Hoppa till innehåll

Facebook


GZT
 Dela

Rekommendera inlägg

Många olika hemsidor för att hålla kontakten med andra har ju varit populära. MySpace, Lunarstorm, Playahead m.m. för att nämna några. Men i det här fallet - Facebook - så har det gått lite väl långt tycker jag.

 

Sidan har ändrat regler miljontals gånger där det alltid står något nytt såsom att de har rätt att sälja personlig information åt andra företag eller att allt man gör på hemsidan kommer registreras och sparas även om man avregistrerar sig själv. De ger också ut allt som görs där till polisen och liknande. Ifall de ändrar regler från det ena till det andra, hur kan medlemmarna där ens känna sig trygga med deras, öhm, "konversationer"?

 

Det andra jag inte kan förstå är sidans syfte - Vad finns det för mening att ens vara medlem på Facebook? Många säger att man ska kunna komma i kontakt med kompisar från förr eller hålla kontakten med sina nuvarande vänner. Men att återträffa sina gamla vänner på ett sådant sätt är lite väl abstrakt och icke-anonymt. Hålla kontakten med sina vänner som man redan träffar i skolan eller på jobbet, eh? Räcker det inte med att träffa de varje dag?

 

Jag har inte Facebook och jag har aldrig haft det heller, men med tanke på allt snack som går runt kring det och dess huvudsyfte kan jag absolut inte påstå att jag skulle ha något nödvändigt för mig på den hemsidan. När jag gick ut nian i våras hade 27 av 30 personer Facebook i min klass (varav jag en av de som inte hade).

 

Men visst, vill man sträva ut sitt sociala liv för allmän beskådning så är ju Facebook en utmärkt plats. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • Svar 86
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Många olika hemsidor för att hålla kontakten med andra har ju varit populära. MySpace, Lunarstorm, Playahead m.m. för att nämna några. Men i det här fallet - Facebook - så har det gått lite väl långt tycker jag.

 

Sidan har ändrat regler miljontals gånger där det alltid står något nytt såsom att de har rätt att sälja personlig information åt andra företag eller att allt man gör på hemsidan kommer registreras och sparas även om man avregistrerar sig själv. De ger också ut allt som görs där till polisen och liknande. Ifall de ändrar regler från det ena till det andra, hur kan medlemmarna där ens känna sig trygga med deras, öhm, "konversationer"?

 

Det andra jag inte kan förstå är sidans syfte - Vad finns det för mening att ens vara medlem på Facebook? Många säger att man ska kunna komma i kontakt med kompisar från förr eller hålla kontakten med sina nuvarande vänner. Men att återträffa sina gamla vänner på ett sådant sätt är lite väl abstrakt och icke-anonymt. Hålla kontakten med sina vänner som man redan träffar i skolan eller på jobbet, eh? Räcker det inte med att träffa de varje dag?

 

Jag har inte Facebook och jag har aldrig haft det heller, men med tanke på allt snack som går runt kring det och dess huvudsyfte kan jag absolut inte påstå att jag skulle ha något nödvändigt för mig på den hemsidan. När jag gick ut nian i våras hade 27 av 30 personer Facebook i min klass (varav jag en av de som inte hade).

 

Men visst, vill man sträva ut sitt sociala liv för allmän beskådning så är ju Facebook en utmärkt plats. ;)

Passar kanske inte i debatt, men jag håller med dig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äh, om 6 månader är FB ganska dött säkert.

Har inte FB, och kommer inte skaffa FB. Msn räcker för mig, pretty much.

Jag tror verkligen inte att Facebook kommer att vara dött om 6 månader... Facebook utvecklas allt mer och allt fler sidor anpassar sig till facebook.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Många olika hemsidor för att hålla kontakten med andra har ju varit populära. MySpace, Lunarstorm, Playahead m.m. för att nämna några. Men i det här fallet - Facebook - så har det gått lite väl långt tycker jag.

 

Sidan har ändrat regler miljontals gånger där det alltid står något nytt såsom att de har rätt att sälja personlig information åt andra företag eller att allt man gör på hemsidan kommer registreras och sparas även om man avregistrerar sig själv. De ger också ut allt som görs där till polisen och liknande. Ifall de ändrar regler från det ena till det andra, hur kan medlemmarna där ens känna sig trygga med deras, öhm, "konversationer"?

 

Det andra jag inte kan förstå är sidans syfte - Vad finns det för mening att ens vara medlem på Facebook? Många säger att man ska kunna komma i kontakt med kompisar från förr eller hålla kontakten med sina nuvarande vänner. Men att återträffa sina gamla vänner på ett sådant sätt är lite väl abstrakt och icke-anonymt. Hålla kontakten med sina vänner som man redan träffar i skolan eller på jobbet, eh? Räcker det inte med att träffa de varje dag?

 

Jag har inte Facebook och jag har aldrig haft det heller, men med tanke på allt snack som går runt kring det och dess huvudsyfte kan jag absolut inte påstå att jag skulle ha något nödvändigt för mig på den hemsidan. När jag gick ut nian i våras hade 27 av 30 personer Facebook i min klass (varav jag en av de som inte hade).

 

Men visst, vill man sträva ut sitt sociala liv för allmän beskådning så är ju Facebook en utmärkt plats. ;)

Folk kanske har vänner som dom inte träffar varje dag, folk kanske vill få ut ett meddelande till alla sina vänner, folk kanske bara vill ha en facebook för att kunna visa sina bilder istället för att göra en hemsida.

 

"Men att återträffa sina gamla vänner på ett sådant sätt är lite väl abstrakt och icke-anonymt."

Icke anonymt är väl bra, vänner man glömt addar en, eller så folk vet vem som addar dom. Förstår dock inte hur du kan tycka det är "abstrakt", förklara närmare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, jag har/är ändå varit med och organiserat lite event för 100+ pers, och kan lova att i sådana sammanhang är Facebook helt oslagbart. Med bara några enkla knapptryckningar så har man bjudit in 100 stycken, och med några lika enkla knapptryckningar efteråt så har man lagt upp bilder från tillställningen.

 

tl;dr När man skall kommunicera ut något till många personer så äger Facebook alla andra alternativ.

 

Edit: Det är såklart även bra för att hålla kontakten med diverse folk man inte träffar så ofta. MSN kräver ju att man är inne samtidigt, och mail känns...ganska stelt om man bara vill snacka lite.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...