Hoppa till innehåll

Facebook


GZT
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 86
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Facebook är snabbare och det är enklare om jag t.ex. inte kommer ihåg alla (har hänt att man smsar/mailar en grupp och sen blir ett gäng sura för att man aldrig sa till dem att vi var på stranden).

 

Sen handlar det om vad man föredrar. Jag kan fråga dig varför du använder mail och inte facebook på samma sätt som du kan fråga mig om varför jag använder facebook och inte mail.

Bara för att jag kan diska förhand betyder det inte att det är överflödigt att köpa en diskmaskin.

Bara för att jag kan göra det mesta facebook kan på andra sätt betyder det inte att det är överflödigt att ha facebook.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anledningen till varför jag använder mejl är för att jag inte vill sträva ut mitt sociala liv för allmän beskådning eller låta några puckon på Facebook kunna läsa allt jag skriver. Hur i helevete skulle jag t.ex. kunna ta emot vinnarmejl från Tradden via Facebook?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anledningen till varför jag använder mejl är för att jag inte vill sträva ut mitt sociala liv för allmän beskådning eller låta några puckon på Facebook kunna läsa allt jag skriver. Hur i helevete skulle jag t.ex. kunna ta emot vinnarmejl från Tradden via Facebook?

Man kan sätta sekretess på vad man skriver, så bara en grupp som man väljer kan se det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Många olika hemsidor för att hålla kontakten med andra har ju varit populära. MySpace, Lunarstorm, Playahead m.m. för att nämna några. Men i det här fallet - Facebook - så har det gått lite väl långt tycker jag.

 

Sidan har ändrat regler miljontals gånger där det alltid står något nytt såsom att de har rätt att sälja personlig information åt andra företag eller att allt man gör på hemsidan kommer registreras och sparas även om man avregistrerar sig själv. De ger också ut allt som görs där till polisen och liknande. Ifall de ändrar regler från det ena till det andra, hur kan medlemmarna där ens känna sig trygga med deras, öhm, "konversationer"?

 

Det andra jag inte kan förstå är sidans syfte - Vad finns det för mening att ens vara medlem på Facebook? Många säger att man ska kunna komma i kontakt med kompisar från förr eller hålla kontakten med sina nuvarande vänner. Men att återträffa sina gamla vänner på ett sådant sätt är lite väl abstrakt och icke-anonymt. Hålla kontakten med sina vänner som man redan träffar i skolan eller på jobbet, eh? Räcker det inte med att träffa de varje dag?

 

Jag har inte Facebook och jag har aldrig haft det heller, men med tanke på allt snack som går runt kring det och dess huvudsyfte kan jag absolut inte påstå att jag skulle ha något nödvändigt för mig på den hemsidan. När jag gick ut nian i våras hade 27 av 30 personer Facebook i min klass (varav jag en av de som inte hade).

 

Men visst, vill man sträva ut sitt sociala liv för allmän beskådning så är ju Facebook en utmärkt plats. ;)

 

Önskar fler tänkte som du i detta fall.

 

FB är lite överskattat, "alla ska va på facebook". Min mamma och pappa, å deras

kompisar är på fb för att "alla ska va på facebook". Men egentligen är dom inte aktiva

bara där för att "hänga med". Samma med kompisar jag har, och jag tycker personligen FB

är lite onödigt.

 

Men är någon portal för spel, visa bilder som andra kan kommentera, quiz, spam.

Lite blandat så alla hittar något där.

 

*Skulle skriva mer, men pallar inte. Nu ska jag spela BFH*

 

 

Tar ju inte lång tid att mejla en grupp personer, inte alls. Bara att lägga till flera i listan och det skickas iväg.

Ja, dock är fb på ngot sätt snabbare. Lättare.. Det är mer web 2.0 skulle man kunna säga.

 

Mail känns lite stelt, gammalt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om Facebook är så farligt som en del här verkar tycka, då kanske ni borde sluta använda Internet överhuvudtaget? Det är fullständigt omöjligt att räkna ihop alla hemsidor som finns på nätet, och antalet som skapas och läggs upp varje minut, till och med sekund, är oändligt.

 

Om ni då inte har annat för er än att tro att Facebook styrs utav "The Emperor", Barrack Obama eller Göran Persson - Bör ni tänka om.

 

1. Tror ni helt seriöst och på fullt allvar att facebooks CEO Mark Zuckerberg, sitter och läser igenom information om Dig varje kväll? Tycker ni att det låter realistiskt? Helt ärligt så tror jag att han/Facebook har bättre saker för sig.

 

2. Google är på långa vägar farligare än Facebook om ni oroar er för er integritet, Google vet allt vad du gör, allt kretsar kring Google! Och trots det, så har jag svårt att tro att ens Google missbrukar informationen, även om man undrar ibland.

 

3. Så länge ni har historik kvar i datorn så kan andra sidor ta del utav vad ni har surfat på, se länk.

------------------------------

 

Sen så är det bara löjligt att envist låtsas älska mail för att undvika Facebook, ni vet inte vad ni går miste om!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men om Google nu kan allt om mig, varför skulle jag då låta Facebook förvärra situationen?

Det är delvis sant, men nu är det ju så att Facebook inte bryr sig om just Din information så länge du inte blir mer officiellt känd.

 

Kan givetvis tänka mig att de sitter och snokar lite på Barrack Obama (ja jag har fastnat vid honom) och andra kändisar som vi "vanligt folk" inte kan nå, men det sker nog mer för att de är nyfikna^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...