Hoppa till innehåll

Feminism Och Feminister


Layton
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej, en ny tråd om feminism.

Detta är inte lika mycket debatt om kvinnors rättigheter, utan mer om folk som kämpar för kvinnors rättigheter, vad man tycker om dem, och hur de gör sitt jobb.

 

På senaste tid har det börjat kännas som om att vara feminist är dåligt.

Feminister börjar att beskrivas mer som gnälliga, jobbiga och dåliga även om feminisster borde vara något bra, de kämpar ju för jämlikhet.

 

Så här kommer lite frågor som ni kan svara på men det är självklart fritt fram att diskutera allt annat, frågorna är bara lite hjälp om du inte kan hitta på annat att prata om (bara det har med feminism att göra)

 

1. Är du feminist? Tänker du ofta på kvinnors rättigheter?

2. Ser du ibland dåligt på feminister? Dyker det upp fördomar ibland?

3. Tycker du att det skulle vara bra om feminister dominerade mer i vårt samhälle?

4. Vad gör en bra feminist tycker du?

 

Så nu kan ni svara på frågorna och börja diskutera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Är du feminist? Tänker du ofta på kvinnors rättigheter? - Nej. Och tänker mer på mina egna rättigheter än andras.

 

2. Ser du ibland dåligt på feminister? Dyker det upp fördomar ibland? - Jag ser ner på vissa. "Kvinnor ska få betala lägre skatt för vi behöver pengar till tamponger när vi har mens." Kallar inte riktigt det jämställdhet.

 

3. Tycker du att det skulle vara bra om feminister dominerade mer i vårt samhälle? - Nej

 

4. Vad gör en bra feminist tycker du? - En som inte klagar på män.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För mig är förhållningen till frågan om jämställdhet uppenbar: lika lön för lika arbete, samma rättigheter för alla etc. Men jag skulle inte kalla mig feminist. Eftersom att det är så enkelt att välja sida i den här frågan tycker jag inte att man ska behöva brännmärka sig själv som någonting så diffust som feminist, vilket kan betyda allt från att vara för jämställdhet till att lägga en kollektiv skuld på männen.

 

Jag kallar mig humanist. Mitt perspektiv är inte ett manligt eller kvinnligt, bara medmänskligt. Jag tycker inte att bara för att man är för kvinnors rättigheter så är man feminist. Det kallas sunt förnuft. Att trycka ner någon annan för att skillnaden emellan dem är kosmetisk och dessutom utanför mänsklig kontroll är bara idioti.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För mig är förhållningen till frågan om jämställdhet uppenbar: lika lön för lika arbete, samma rättigheter för alla etc. Men jag skulle inte kalla mig feminist. Eftersom att det är så enkelt att välja sida i den här frågan tycker jag inte att man ska behöva brännmärka sig själv som någonting så diffust som feminist, vilket kan betyda allt från att vara för jämställdhet till att lägga en kollektiv skuld på männen.

 

Jag kallar mig humanist. Mitt perspektiv är inte ett manligt eller kvinnligt, bara medmänskligt. Jag tycker inte att bara för att man är för kvinnors rättigheter så är man feminist. Det kallas sunt förnuft. Att trycka ner någon annan för att skillnaden emellan dem är kosmetisk och dessutom utanför mänsklig kontroll är bara idioti.

This. Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj, jag glömde svara på frågorna. Jag gör det nu istället :)

1. Är du feminist? Tänker du ofta på kvinnors rättigheter?

Njaaee, är inte direkt feminist, men självklart så bryr jag mig om mina egna rättigheter som kvinna och andra kvinnors rättigheter.

Och mäns rättigheter också. Håller med Whore, jag kanske är en humanist. Men visst kan man ju bli lite feministisk ibland när vissa troll på Internet säger att de ska göra ett parti som tycker att kvinnor endast existerar för sex och för att laga mat.

Då blir jag arg.

2. Ser du ibland dåligt på feminister? Dyker det upp fördomar ibland?

Tyvärr ja. Feminister borde vara något positivt. Tänk så mycket de gör! Men liksom, jag känner inte till någon feminist som jag ser upp till och tycker är bra. Säger man feminist tänker jag ofta på en lesbisk tjej som verkligen skriker "JAG ÄR FEMINIST OCH LESBISK OCH STOLT ÖVER DET OCH ALLA MÄN SUGER. NU KÄNNER JAG MIG KÖNSDISKRIMINERAD!" vilket egentligen inte behöver vara sant.

