Hoppa till innehåll

15-min-speech


MrJesper
 Dela

Rekommendera inlägg

Hela klassen skall själva göra ett tal som är på 15minuter om valfritt ämne på engelskan. Jag har valt Vitryssland, men skit i ämnet. Men för ett tal på engelska som är 15 min långt (400% längre än förra året) krävs ju en hel del förberedelser. Och det är så att jag undrar, hur många minuter (ungefär) är ett Word-dokument med Calibri-font och 12pixlar stora?

 

Man vill ju inte plumpa på att kört för kort tid, det vore ju lite pinsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hela klassen skall själva göra ett tal som är på 15minuter om valfritt ämne på engelskan. Jag har valt Vitryssland, men skit i ämnet. Men för ett tal på engelska som är 15 min långt (400% längre än förra året) krävs ju en hel del förberedelser. Och det är så att jag undrar, hur många minuter (ungefär) är ett Word-dokument med Calibri-font och 12pixlar stora?

 

Man vill ju inte plumpa på att kört för kort tid, det vore ju lite pinsamt.

Testa läs igenom ett A4 med vanlig font och ta tiden. Det spelar ju roll hur mycket mellanrum man har också. Helt utan stycken skulle jag gissa på kanske 8 minuter.

 

Men skriv en bit och läs sedan igenom och ta tid, så vet du ungefär hur mycket till du behöver. 15 minuter var väääääldigt länge. :o

 

Och tänk på att inte förbereda manus helt och hållet, improvisera! Det brukar bli bättre då. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du bara ska läsa en text i 15 min är det en stor chans att en stor del av klassen somnar. Försök iaf ha en del där du berättar om grejer som berör folks vardag/intresse.

 

T.ex. kan du berätta om kända personer som kommer från Vitryssland, vilka sporter Vitryssland är framgångsrika i och kanske vardagliga föremål som kommer därifrån. Innan du säger det kan du fråga klassen om de vet något om Vitryssland och kanske ha en handuppräckning där de ska försöka välja rätt flagga mellan fyra stycken. Du får försöka vara kreativ helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låt "publiken" vara delaktig genom att tex ställa frågor och försök prata på ett intressant sätt.

 

Istället för att skriva ner en massa tråkig fakta på ett papper och bara läsa upp det, kan du istället skriva ner områden som du ska prata om. Innan du står och ska snacka ska du ju såklart ha läst på mycket om de olika delarna, så att du sedan kan improvisera om vad du ska säga osv. Självklart kan du ha stödord om du vill.

 

Men hur som helt blir det mycket roligare att lyssna då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

15 minuter kanske verkar lite långt för en 15-åring, men å andra sidan är jag av åsikten att den svenska skolan är alldeles för slapp (och eleverna alldeles för gnälliga). Men det behöver vi ju inte gå in på nu.

Det är egentligen ingen som kan svara på hur lång tid ett A4 (med ett visst typsnitt och textstorlek) tar för dig att läsa. Du måste helt enkelt ta tiden på dig själv. Det finns inga "standardtider" på hur lång tid det tar att läsa X antal sidor. Läs det du har högt och ta tiden. Googla på online stopwatch om du behöver. I övrigt så har det givits en del bra tips i tråden hittills. Använd endast stödord, och träna på att prata relativt fritt kring dessa. Försök dock att ha en tydlig struktur och röd tråd i vad du säger.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...