Hoppa till innehåll

Youtubes Servrar Är Mäktiga...


WASD
 Dela

Rekommendera inlägg

Om 10 miljoner personer kollar på varsin film som buffras i 100kb/s så skickar youtube ut 1TB per sekund... Ganska kraftiga servrar.

Sedan har de antagligen flera PetaByte filmer också (1000TB=1PB). Vet nån om de har flera servrar med kopior av alla filmer på varje server? De måste i alla fall ha extremt snabba hårddiskar som läser väldigt många GB per sekund.

 

Rätt så häftigt.

Något jag missat eller förstått fel?

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Googlade och fick upp ett foruminlägg från 2008 som påstår att youtube har 40PB filmer på flera servrar med 400gb per server. Notera att detta var 2008.

 

Ett annat resultat från 2009 säger att youtube får 1 miljard views per dag, nästan 12,000 filmer per sekund. Om en film är 30mb så blir det 360GB per sekund, inte riktigt 1TB som jag gissade i första inlägget. Extremt mycket i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst pong218

Jag har för mig att 24h film laddas upp på 1 minut. De måste konvertera allt det till rätt format också, otroligt snabba processorer behövs alltså :P

Svar nej , det krävs inga monster processorer för att konvertera en fil till .flv. Dock så har youtube runt 1'000'000 servrar enligt källor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...