3. Tycker du att det skulle vara bra om feminister dominerade mer i vårt samhälle?

Hmmm... svår fråga. (Jag kom på den, lol) Tycker självklart att det är bra om samhället blir mer jämlikt, så då behövs kanske fler feminister. Men det skulle vara bättre om samhället dominerades av både kvinnor och män som bryr om båda könens rättigheter.

Och nej, jag säger inte att feminister inte bryr sig om män, men det finns ju en anleding till att de heter feminister.

4. Vad gör en bra feminist tycker du?

En bra feminist är ett gott exempel, bryr sig både om män och kvinnor, och kämpar för att få samhället mer jämlikt istället för att klaga. Samt att de också bevisar att feminism är något bra.

 

2. Ser du ibland dåligt på feminister? Dyker det upp fördomar ibland? - Jag ser ner på vissa. "Kvinnor ska få betala lägre skatt för vi behöver pengar till tamponger när vi har mens." Kallar inte riktigt det jämställdhet.

Där har vi det. En fördom. Eller har ju hört en feminist säga det? Knappast.

Jag har i alla fall nästan aldrig hört en tjej klaga på sin mens. Jag tror det där var en riktig fördom, eller har jag fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Där har vi det. En fördom. Eller har ju hört en feminist säga det? Knappast.

Jag har i alla fall nästan aldrig hört en tjej klaga på sin mens. Jag tror det där var en riktig fördom, eller har jag fel?

Det finns vissa kvinnor som tycker att de ska få bidrag av den orsaken, jo.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns vissa kvinnor som tycker att de ska få bidrag av den orsaken, jo.

Jaha. Låter faktiskt som en bra idé.

Jag menar... 20 000 slösas på bindor. Inte nog med smärtan och att man inte kan bada XD

 

Nej, men seriöst bidrag vore ju kanske bra (lite svårt dock) men vafan, det är ju inte könsdiskriminering? "Jag känner mig kränkt och diskriminerad av gud" vem säger så??? Men jag håller med om att mens suger men det är inte könsdiskriminering.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Där har vi det. En fördom. Eller har ju hört en feminist säga det? Knappast.

Jag har i alla fall nästan aldrig hört en tjej klaga på sin mens. Jag tror det där var en riktig fördom, eller har jag fel?

Ja, det har jag faktiskt.

 

Bidrag: Det ska ni fan inte ha. Män får mer hår (t.ex. skägg) så vi måste raka oss mer, så vi borde få bidrag av det isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, det har jag faktiskt.

 

Bidrag: Det ska ni fan inte ha. Män får mer hår (t.ex. skägg) så vi måste raka oss mer, så vi borde få bidrag av det isåfall.

Seriöst, det behövs inga jäkla bidrag. Höj kvinnornas löner så de är lika höga som männens så får vi slut på allt gnäll.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att mens är könsdiskriminering? Wut. Det är jävligt orättvist men inte könsdiskriminering.

 

Kvinnor rakar sig också, ben armar... de ända som inte rakar sig är.... datam! Feminister.

Men kan hålla med om att det är något man borde kunna köpa själv. Fast det vore nice med bidrag. En liten färgklick i vår gråa mensvardag :)

 

Och vet du vad: Skägg: Gör inte ont och hindrar dig inte från att göra olika saker. Juste. Var glad över att du är kille.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att mens är könsdiskriminering? Wut. Det är jävligt orättvist men inte könsdiskriminering.

 

Kvinnor rakar sig också, ben armar... de ända som inte rakar sig är.... datam! Feminister.

Men kan hålla med om att det är något man borde kunna köpa själv. Fast det vore nice med bidrag. En liten färgklick i vår gråa mensvardag :)

 

Och vet du vad: Skägg: Gör inte ont och hindrar dig inte från att göra olika saker. Juste. Var glad över att du är kille.

Det kan nog göra ont, jo.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Inte så man fan ligger på soffan och nästan börjar gråta och fan inte kan röra sig. Blä.

 

Seriöst, det behövs inga jäkla bidrag. Höj kvinnornas löner så de är lika höga som männens så får vi slut på allt gnäll.

Tror inte han vill ha bidrag för att män ska raka sig, utan nog bara för att säga emot mig.

 

Aja, jag kanske inte behöver bidag för bindor, men de som inte har råd borde få. Kan dock vara svårt att fixa

Redigerat av Layton
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...