Hoppa till innehåll

Några Frågor


Fjeddo
 Dela

Rekommendera inlägg

Hejsan!

Idag fick jag en ny laptop, och jag har ett par frågor om den och om saker som följde med.

 

 

1. I datorn har jag 4096MB (4GB) ram. Men en sak som jag missade var att OS:et som följde med var W7 32-bit, och inte 64-bit. Alltså kan jag bara använda 3.25GB ram just nu. Kan jag på något sätt använda 4GB eller uppgradera till 64-bit utan att behöva betala 1-2k för det?

 

2. I paketet följde det med en lapp med 4 stycken klisterlappar på. På klisterlapparna är det en streckod och massa siffror. Någon som vet vad det är för något eller om det är något nödvändigt?

 

3. Det står att grafikkortet 'ATI Radeon HD 2400 XT Hypermemory 256mb' klarar GTA IV medans det står att ett 'ATI Mobility Radeon HD 5470 1GB' failar. Jag kollade på CanYouRunIt. Stämmer det? ;S

 

 

Jag är väldigt tacksam för snabba svar!

Redigerat av ReMemberMe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Ett 32-bitars OS kan registrera ~3 GB minne maximum. För att kunna utnyttja dina 4 GB måste du byta upp dig till 64-bitars OS. Det är dock ingen märkbar skillnad prestandamässigt mellan tre och fyra GB, dock hur snabba de är spelar en roll.

 

2. Spara dessa.

 

3. Det stämmer inte. Ett ATI Mobility Radeon HD 5470 bör klara av GTA IV.

Redigerat av Skillet
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då köper du en 64-bitars version om du verkligen är i behov av det resterande minnet. Det du bör tänka på är att ett flertal program/spel/whatever inte är kompatibla med ett 64-bitars OS.

 

Streckkoderna och sifforna har antagligen med datorns identifiering och garantiinformation att göra.

Redigerat av Skillet
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Okej, tack för svaren!

 

Jag får väl klara mig med 3.25GB tills vidare. Men är det inte 64-bit som är "populärast"? För att de flesta datorer nu för tiden har minst 4GB.

Redigerat av ReMemberMe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, tack för svaren!

 

Jag får väl klara mig med 3.25GB tills vidare. Men är det inte 64-bit som är "populärast"? För att de flesta datorer nu för tiden har minst 4GB.

Om vi tittar tillbaka så ser vi att Vista Home Premium-versionen nästan enbart sålts i 32-bit tillsammans med 4 GB RAM (den här kombinationen var mycket vanlig). Däremot är Windows 7 Home Premium 64-bit vanligast idag och det säljs i datorer oftast med 4 GB RAM, för att delvis kunna utnyttja allt detta.

 

Du har i din bärbara dator Windows 7 Home Premium 32-bit och 4 GB minne. Detta är ett klart tecken på försäljningstrick i mina ögon. Vad är svaret på detta? Vi säger att du vill kunna utnyttja all minne som kommer med i datorn, vad gör du då? Du köper en till Windowslicens, fast då en 64-bitars. Man ser mönstret ganska lätt.

Redigerat av Skillet
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst pong218

Då köper du en 64-bitars version om du verkligen är i behov av det resterande minnet. Det du bör tänka på är att ett flertal program/spel/whatever inte är kompatibla med ett 64-bitars OS.

 

Streckkoderna och sifforna har antagligen med datorns identifiering och garantiinformation att göra.

Nu har du nog glömt något .... Det följer troligtvis med 32-bitars operativ för att processorn inte stödjer 64-bitar OS.!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då köper du en 64-bitars version om du verkligen är i behov av det resterande minnet. Det du bör tänka på är att ett flertal program/spel/whatever inte är kompatibla med ett 64-bitars OS.

 

Streckkoderna och sifforna har antagligen med datorns identifiering och garantiinformation att göra.

Nu har du nog glömt något .... Det följer troligtvis med 32-bitars operativ för att processorn inte stödjer 64-bitar OS.!!!!

 

Bullshit, nästan alla processorer stödjer 64-bitars idag.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då köper du en 64-bitars version om du verkligen är i behov av det resterande minnet. Det du bör tänka på är att ett flertal program/spel/whatever inte är kompatibla med ett 64-bitars OS.

 

Streckkoderna och sifforna har antagligen med datorns identifiering och garantiinformation att göra.

Nu har du nog glömt något .... Det följer troligtvis med 32-bitars operativ för att processorn inte stödjer 64-bitar OS.!!!!

 

Nja, 64 bit har i princip vart standard för processorerna i datorer i över fem år.

 

Måste också hålla med om Skillet och hans teori.

Jäkla dumt att lura kunder för deras okunnighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Fan också... Jag har en dålig vana vid att bli blåst. :(

 

 

En till fråga, vad betyder detta:

 

You have: Intel Core i3 330M 2.13 GHz,

Performance Rated at: 3.7275 GHz ?

 

Betyder det att alla 4 kärnorna tillsammans kan prestrera upp till 3.7275GHz?

Redigerat av ReMemberMe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...