Hoppa till innehåll

Åldersgräns På Energidryck?


Easton
 Dela

Rekommendera inlägg

Det är bara töntigt att dem sätter åldersgräns på skiten.

Då borde dem sätta lag på att barn under 18 år får inte dricka kaffe.

Annorlunda.. redbull har en god smak, ger kicken direkt fastän kaffe är varmt och inte så gott och kicken kommer efter ett tag.

 

Dock tycker jag att detta är en brilliant idé.. jag hatar folket i skolan som blir helt hypade av att dom druckit någon redbull.

Det är inte koffeinet i redbull som gör att du får den snabba kicken, det är sockret som är snabbt och bryts ner till druvsocker fort i kroppen. Men utför man ingen fysiskaktivitet så är det helt onödigt, du sätter igång ett stort insulinpåslag och vid tidig ålder av mycket ätande av socker läsk godis osv så riskerar man vuxen diabetes sedan föra vidare det i generationer.

 

Huja, nu börjar du låta som den där snubben som påstod giraffer fick längre hals för att de sträckte på sig och sedan överförde sin nya långa hals till ungarna. Vad du som förälder har för problem , som t.ex. avhuggen arm, påverkar inte avkomman. Det är bara om det är genetiskt betingat att du kanske har lättare för att få diabetes som avkomman kan få lika lätt att få diabetes.

 

Alla, exakt ALLA i min skola tycker det är coolt med energi dryck i min skola.

Jag dricker typ 1 per månad, dom dricker 10000000 per minut, men allvarligt typ 1-2 per dag.

Dom tycker att det är skit coolt att ha energidrycken "Monster".

Den kostar 20 spänn.

Livsfarligt i längden. De får ju i sig hela dagliga behov av socker, överdoserar koffein och får i sig onödigt mycket vitaminer så att deras lever tar långsamt skada. Energidryck ska INTE användas som törstsläckare!

 

Allmän info;

Nu börjar vi med koffeinet här. http://www.taurin.se/energidrycker/ http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?...;epslanguage=SV <--Är mina referenser, plus två olika burkar energidryck som jag varit i kontakt med.

De flesta burkar innehåller 32mg/100ml. En burk är oftast 250 ml och det blir ungefär 80mg/burk.

En kopp kaffe (200ml räknar jag på nu, det är en lagom stor kopp) innehåller ~133 mg koffein.

Nu har vi konstaterat att en energidryck innehåller mindre koffein, MEN ungdomar nöjer sig oftast inte med en burk utan dricker flera om dagen. Yay, good work you morons!

Sen har vi sockret. Alla ungdomars bästa vän, här har vi den första energiboosten man får. En-två burkar täcker dagens behov av socker och de flesta ungdomar sitter still efter att ha druckit en energidryck. Smart. No wonder att ni känner er trötta, socker ger en kick och sen kraschar man.

Taurin. That bastard. Enda anledningen till att tillverkarna slänger i det är för att taurin får kroppen att tro att den inte är trött. Och sen låter det sååå coolt och manligt! <__<'

Vad har vi sen? Ah, vitaminer. Vissa innehåller lite, andra innehåller mycket mer. Det de flesta har gemensamt är att bara man dricker två burkar så har man oftast kommit upp i en rekommenderad daglig dos. FÖR VUXNA. En vuxen räknas väga 65 kg ungefär, vad f*n tror ni att det gör i en liten knattes kropp på 40 kg? Och C-vitamin gillar de flesta tillverkare så att de spammar ut äckligt höga doser i dryckerna. Hej lever, nu ska vi gangbanga dig!

För att inte tala om att de flesta ingredienser, som t.ex. koffeinet och sockret, i dryckerna är vätskedrivande och gör en mer törstig. Och vad gör folk då? Häller i sig MER ENERGIDRYCK. PUCKON.

 

 

Meh, nu känns det som om det är dags att flytta på ämnet till diskussionsforumet. Hejhopp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att de ska förbjudas, för det kan va bra och ha det till fysiska aktiviteter.

Kanske skulle man endast få sälja de på gym då man också måste va 16 för och va där.

 

Men visst, vissa gränser är okej.

15 år låter bra, för jag brukar se pojkar på 12 år komma in i IT cafe med flak inför ett nattgibb.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla, exakt ALLA i min skola tycker det är coolt med energi dryck i min skola.

Jag dricker typ 1 per månad, dom dricker 10000000 per minut, men allvarligt typ 1-2 per dag.

