Hoppa till innehåll

Extrema Sömnproblem, Sömngång Och Slöhet.


Ankdamm
 Dela

Rekommendera inlägg

Jo, det har ju börjat med att jag alltid haft sömnproblem, har alltid legat i sängen i ungefär 3 timmar (från 22:00-03:00) innan jag somnat. Det har aldrig uppstått några problem mer än att jag varit lite seg på morgonen. Men nu, efter 5 år när jag börjat gymnasiet har jag skärpt till mig och sover från 22:00 till 06:00 dvs 8 timmar. Det har fungerat utmärkt tills nu, dom senaste 2 veckorna. Inget kan väcka mig och jag vaknar ungefär 3 på dagen varenda dag. Jag har lyckats kommit iväg till bussen en gång, men då somnade jag och hamnade 6 mil hemifrån. Jag tappar bort mig hela tiden, jag kan tro att det är måndag när det är torsdag, min familj förstår inte ens vad jag säger ibland (mumlar och pratar om saker som inte hänger ihop). Jag gör saker när jag sover, lagar mat, gör eld i kaminen, diskar, men jag kommer aldrig ihåg det. Jag kan somna lite när som helst, har vaknat ute på altanen osv. Är det någon som känner igen sig i min situation eller någon som vet vad problemet är?

Redigerat av WorldEdit
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Insomnia är att tillfälligt eller mer varaktigt inte kunna, eller ha problem med att sova. Alternativt kan det också vara att sova oroligt och vakna alltför lätt.

 

Somnambulism (sömngång) innebär att den sovande gör saker som man normalt gör i vaket tillstånd eller utför handlingar som man helst undviker i vaket tillstånd. Människor i alla åldrar kan gå i sömnen. Det inträffar vanligen när den sovande befinner sig antingen i tillståndet som kallas "djupsömn" eller tillståndet REM-sömn.

 

Om det är sant det du säger så har du dina problem där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Problemet är att jag alltid är extremt trött på dagen, hur bra jag än sover. Jag kan somna bara så där, har jag inget att göra tuppar jag av i några minuter. Jag får så mycket frånvaro från gymnasiet pga att jag aldrig vaknar på morgonen och när jag ska gå och göra mig i ordning somnar jag när jag ska gå till bussen osv. Om jag väl kommer till skolan sover jag bara på lektionerna eftersom att jag är för trött för att lyssna. Kan det bero på stress eller depression?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det låter inte som depression, åtminstone har du inte skrivit någonting som skulle tyda på det. Är det mycket som tynger ner dig känslomässigt just nu? Om inte, låter det mer som någon slags åkomma.

Mår iaf inte dåligt av något just nu, men det har hänt förut att jag mått dåligt över någonting omedvetande vilket slutade med depression.

 

Raosmaosen: Var väldigt länge sedan jag drack alkohol.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mår iaf inte dåligt av något just nu, men det har hänt förut att jag mått dåligt över någonting omedvetande vilket slutade med depression.

 

Raosmaosen: Var väldigt länge sedan jag drack alkohol.

Med tanke på att du har en historia med sömnproblem och inte mår dåligt just nu tycker jag du ska söka upp en läkare.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Med tanke på att du har en historia med sömnproblem och inte mår dåligt just nu tycker jag du ska söka upp en läkare.

Har varit till läkare förut och får alltid svaret: "Vi vet inte vad det är för fel." Och fått en massa tips så att jag kan sova bättre. Dom har aldrig funkat, dock. Ringde och beställde tid hos BUP och ska se ifall jag får något där. Men tack för svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...