Hoppa till innehåll

Adobe Photoshop Guide ©2010


Rekommendera inlägg

Här är lite information om bildredigeringsprogrammet photoshop.

VER 1.0



VERKTYG

Move tool : Om du har markerat en speciell grej på bilden och den behöver flyttas lite utan att göra om, då kan du helt enkelt använda denna till att flytta den.
Om du har olika layers på bilden så kan du markera den layern du vill ha och flytta den.

MARQUEE TOOLS

Elliptical Marquee Tool : Markerar cirkulära former
Rectangular Marquee Tool : Markerar rektangulära former
Single Row Marquee Tool : Verktyget som gör att du kan skapa vågräta rader
Single Column Marquee Tool : Verktyget som gör att du kan göra lodräta rader


LASSO TOOLS - Markeringsverktyg.

Magnetic Lasso tool : Drar sig mot kanter på bilden(Rekommenderar att du har en vit(eller vilken som helst) bakrund så du enkelt kan markera.
Lasso Tool : Detta verktyg är precis som Magnetic Lasso Tool fast denna drar sig inte mot kanter.
Polygonal Lasso Tool : Detta verktyg är till för att du ska kunna markera figurer som har RAKA sidor.


WANDS


Quick Selection Tool : Om du klickar på bilden med detta så kan du forma markeringen genom att dra ut den.
Magic Wand : Klicka på bilden så markerar den vad som helst(Inte så noggrant).


Crop Tool : Använd detta verktyg om du vill få en liten del av bilden och klippa av resten.

Slice tool : Du kan använda slice verktyget för att rita en linje skiva direkt på en bild, eller designa grafik med hjälp av lager och sedan skapa skivor baserat på lager.

HEALING BRUSHES

Spot healing brush : Använd detta verktyg om du vill duplicera en sak på bilden (ALT+KLICK)
Healing Brush : Använd detta verktyg om du vill få en del av bilden att smälta in.
Patch Tool : Typ likadant som Lasso tool.
Red eye Tool : Om ögonen blivit röda på din kamerabild så använder du detta verktyg på ögonen.

BRUSHES

Brush tool : Välj detta verktyg om du vill rita till något på bilden eller göra skuggor.
Fungerar som en vanlig paint pensel.
Pencil tool : En vanlig "Paint" Penna
Color Replacement Tool : Detta verktyg ersätter specifika färger i bilden.

STAMP TOOLS

Clone Stamp Tool : Den här har samma effekt som Spot Healing Brush.
Pattern Stamp Tool : Verktyget som gör att du kan lägga till snygga effektbakrunder.

HISTORY BRUSHES

History Brush Tool : Detta verktyg målar med snygga drag med hjälp av källdata från en viss historie stat eller bild.
Art History Brush Tool : Likadan som History Brush Tool; Men Art History Brush Tool använder sig av en mer konstnärlig version.

ERASERS

Eraser Tool : Använd detta om du vill sudda ut en del på bilden.
Backround Eraser Tool : Använd detta om du vill ta bort hela bakrunden på bilden.
Magic Eraser Tool : Tar bort hela bakrunden på ett simpelt klick!

PAINT AND BUCKET

Gradient Tool : Förminska/Höj ljuset, skapa effekter eller kanske en fräsch färg som täcker halva bilden med detta verktyg!
Paint Bucket Tool : Fyll ett helt område med färg med detta användbara verktyg!
Fungerar som paint färghinken!

WATER

Blur Tool : Blur tool förminskar skärpan på bilden
Sharpen Tool : Sharpen tool förbättrar skärpan på bilden.
Smudge Tool : Degar ut det du pekar på.

LIGHTS

Dodge Tool : Ökar Ljusstyrkan.
Burn Tool : Minskar Ljusstyrkan.
Sponge Tool : Gör bilden grå/sepiaaktig

PENS : Formar figurer; Dra med pennan ned eller uppåt; experimentera genom att använda olika stilar också!

TEXT

Horizontal Type Tool : Skriv Vågrätt.
Vertical Type Tool : Skriv Lodrätt.
Finns 2 andra som är ganska lik ovanståeende

SELECTION TOOLS

Path Selection Tool : Jag vet inte riktigt vad den här är till (Uppdateras inom kort!).
Direct Selection Tool : Jag vet inte riktigt vad den här är till (Uppdateras inom kort!).

SHAPES
Alla olika shapes:

Rektangulär
Rektangulär med rundade kanter
Elips
Polygon
Linje
-Fritt-

ÖVRIGT
Eyedropper Tool : Tar ett prov av en färg på bilden och sen kan du måla med den.
Ruler Tool : En vanlig linjal.
Count Tool : Räknar upp till 1,2,3,4,5,6, Osv..
Hand Tool : Du kan flytta bilden med denna när du har zoomat in.
Zoom Tool : Zoomar in vart du vill.

