "slut" för året och snart kommer de ta slut innan ett halvår samt populationsökningen.

Inte heller är jag av den uppfattningen att alla 7 miljarder människor smärtfritt kommer ta sig egen ett potentiellt samhällsbyte av just de anledningar du nämner här ovan. Däremot vet jag vart jag vill och ser inget alternativt som är särskilt hypotetiskt hållbart för min livstid eller mina potentiella barns framtid och därför väljer åtminstone jag att sträva emot det.

 

Att man inte vet en speciell sak betyder inte att det blir omöjligt att genomföra. Man får testa sig fram så empiriskt som möjligt och vara så effektiv man kan med det tillgängliga humankapitalet, något annat går varken TZM eller TVP ut på. Hur ett resursbaserat globalt samhälle kommer se ut om det implementeras är det ingen som vet eftersom vi ännu inte har gjort en total översikt av jordens resurser, i alla fall ingen som är tillgänglig för de som vill skapa ett RBS. Innan dess kan man bara spekulera utifrån de spridda data som finns och göra godtyckliga approximationer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte heller är jag av den uppfattningen att alla 7 miljarder människor smärtfritt kommer ta sig egen ett potentiellt samhällsbyte av just de anledningar du nämner här ovan. Däremot vet jag vart jag vill och ser inget alternativt som är särskilt hypotetiskt hållbart för min livstid eller mina potentiella barns framtid och därför väljer åtminstone jag att sträva emot det.

Det som kommer hända är att flertalet oförnybara resurs- och energikällor kommer ta slut och att man då tvingas ändra på sig, det är det enda realistiska i dagsläget och många kommer dö på vägen.

 

Att man inte vet en speciell sak betyder inte att det blir omöjligt att genomföra. Man får testa sig fram så empiriskt som möjligt och vara så effektiv man kan med det tillgängliga humankapitalet, något annat går varken TZM eller TVP ut på. Hur ett resursbaserat globalt samhälle kommer se ut om det implementeras är det ingen som vet eftersom vi ännu inte har gjort en total översikt av jordens resurser, i alla fall ingen som är tillgänglig för de som vill skapa ett RBS. Innan dess kan man bara spekulera utifrån de spridda data som finns och göra godtyckliga approximationer.
Så det är inte möjligt att ta fram teorier om hur det kommer se ut, fungera och implementeras endast för att man inte gjort en total översikt av jordens resurser? Det måste ändå gå att ta fram en djupare ekonomisk teori som kan kritiseras, bearbetas och prövas i mindre skala än det trefasprogram TVP tagit fram trots att man inte gjort en "total översikt av jordens resurser".
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som kommer hända är att flertalet oförnybara resurs- och energikällor kommer ta slut och att man då tvingas ändra på sig, det är det enda realistiska i dagsläget och många kommer dö på vägen.

Vet inte exakt vad du menar med "tar slut" men jag håller med dig här i rätt stor utsträckning tror jag.

 

Så det är inte möjligt att ta fram teorier om hur det kommer se ut, fungera och implementeras endast för att man inte gjort en total översikt av jordens resurser? Det måste ändå gå att ta fram en djupare ekonomisk teori som kan kritiseras, bearbetas och prövas i mindre skala än det trefasprogram TVP tagit fram trots att man inte gjort en "total översikt av jordens resurser".
Jo de teorier som finns består ju av det som Jacque Fresco har pratat om i 30 år nu. Han har gjort ritningar och modeller i 30 år och de är de främsta modellerna för hur ett RBE kan komma att se ut. Den fysiska implementeringen är ju inget konstigt heller eftersom vi då förutsätter att de som vill ha det implementerat har gått igenom det nödvändiga värderingsskiftet. Visserligen kommer det kosta en hel del om det är en "liten" del av jorden som vill bryta sig ur, t.ex. en enstaka nation eller liknande. Och det är därför som TVP fokuserar en hel del på att försöka nå ut till mer inflytelserika personer inom politiken etc.

 

TZM åh andra sidan satsar på den breda massan och är av uppfattning att så länge som det monetära systemet är så starkt som det är idag kan ingen enskild nation bryta sig ut pga av de krafter som verkar i samhället och att det viktiga är den breda massan, "folket". Som jag ser det så komplimenterar de varandra rätt bra.

