Hoppa till innehåll

Facebook


GZT
 Dela

Rekommendera inlägg

Vad finns det för mening att ens vara medlem på Facebook?

Att fråga det är som att fråga vad det finns för mening att vara medlem på detta forum.

Det är det inte

 

Men, säg mig - vad är meningen med att vara medlem på det här forumet?

 

Diskutera saker, lära sig saker? Det som forum är till för
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 86
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Förstår dock inte hur du kan tycka det är "abstrakt", förklara närmare.

Abstrakt är motsatsen till konkret. Konkret är något man kan ta på, något som existerar och som helt enkelt finns i verkligheten. Abstrakt är något man inte kan ta på.

 

Vad är konkret då i detta sammanhang? Att träffa en person på Ica man inte träffat på tio år och som man har en snabb pratstund med, det är konkret. Är det konkret att ha en likadan pratstund med någon på Facebook som man inte har träffat under en lika lång tid? Absolut inte! Ett stort nej till det. Detta är internet och det är främst gjort för anonymitet, vill man prata med andra är det helt enkelt forum som gäller såsom dessa där man är fullkomligt anonym. På Facebook å andra sidan går det inte till så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förstår dock inte hur du kan tycka det är "abstrakt", förklara närmare.

Abstrakt är motsatsen till konkret. Konkret är något man kan ta på, något som existerar och som helt enkelt finns i verkligheten. Abstrakt är något man inte kan ta på.

 

Vad är konkret då i detta sammanhang? Att träffa en person på Ica man inte träffat på tio år och som man har en snabb pratstund med, det är konkret. Är det konkret att ha en likadan pratstund med någon på Facebook som man inte har träffat under en lika lång tid? Absolut inte! Ett stort nej till det. Detta är internet och det är främst gjort för anonymitet, vill man prata med andra är det helt enkelt forum som gäller såsom dessa där man är fullkomligt anonym. På Facebook å andra sidan går det inte till så.

 

Nja men man kanske får tag på folk som man glömt bort genom facebook. Man får vänners vänner osv. Man behöver ju inte använda de som sociala-tillfällen ersättare. Man kan planera möten/fester med facebook. Redigerat av ExorZ
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja visst är saker såsom "Idag duschade jag" och "Jag glömde gå till Ica och köpa mjölk" är ju väldigt viktigt, för det är ju det som skrivs på Facebook.

Aa, och alla relationsstatusar som ändras, alla bilder från olika tillställningar som läggs upp och alla kommentarer som skrivs. Men det är ju inget intressant :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är själv ej medlem på facebook. Jag håller helt med.

 

Det är väl klart att alla tjänster som finns på facebook är finurliga men enligt mig så finns det inte något egentligt solitt behov, för något nytt, av dem.

 

För nån vecka sen mötte jag någon på jobbet som undrade om jag hade facebook. Han ville tydligen samla kompisar på sin sida; påminde mig bara om en sak, nått fan av pokemon som ville samla pokemonkort. :lol:

 

Edit: Det är såklart även bra för att hålla kontakten med diverse folk man inte träffar så ofta. MSN kräver ju att man är inne samtidigt, och mail känns...ganska stelt om man bara vill snacka lite.

Jag har för mig att meddelanden som skickas till en offline användare på MSN lagras i MSN:s server för att senare skickas till användaren när denne loggar in? Jag har för mig att detta har hänt mig flera gånger.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är själv ej medlem på facebook. Jag håller helt med.

 

Det är väl klart att alla tjänster som finns på facebook är finurliga men enligt mig så finns det inte något egentligt solitt behov, för något nytt, av dem.

 

För nån vecka sen mötte jag någon på jobbet som undrade om jag hade facebook. Han ville tydligen samla kompisar på sin sida; påminde mig bara om en sak, nått fan av pokemon som ville samla pokemonkort. :lol:

 

Edit: Det är såklart även bra för att hålla kontakten med diverse folk man inte träffar så ofta. MSN kräver ju att man är inne samtidigt, och mail känns...ganska stelt om man bara vill snacka lite.

Jag har för mig att meddelanden som skickas till en offline användare på MSN lagras i MSN:s server för att senare skickas till användaren när denne loggar in? Jag har för mig att detta har hänt mig flera gånger.

 

Ja du kan skriva till någon som är offline och det syns för honom sen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att det inte finns ett solitt av det är ju självklart. De flesta av sidorna man är inne på är inte "solida behov". På facebook kan jag skriva i min profil: "blablabla" och efter några timmar har de flesta av mina vänner sett det.

 

Att säga att det är onödigt för att man istället lika gärna kan smsa/skriva/ringa/maila/gå hem till till 20 personer är ju bara dumt. Facebook finns inte för att det är livsnödvändigt och för att folk inte kan klara sig utan det men eftersom det är praktiskt.

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...