Dom tycker att det är skit coolt att ha energidrycken "Monster".

Den kostar 20 spänn.

Livsfarligt i längden. De får ju i sig hela dagliga behov av socker, överdoserar koffein och får i sig onödigt mycket vitaminer så att deras lever tar långsamt skada. Energidryck ska INTE användas som törstsläckare!

 

Allmän info;

Nu börjar vi med koffeinet här. http://www.taurin.se/energidrycker/ http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?...;epslanguage=SV <--Är mina referenser, plus två olika burkar energidryck som jag varit i kontakt med.

De flesta burkar innehåller 32mg/100ml. En burk är oftast 250 ml och det blir ungefär 80mg/burk.

En kopp kaffe (200ml räknar jag på nu, det är en lagom stor kopp) innehåller ~133 mg koffein.

Nu har vi konstaterat att en energidryck innehåller mindre koffein, MEN ungdomar nöjer sig oftast inte med en burk utan dricker flera om dagen. Yay, good work you morons!

Sen har vi sockret. Alla ungdomars bästa vän, här har vi den första energiboosten man får. En-två burkar täcker dagens behov av socker och de flesta ungdomar sitter still efter att ha druckit en energidryck. Smart. No wonder att ni känner er trötta, socker ger en kick och sen kraschar man.

Taurin. That bastard. Enda anledningen till att tillverkarna slänger i det är för att taurin får kroppen att tro att den inte är trött. Och sen låter det sååå coolt och manligt! <__<'

Vad har vi sen? Ah, vitaminer. Vissa innehåller lite, andra innehåller mycket mer. Det de flesta har gemensamt är att bara man dricker två burkar så har man oftast kommit upp i en rekommenderad daglig dos. FÖR VUXNA. En vuxen räknas väga 65 kg ungefär, vad f*n tror ni att det gör i en liten knattes kropp på 40 kg? Och C-vitamin gillar de flesta tillverkare så att de spammar ut äckligt höga doser i dryckerna. Hej lever, nu ska vi gangbanga dig!

För att inte tala om att de flesta ingredienser, som t.ex. koffeinet och sockret, i dryckerna är vätskedrivande och gör en mer törstig. Och vad gör folk då? Häller i sig MER ENERGIDRYCK. PUCKON.

 

 

Meh, nu känns det som om det är dags att flytta på ämnet till diskussionsforumet. Hejhopp.

 

 

Kanske inte är så bra men ens eget ansvar, det ska inte vara olagligt att vara onyttig. Det är inte onyttigt nog för att vara olagligt i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla, exakt ALLA i min skola tycker det är coolt med energi dryck i min skola.

Jag dricker typ 1 per månad, dom dricker 10000000 per minut, men allvarligt typ 1-2 per dag.

Dom tycker att det är skit coolt att ha energidrycken "Monster".

Den kostar 20 spänn.

Livsfarligt i längden. De får ju i sig hela dagliga behov av socker, överdoserar koffein och får i sig onödigt mycket vitaminer så att deras lever tar långsamt skada. Energidryck ska INTE användas som törstsläckare!

 

Allmän info;

Nu börjar vi med koffeinet här. http://www.taurin.se/energidrycker/ http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?...;epslanguage=SV <--Är mina referenser, plus två olika burkar energidryck som jag varit i kontakt med.

De flesta burkar innehåller 32mg/100ml. En burk är oftast 250 ml och det blir ungefär 80mg/burk.

En kopp kaffe (200ml räknar jag på nu, det är en lagom stor kopp) innehåller ~133 mg koffein.

Nu har vi konstaterat att en energidryck innehåller mindre koffein, MEN ungdomar nöjer sig oftast inte med en burk utan dricker flera om dagen. Yay, good work you morons!

Sen har vi sockret. Alla ungdomars bästa vän, här har vi den första energiboosten man får. En-två burkar täcker dagens behov av socker och de flesta ungdomar sitter still efter att ha druckit en energidryck. Smart. No wonder att ni känner er trötta, socker ger en kick och sen kraschar man.

Taurin. That bastard. Enda anledningen till att tillverkarna slänger i det är för att taurin får kroppen att tro att den inte är trött. Och sen låter det sååå coolt och manligt! <__<'

Vad har vi sen? Ah, vitaminer. Vissa innehåller lite, andra innehåller mycket mer. Det de flesta har gemensamt är att bara man dricker två burkar så har man oftast kommit upp i en rekommenderad daglig dos. FÖR VUXNA. En vuxen räknas väga 65 kg ungefär, vad f*n tror ni att det gör i en liten knattes kropp på 40 kg? Och C-vitamin gillar de flesta tillverkare så att de spammar ut äckligt höga doser i dryckerna. Hej lever, nu ska vi gangbanga dig!