Guiden Kommer uppdateras inom kort! ;)
Redigerat av MetalKungen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra för nybörjare inom Photoshop, och även andra bildredigeringsprogram som oftast är baserade på de här verktygen.

 

:D

Aa, skulle egentligen ha skrivit i "Lär Mig,få1000FM" Tråden men eftersom det blev så mycket så gjorde jag en guide om verktygena istället :)

 

Tack för din kommentar ! ;D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra för nybörjare inom Photoshop, och även andra bildredigeringsprogram som oftast är baserade på de här verktygen.

 

:D

Aa, skulle egentligen ha skrivit i "Lär Mig,få1000FM" Tråden men eftersom det blev så mycket så gjorde jag en guide om verktygena istället :)

 

Tack för din kommentar ! ;D

 

Du borde uppdatera den och skriva mer utförligt vad vissa verktyg gör.

 

LASSO TOOLS var dåligt skrivet, du kan adda att det är markeringsverktyg.

Move Tool var dåligt skriven, du kan adda att man flyttar olika lager med den. Inte att man markerar en viss del av en bild och flyttar bara den.

Magic Wand ska man väl inte dra, man klickar på en plats och ser om den markerar det man vill. Gör den det fast för mycket in på andra färger, sänker du toleransen. Gör den det för lite och markerar inte nog mycket så höjer du toleransen. Samt förklara att den markerar områden där färgerna är någorlunda lika, den markerar det vita om du trycker på den vita delen av en dansk flagga. Den markerar den röda delen om du trycker på den röda färgen. osv.

Brush tool kan du skriva som pennan, att den funkar som en pensel i paint gör. Sen att göra skuggor med penseln.. gl hf försöka rita bra med musen.

Gradient Tool används inte för att göra "coola" effekter, skriv mer om den och vad den gör. Ingen som aldrig använt Photoshop vet vad "coola" effekter är för något.

Blur Tool använder du för att göra oskärpa, Sharpen Tool används för att skapa skärpa. Du har skrivit att Blur använder du för att få fram en del av bilden bättre. En rookie hade använt Blur Tool på det de vill ha fram, inte på allt omkring. Förklara bättre på den också.

Sharpen Tool förändrar skärpan åt vilket håll? Sämre, bättre? Förklara.

 

Sist men inte minst, ta reda på vad alla dem du inte vet gör. Skriv, fördjupa och uppdatera. Sen kan du skriva små tips, som att man kan ladda ner Brushpacks från Internet och lägga in dem i Photoshop, samma med Fonts, pattern osv.

 

Sen att du lägger till på Svenska också, jag t.ex. har svensk version av Photoshop, hade jag inte haft erfarenhet i just Photoshop hade jag inte förstått vilka verktyg du pratade om. Samt att du inte får glömma att skriva vilken version av Photoshop du använder. Vissa funktioner finns inte med i gamla Photoshop versioner. Efter det är det bara att börja jobba dig igenom Redigera, Bild, Lager, Markera och Spara :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst nomercy421

Du borde skriva mera, typ "hur man gör en layer" Typ. Men jag kan det ju redan, men för nybörjare

Denna borde bli klistrad då :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du borde skriva mera, typ "hur man gör en layer" Typ. Men jag kan det ju redan, men för nybörjare

Denna borde bli klistrad då :)

Hade tänkt o skriva lite bättre imorgon och ta reda på vad de som jag inte vet GÖR för ngt.

 

Hehe hade faktiskt tänkt och lägga till hur man gör en layer :P

Fast nu ska jag sussa... hejdå ;)

 

Bra för nybörjare inom Photoshop, och även andra bildredigeringsprogram som oftast är baserade på de här verktygen.

 

:D

Aa, skulle egentligen ha skrivit i "Lär Mig,få1000FM" Tråden men eftersom det blev så mycket så gjorde jag en guide om verktygena istället :)

 

Tack för din kommentar ! ;D

 

Du borde uppdatera den och skriva mer utförligt vad vissa verktyg gör.

 

LASSO TOOLS var dåligt skrivet, du kan adda att det är markeringsverktyg.

Move Tool var dåligt skriven, du kan adda att man flyttar olika lager med den. Inte att man markerar en viss del av en bild och flyttar bara den.

