Hoppa till innehåll

Abort


fishmaster
 Dela

Rekommendera inlägg

Abort är ett ämne som har intresserat mig på sistonde. Åsikterna går isär mellan de s.k Pro-Life, som ser abort som mord, oavsett hur lång tid graviditeten fortskridit, mot de som är pro-choice, som tycker kvinnan har all rätt att be om en abort inom den lagliga gränsen 12-14 veckor i många länder där abort är lagligt, 18 i Sverige och 24 i England.

 

Pro-Life försöker hänvisa till att embryot ska ses som liv oavsett hur långt det är utvecklat, och hänvisar aborten därmed till direkt mord, medans det i laglig mening ses som att fostret inte är värdigt att klassas som en människa innan en viss "ålder", eller när det utvecklar möjlighet att känna känslor såsom smärta. Även här går slutsatserna isär, då mycket av forskningen motsäger den andra, kan fostret känna smärta vid vecka 12? 20? 22?

 

Det är även mycket fanatism/radikalism i Pro-Life rörelser, såsom antändna bränder mot abortkliniker eller sjukhus där aborter utförs, till attacker eller tillochmed mord (ironiskt) mot de läkare som utför proceduren.

 

Är aborträtten 'bra'? En kvinnlig rättighet? Kan det ses som "mord", även under den lagliga veckogränsen? Pro-Life eller Pro-Choice? Är det bättre att föda barnet i en familj som inte vill ha det, och kanske tvingas adopteras bort av ekonomiska eller andra skäl?

 

Själv är jag helt klart pro-choice, men givetvis inom en vettig gräns (i fråga om veckor efter graviditetens början). Abort ser jag som en rättighet, även då det borde vara en sista utväg. Att någon blir gravid med ett barn som de inte kan ta hand om eller inte vill ha är idiotiskt och högst beklagligt, men det händer, vilken rätt har man egentligen att tvinga denne eller familjen att ta det ansvaret som kan leda till att föräldrarna, och därmed barnet, lider?

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är ett av de ämnen som intresserar mig mest.

 

Jag är självklart pro-choise. Abort ska vara lagligt i alla länder. Är man inte född så finns man inte, ett foster är inget liv, ett foster har inga rättigheter eller rätt till liv. Vill man göra abort ska man helt klart få göra det, oavsett hur långt in i graviditeten man är.

 

Tyvärr har religiösa och även andra en annan uppfattning. Som Magnus Betner sa, är ett foster ett liv så är en spermie ett liv och då är alla män massmördare.

 

Men jag är kan man säga dubbel pro-choise, jag anser inte bara att om kvinnan ska få bestämma om hon vill göra abort, det ska även mannen få. Mannen är 50% "ägare" till det ofödda barnet och får bestämma 0%. Eftersom jorden redan är extremt överbefolkad så borde kvinnan ha rätt och även tvingas till abort om någon av föräldrarna vill ha abort.

 

Alternativt har mannen ingen talan om abort men om mannen inte vill/ville ha barnet ska han inte heller tvingas betala barnet tills det fyllt 18. Jag säger inte bara detta för att jag är rädd att göra någon gravid själv, utan för att hela abortfrågan inte bara är orättvis mot kvinnor, män har det inte lätt heller när det kommer till rättvisa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag är kan man säga dubbel pro-choise, jag anser inte bara att om kvinnan ska få bestämma om hon vill göra abort, det ska även mannen få. Mannen är 50% "ägare" till det ofödda barnet och får bestämma 0%. Eftersom jorden redan är extremt överbefolkad så borde kvinnan ha rätt och även tvingas till abort om någon av föräldrarna vill ha abort.

Så du menar att även om mamman vill ha barn, och hon är med barn, så kan hon bli tvingad, till att inte vara med barn, och därför inte få barn?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vecka 22? 4 år tycker jag låter ganska rimligt. :D

:lol:

 

Jag är någonstanns mitt emellan. Personligen skulle jag aldrig kunna "låta släcka ett liv", men samtidigt har ju alla människor olika värderingar osv. Säg att jag är en mild version av pro-life.

 

Xade: En kvinna ska aldrig bli tvingad att göra abort mot sin vilja. Det är ju rent skräckinjagande. Tänk att bli tvingad att ta död på sitt barn (här kommer pro-life:et in)??

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har en kvinna blivit våldtagen ska hon ha rätt till abort utan någon kostnad, men handlar det om ett one night stand hon valt att använda sitt p-piller och det misslyckats så får hon skylla sig själv.

 

Så för ett enkelt misstag så ska både mamman och barnet lida?

 

Men jag är kan man säga dubbel pro-choise, jag anser inte bara att om kvinnan ska få bestämma om hon vill göra abort, det ska även mannen få. Mannen är 50% "ägare" till det ofödda barnet och får bestämma 0%. Eftersom jorden redan är extremt överbefolkad så borde kvinnan ha rätt och även tvingas till abort om någon av föräldrarna vill ha abort.

Så du menar att även om mamman vill ha barn, och hon är med barn, så kan hon bli tvingad, till att inte vara med barn, och därför inte få barn?

 

Xade menar nog att fadern givetvis ska ha sin rätt att säga vad han tycker om en eventuell abort... just nu är det mycket mer fokus på vad kvinnan tycker, vilket är förståerligt.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag är kan man säga dubbel pro-choise, jag anser inte bara att om kvinnan ska få bestämma om hon vill göra abort, det ska även mannen få. Mannen är 50% "ägare" till det ofödda barnet och får bestämma 0%. Eftersom jorden redan är extremt överbefolkad så borde kvinnan ha rätt och även tvingas till abort om någon av föräldrarna vill ha abort.

Så du menar att även om mamman vill ha barn, och hon är med barn, så kan hon bli tvingad, till att inte vara med barn, och därför inte få barn?

 

Xade menar nog att fadern givetvis ska ha sin rätt att säga vad han tycker om en eventuell abort... just nu är det mycket mer fokus på vad kvinnan tycker, vilket är förståerligt.

 

Ger kvinnan en chans på one night stand så vet hon att det finns många risker, hon vet vad det innebär ifall det uppstår en graviditet. Att det inte hade hänt om hon inte slöt ett seriöst förhållande med en man som kunde bry sig om att hon är gravid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla kvinnor har alltid rätt att göra abort fram tills en viss gräns. Skillnaden mellan ett foster två minuter innan det föds, och barnet två minuter efter det föds är icke existerande, men trots det skulle ingen ens tänka tanken att döda det sistnämnda.

 

Mannen skall alltid ha rätt att få säga sin åsikt om saken, men det yttersta beslutet skall vara kvinnans (förutsatt att hon är i stånd att fatta rationella beslut).

 

Så..eh.. "pro choise inom en rimlig gräns" som fishmaster skrev tycker jag låter rätt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag själv är nog pro-choise.

 

Om en mamma eller pappa inte vill ha ett barn, men ändå tvingas till det, så blir det svårare för föräldrarna att ta hand om barnet och uppfostra det på ett bra sätt. Jag tror att det blir bäst för både föräldrarna och barnet om de får göra abort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag själv är nog pro-choise.

 

Om en mamma eller pappa inte vill ha ett barn, men ändå tvingas till det, så blir det svårare för föräldrarna att ta hand om barnet och uppfostra det på ett bra sätt. Jag tror att det blir bäst för både föräldrarna och barnet om de får göra abort.

You took the words right out of my mouth! :

 

Det var det jag menade. ;:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...