 

Min poäng var att vi inte exakt kan säga hur det resursbaserade samhället kommer att se ut förrän vi kommer närmare slutet av det monetära systemet. Som du säkert håller med om är dagens system tämligen stabilt även om vi har ordentliga skuldkriser och lågkonjunkturer, men vi är fortfarande långt ifrån t.ex. -29 och inte ens då gick det monetära systemet under. Det kanske visar sig efter undersökningen att vi har 5% mindre koppar att tillgå eller att en viss typ av teknologi bara är 98% framtagen och det kan få större konsekvenser på hur samhället konstrueras då det viktigaste är att vi bibehåller dynamisk jämvikt. Fjärilseffekten är givetvis något väldigt tydligt när man diskuterar kulturell evolution och små händelser kan mycket väl skjuta upp den fysiska implementeringen av ett RBS flera år och vi befinner oss då i ett nytt läge, men andra resurstillgångar etc, som kommer att prägla det framtida samhället. Särskilt då det monetära systemet blir allt mer och mer pressat av naturen.

 

Om jag har förstått det rätt så kommer TVP att bygga en teststad, alltså en testmiljö på mindre skala, precis som du säger (?) efter att deras nuvarande "fas" är avslutad, att göra en ordentlig långfilm. Detta förutsätter givetvis att de får in tillräckligt med pengar för att kunna genomföra det.

 

Men om du har någon konstruktiv kritik angående TVP's tillvägagångssätt så ska det inte vara några problem att maila och bidra. Jacque säger upprepande gånger att detta är det bästa han har kommit på och att det inte finns någon slutgiltig lösning så till vida att allt kan förbättras.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Min syn på framtiden kommer vara att alla människor kommer bli självförsörjande! att du värmer upp ditt egna hus med din egna kroppvärme.

 

EL kommer komma från vindkraftverk, alltså att du eller ett helt bostadsområde har flera vindkraftverk som försörjer alla hus.

Även att den fjärde generationen av kärnkraft kommer vara fullt utvecklad. den fjärde generationen kommer använda rest produkter som blir kvar från de tidigare generationerna.

 

Och att det självklart kommer bli fler kärnkraftverk över hela Sverige om inte vindkraftverk slår igenom (blir billigare att frakta, bygga)! Dessa 3d skrivare som är på tidig utveckling kanske kan skriva ut ett vindkraftverk? Om de kan bygga hus är det inte omöjligt.

Redigerat av V0LFI
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min syn på framtiden kommer vara att alla människor kommer bli självförsörjande! att du värmer upp ditt egna hus med din egna kroppvärme.

Självförsörjande är ineffektivt. Tänk om alla som vill ha mjölk måste äga en egen ko.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Min syn på framtiden kommer vara att alla människor kommer bli självförsörjande! att du värmer upp ditt egna hus med din egna kroppvärme.

 

EL kommer komma från vindkraftverk, alltså att du eller ett helt bostadsområde har flera vindkraftverk som försörjer alla hus.

Även att den fjärde generationen av kärnkraft kommer vara fullt utvecklad. den fjärde generationen kommer använda rest produkter som blir kvar från de tidigare generationerna.

 

Och att det självklart kommer bli fler kärnkraftverk över hela Sverige om inte vindkraftverk slår igenom (blir billigare att frakta, bygga)! Dessa 3d skrivare som är på tidig utveckling kanske kan skriva ut ett vindkraftverk? Om de kan bygga hus är det inte omöjligt.

Jag vet inte hur långt in i framtiden du syftar på men inom den närmare framtiden tror jag och hoppas att självförsörjande hushåll kommer bli vanligare. Finns ju en väldigt intressant typ av hus som kallas earthships och som lagrar solvärme i väggarna för att sedan hålla huset varmt samt drivs på sol och vind. Att värma det med sin egen kroppsvärme tror jag inte mycket på. Människan producerar 100W lågexergivärme vilket inte är så där värst användbart, ens för uppvärmning. En dator, TV, spis eller kylskåp gör mycket mer. En vanlig dammsugare t.ex. producerar nästan 2 kW värme.

 

Jag vet inte hur det kommer gå med framtida kärnkraftverk men med tanke på hur mycket sol-, vind- och vattenenergi vi har tillgängligt ser jag inget större behov av kärnkraft i framtiden. Visst det producerar en väldans massa energi och visst fjärdegenerationen kommer till stor del att kunna använda dagens avfall, men riskerna är väldigt stora och dessutom måste du transportera elen långväga då de är just så kraftiga. I Sverige förlorar vi ca 3%-5% av energin i nätverken. Det är alltid bättre om man kan lokalisera produktionen och skapa en energiinfrastruktur som är mer synergistisk, t.ex. med fotovoltaisk färg på husen och riktigt stora VAWT's i utkanten av städerna.

 

Contour crafting (som det mer populärt heter när man skriver ut hus och liknande) är visserligen bara i början av sin utveckling men det kommer säkerligen att gå att skriva ut vilken typ av byggnad som helst, även om vindkraftverk består mer av metall än av betong vilket gör det hela rätt så mycket mer komplicerat.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...