Hoppa till innehåll

Har Katter Känslor?


Str4ndB3rg
 Dela

Rekommendera inlägg

Skulle vilja säga tvärt emot, katter klarar sig ofta bra som ensamvargar (haha) och är inte alls i samma behov av social kontakt med människan som exempelvis en hund.

 

Sen säger du att huskatter är mänskliga för att de växt upp med hos, tänk på hunden som människan avlat fram och levt med i tusentals år, det har gjort att hundarna blivit extremt lika oss i beteendet.

Som fan att katter är sociala djur, kolla andra typer av kattdjur. En huskatt kan aldrig överleva lika bra ensam som tillsammans. En katt kan inte heller överleva sina första dagar utan socialt umgänge, deras överlevnad är totalt baserad på att det finns någon erfaren där som kan hjälpa dem att lära sig allt de behöver. Sen att de kan överleva på egen hand är en annan sak. Vad det gäller inblandandet av hundar är det helt irrelevant.

 

Guggo förklarade det rätt bra i sitt första inlägg. Katter tycker att det är rätt schysst att vara nära dig eftersom det garanterar deras överlevnad till skillnad från att jaga råttor, men förutom det så bryr de sig egentligen inte ett skit om dig. En hund lägger öronen bakåt och skäms något otroligt när du fyar denne. Den är samtidigt lugn när du är lugn, den busar gärna med dig om du tar initiativet och den är glad när du är glad. Hundar har blivit så lika människan att de t.om. försöker härma våra ansiktsuttryck med att le o.s.v. Man har t.o.m. gjort försök med detta, där en människa stått mitt emellan två skålar med mat och pekat på den ena skålen. I 99% av fallen lyssnade hundarna på människans råd och valde först skålen de pekade åt. När man gjorde försöket med djur som trots allt var tama, som katt och varg bl.a, valde de matskål utan att bry sig om vad människan gjorde. Detta är resultatet av att hunden har levt tillsammans med människan i tusentals år, de har blivit väldigt lika människan, och därför beroende av social kontakt precis som oss.

 

En katt skulle antagligen inte bry sig ett skit om du sparkade ut den från hemmet, den skulle bara leta upp ett nytt. En hund skulle ta det mycket hårt och det skulle ta lång tid innan den accepterar sin nya ägare som "den riktiga". Jag har haft en hund som sörjt en annan hund som precis dött genom att bita itu i princip allting den kom över, något som den aldrig gjort innan. Tänk dig en katt i samma situation och den skulle aldrig reagerat likadant.

 

Den är inte irrelevant att blanda in hundar, för att människan ska kunna förstå en sak måste vi jämföra med andra saker. Man kan aldrig förstå hat utan att ha känt kärlek!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Man borde testa de människor, som påstår att djur inte har känslor, på om de själva har känslor.

 

Lol, jag stör mig grovt på sånna personer.

 

Personligen tror jag dock att de flesta djur har svårt med mer komplexa känslor, som just empati. Delfiner och elefanter tror jag faktiskt har empatisk förmåga.

 

@Aircondition Det har också att göra med flockbeteende. Om du låter hunden äta ur den ena skålen men inte den andra säger du bara att den andra skålen inte är till för just hunden och hunden lär sig att ignorera skålen.

 

Sålänge du utger dig för att vara högre rang än hunden iaf, det finns ju folk som behandlar hunden som en baby. -.-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen tror jag dock att de flesta djur har svårt med mer komplexa känslor, som just empati. Delfiner och elefanter tror jag faktiskt har empatisk förmåga.

Problemet ligger väl i att empati även innefattar förståelse och att relatera till den andra. Jag kan förstå att en människa är ledsen, varför personen är ledsen och jag kan relatera till känslan. Ett djur (katt, elefant, whatever) kan känna av att du är ledsen men det sker ingen förståelse och den kan inte relatera till dig.