Magic Wand ska man väl inte dra, man klickar på en plats och ser om den markerar det man vill. Gör den det fast för mycket in på andra färger, sänker du toleransen. Gör den det för lite och markerar inte nog mycket så höjer du toleransen. Samt förklara att den markerar områden där färgerna är någorlunda lika, den markerar det vita om du trycker på den vita delen av en dansk flagga. Den markerar den röda delen om du trycker på den röda färgen. osv.

Brush tool kan du skriva som pennan, att den funkar som en pensel i paint gör. Sen att göra skuggor med penseln.. gl hf försöka rita bra med musen.

Gradient Tool används inte för att göra "coola" effekter, skriv mer om den och vad den gör. Ingen som aldrig använt Photoshop vet vad "coola" effekter är för något.

Blur Tool använder du för att göra oskärpa, Sharpen Tool används för att skapa skärpa. Du har skrivit att Blur använder du för att få fram en del av bilden bättre. En rookie hade använt Blur Tool på det de vill ha fram, inte på allt omkring. Förklara bättre på den också.

Sharpen Tool förändrar skärpan åt vilket håll? Sämre, bättre? Förklara.

 

Sist men inte minst, ta reda på vad alla dem du inte vet gör. Skriv, fördjupa och uppdatera. Sen kan du skriva små tips, som att man kan ladda ner Brushpacks från Internet och lägga in dem i Photoshop, samma med Fonts, pattern osv.

 

Sen att du lägger till på Svenska också, jag t.ex. har svensk version av Photoshop, hade jag inte haft erfarenhet i just Photoshop hade jag inte förstått vilka verktyg du pratade om. Samt att du inte får glömma att skriva vilken version av Photoshop du använder. Vissa funktioner finns inte med i gamla Photoshop versioner. Efter det är det bara att börja jobba dig igenom Redigera, Bild, Lager, Markera och Spara :)

 

Jo, man drar magic wand runt det man vill markera, så att den passar typ.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst nomercy421

 

Jo, man drar magic wand runt det man vill markera, så att den passar typ.

 

Exakt :)

 

Nej, det är med Quick Selection Tool man drar med. Magic wand ska man bara klicka med.

 

aha, Okej

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra för nybörjare inom Photoshop, och även andra bildredigeringsprogram som oftast är baserade på de här verktygen.

 

:D

Aa, skulle egentligen ha skrivit i "Lär Mig,få1000FM" Tråden men eftersom det blev så mycket så gjorde jag en guide om verktygena istället :)

 

Tack för din kommentar ! ;D

 

Du borde uppdatera den och skriva mer utförligt vad vissa verktyg gör.

 

LASSO TOOLS var dåligt skrivet, du kan adda att det är markeringsverktyg.

Move Tool var dåligt skriven, du kan adda att man flyttar olika lager med den. Inte att man markerar en viss del av en bild och flyttar bara den.

Magic Wand ska man väl inte dra, man klickar på en plats och ser om den markerar det man vill. Gör den det fast för mycket in på andra färger, sänker du toleransen. Gör den det för lite och markerar inte nog mycket så höjer du toleransen. Samt förklara att den markerar områden där färgerna är någorlunda lika, den markerar det vita om du trycker på den vita delen av en dansk flagga. Den markerar den röda delen om du trycker på den röda färgen. osv.

Brush tool kan du skriva som pennan, att den funkar som en pensel i paint gör. Sen att göra skuggor med penseln.. gl hf försöka rita bra med musen.

Gradient Tool används inte för att göra "coola" effekter, skriv mer om den och vad den gör. Ingen som aldrig använt Photoshop vet vad "coola" effekter är för något.

Blur Tool använder du för att göra oskärpa, Sharpen Tool används för att skapa skärpa. Du har skrivit att Blur använder du för att få fram en del av bilden bättre. En rookie hade använt Blur Tool på det de vill ha fram, inte på allt omkring. Förklara bättre på den också.

Sharpen Tool förändrar skärpan åt vilket håll? Sämre, bättre? Förklara.

 

Sist men inte minst, ta reda på vad alla dem du inte vet gör. Skriv, fördjupa och uppdatera. Sen kan du skriva små tips, som att man kan ladda ner Brushpacks från Internet och lägga in dem i Photoshop, samma med Fonts, pattern osv.

 

Sen att du lägger till på Svenska också, jag t.ex. har svensk version av Photoshop, hade jag inte haft erfarenhet i just Photoshop hade jag inte förstått vilka verktyg du pratade om. Samt att du inte får glömma att skriva vilken version av Photoshop du använder. Vissa funktioner finns inte med i gamla Photoshop versioner. Efter det är det bara att börja jobba dig igenom Redigera, Bild, Lager, Markera och Spara :)

 

Skrev ju i beskrivningsrutan "Baserad på Photoshop CS3 Extended"
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...