Hoppa till innehåll

Galaxer, Varför Är Dom Formade På Olika Sätt?


Proccito
 Dela

Rekommendera inlägg

Tjenare

 

Satt och funderade på varför galaxer ser ut som dom gör.

Vissa galaxer är ju spiralformade, som våran egen galax, vintergatan.

Andra är elliptiska, osv.

 

Jag undrar varför dom ser ut på detta sätt, vad som gör att dom formas olika, och hur det kommer sig att dom blir just spiralformade.

 

Om ni vet detta, eller en hemsida där jag kan kolla upp det, så får ni gärna svara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är en ren gissning men ser inte vintergatan ut som den gör pga att solen är i mitten och vintergatan kretsar runt den? Rätta mig om jag har fel

Väldigt fel, solen är helt omärkbar jämfört med resten av galaxen.

 

Men är inte de flesta galaxel spiralformade såvidare de inte kolliderar med en annan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Väldigt fel, solen är helt omärkbar jämfört med resten av galaxen.

 

Men är inte de flesta galaxel spiralformade såvidare de inte kolliderar med en annan?

Detta stämmer. När två galaxer kolliderar så spelar gravitationen en roll och ändrar galaxernas(ens) hastighet, fart och givetvis storlek. Den större galaxen "äter upp" den mindre. Detta har hänt vår galax förr och kommer hända i framtiden vilket antagligen kommer leda till att den förlorar sin spiralform.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...