 

Mellan två människor går det: uppfattande av en viss känsla hos en annan (Han är arg)-->Förståelse av känslan (han är arg för att...)-->Relaterande till den andre (Jag har också varit arg och förstår hur personen känner)-->Handling

 

Hos (de flesta) djur går det mer: uppfattande av känsla-->Handling

 

De har väl någon slags light-version av empati. Typ. Saol definierar empati som "förmågan till inlevelse i andras känslor" vilket är "huvudgrejen" med empati. Många forskare (eller vad man nu kallar dom) verkar dock vara överrens om att empati även innefattar förståelse och handling.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Guggo förklarade det rätt bra i sitt första inlägg. Katter tycker att det är rätt schysst att vara nära dig eftersom det garanterar deras överlevnad till skillnad från att jaga råttor, men förutom det så bryr de sig egentligen inte ett skit om dig. En hund lägger öronen bakåt och skäms något otroligt när du fyar denne. Den är samtidigt lugn när du är lugn, den busar gärna med dig om du tar initiativet och den är glad när du är glad. Hundar har blivit så lika människan att de t.om. försöker härma våra ansiktsuttryck med att le o.s.v. Man har t.o.m. gjort försök med detta, där en människa stått mitt emellan två skålar med mat och pekat på den ena skålen. I 99% av fallen lyssnade hundarna på människans råd och valde först skålen de pekade åt. När man gjorde försöket med djur som trots allt var tama, som katt och varg bl.a, valde de matskål utan att bry sig om vad människan gjorde. Detta är resultatet av att hunden har levt tillsammans med människan i tusentals år, de har blivit väldigt lika människan, och därför beroende av social kontakt precis som oss.

 

En katt skulle antagligen inte bry sig ett skit om du sparkade ut den från hemmet, den skulle bara leta upp ett nytt. En hund skulle ta det mycket hårt och det skulle ta lång tid innan den accepterar sin nya ägare som "den riktiga". Jag har haft en hund som sörjt en annan hund som precis dött genom att bita itu i princip allting den kom över, något som den aldrig gjort innan. Tänk dig en katt i samma situation och den skulle aldrig reagerat likadant.

 

Den är inte irrelevant att blanda in hundar, för att människan ska kunna förstå en sak måste vi jämföra med andra saker. Man kan aldrig förstå hat utan att ha känt kärlek!

Katten är ett socialt djur, den är däremot inget flockdjur. Lär dig den skillnaden innan du häver ur dig onödigt långa texter. Hundar är både sociala djur och flockdjur.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Katter har känslor jo, men inte lika utvecklade känslor som mäniskor har.

Går visst att dressera katter, det finns folk som har tränat katter att gå på toa, alltså en riktig människo toa

Folk som kommer med sådana uttalanden borda slås medvetslösa av en stor och tung bok om evolution. Katten har gått igenom lika mycket utveckling som människan, sluta tro att människan är så jävla über. Katten han andra typer av känslor, de är på inget sätt underlägsna människans.

 

Klart att människan är överlägsnare är katten.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Guggo förklarade det rätt bra i sitt första inlägg. Katter tycker att det är rätt schysst att vara nära dig eftersom det garanterar deras överlevnad till skillnad från att jaga råttor, men förutom det så bryr de sig egentligen inte ett skit om dig. En hund lägger öronen bakåt och skäms något otroligt när du fyar denne. Den är samtidigt lugn när du är lugn, den busar gärna med dig om du tar initiativet och den är glad när du är glad. Hundar har blivit så lika människan att de t.om. försöker härma våra ansiktsuttryck med att le o.s.v. Man har t.o.m. gjort försök med detta, där en människa stått mitt emellan två skålar med mat och pekat på den ena skålen. I 99% av fallen lyssnade hundarna på människans råd och valde först skålen de pekade åt. När man gjorde försöket med djur som trots allt var tama, som katt och varg bl.a, valde de matskål utan att bry sig om vad människan gjorde. Detta är resultatet av att hunden har levt tillsammans med människan i tusentals år, de har blivit väldigt lika människan, och därför beroende av social kontakt precis som oss.

 

En katt skulle antagligen inte bry sig ett skit om du sparkade ut den från hemmet, den skulle bara leta upp ett nytt. En hund skulle ta det mycket hårt och det skulle ta lång tid innan den accepterar sin nya ägare som "den riktiga". Jag har haft en hund som sörjt en annan hund som precis dött genom att bita itu i princip allting den kom över, något som den aldrig gjort innan. Tänk dig en katt i samma situation och den skulle aldrig reagerat likadant.

 

Den är inte irrelevant att blanda in hundar, för att människan ska kunna förstå en sak måste vi jämföra med andra saker. Man kan aldrig förstå hat utan att ha känt kärlek!

Katten är ett socialt djur, den är däremot inget flockdjur.

 

Jaha, bara för att du säger det är det så. Gav ett par exempel varför inte, du kanske har något varför?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror på, om ingen ger katten något sällskap och du absolut aldrig låter katten komma in till ditt rum för att du inte vill vara i närheten av den så finns det ingen anledning att ha en katt. Men du måste också lära den att den inte kommer in i rummet bara för att den river på dörren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...