För att inte tala om att de flesta ingredienser, som t.ex. koffeinet och sockret, i dryckerna är vätskedrivande och gör en mer törstig. Och vad gör folk då? Häller i sig MER ENERGIDRYCK. PUCKON.

 

 

Meh, nu känns det som om det är dags att flytta på ämnet till diskussionsforumet. Hejhopp.

 

De flesta vuxna dricker ungefär 3-5 koppar kaffe om dagen, vissa dricker upp till tio koppar om dagen, det är knappast bättre?

 

Vitaminerna som dom proppar in i energidryckerna löses i vatten och är därmed inte alls lika farliga för levern som fettlösliga vitaminer.

 

ang Taurin:

 

Värdelöst, gör ingenting speciellt men är inte heller farligt.

 

Är det farligt med taurin?

Det finns inga belägg för att intag av taurin är skadligt, men det är inte visat att intag av mycket höga doser och under lång tid är säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur mycket koffein innehåller en burk, 33 cl, energidryck?

 

Ungefär lika mycket koffein som man får i sig via en kopp kaffe. Det är cirka 100 mg.

Jag vet inte hur du räknade ut koffein mängden men så här blir det enligt livsmedelsverket:

Livsmedelsverket rekommenderar gravida att begränsa sin konsumtionen till maximalt 300 mg koffein per dag. Det motsvarar cirka tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2dl/kopp).

Alltså: 3 koppar kaffe = 4,5 dl = 450 ml Om man tar 450 ml och delar det med koffeinet blir det: 300/450=0,6666666666666666666666666666666666666666666666666 (vilket fortsätter i oändlighet) Det innebär att för för varje ml är det ungefär 0,6 mg koffein det betyder följande:

 

1 dl Energidryck (med 32mg/100ml) = 32 ml koffein

1 dl Kaffe= (ca) 66 ml koffein

Så jag vet inte om den källan är så bra, den stämmer ju inte matematisk...

 

Soad_token

Redigerat av Soad_token
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inget emot det, dricker bara energidrycker någon gång ibland när jag ska spela sent och för det behovet fungerar cola ungefär lika bra. Tycker heller inte att det är så bra med alla som smäller i sig energidrycker på min skola så det är nog bra på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast enligt din länk så är det ju så här:

 

Hur mycket koffein innehåller en burk, 33 cl, energidryck?

 

Ungefär lika mycket koffein som man får i sig via en kopp kaffe. Det är cirka 100 mg.

 

Jag vet inte hur du räknade ut koffein mängden men så här blir det enligt livsmedelsverket:

Livsmedelsverket rekommenderar gravida att begränsa sin konsumtionen till maximalt 300 mg koffein per dag. Det motsvarar cirka tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2dl/kopp).

 

Alltså: 3 koppar kaffe = 4,5 dl = 450 ml Om man tar 450 ml och delar det med koffeinet blir det: 300/450=0,6666666666666666666666666666666666666666666666666 (vilket fortsätter i oändlighet) Det innebär att för för varje ml är det ungefär 0,6 mg koffein det betyder följande:

 

1 dl Energidryck (med 32mg/100ml) = 32 ml (ska vara mg) koffein

1 dl Kaffe= (ca) 66 ml (ska vara mg) koffein

Så jag vet inte om den källan är så bra, den stämmer ju inte matematisk...

 

Soad_token

 

Det påverkar inte men ville bara säg att du skrivit fel enhet ;) .

 

Sen så glömde du att den säger att en kopp kaffe innehåller samma mängd koffein som 33cl energidryck. En kopp kaffe har väl ungefär hälften så stor volym som det, så jovisst stämmer det som står ungefär. (om jag inte nu har gjort bort mig :P )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om taurin:

"Ämnet har dock inga som helst dokumenterade effekter på att vara varken prestationshöjande eller verka förstärkande ihop med koffein. Det är okänt varför taurin inkluderas i energidrycker, men en teori är att det beror på ordets manliga karaktär då det härstammar från latinets taurus (tjur), och därför skulle ha en psykologisk effekt, placeboeffekt, snarare än en fysiologisk sådan."

 

Wikipedia

 

Men, har inte folk dött av taurin?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...