Hoppa till innehåll

Datorspel, Är Det Verkligen Farligt?


Proccito
 Dela

Rekommendera inlägg

Men även om man har de rätta psykologiska förutsättningarna för att bli påverkad är det inte datorspelens fel. Vad som helst kan vara en katalysator för beteende som skadar en själv eller andra om man har rätt anlag.

Ja, nästan vad som helst kan vara "droppen som får bägaren att rinna över", och i vissa fall är det datorspel. Sen har jag tror jag att det väldigt sällan beror på anlag, om du nu syftar på genetiska sådana, utan i betydligt större utsträckning andra värderingar eller personlighetsdrag som man har samlat på sig tidigare.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, nästan vad som helst kan vara "droppen som får bägaren att rinna över", och i vissa fall är det datorspel. Sen har jag tror jag att det väldigt sällan beror på anlag, om du nu syftar på genetiska sådana, utan i betydligt större utsträckning andra värderingar eller personlighetsdrag som man har samlat på sig tidigare.

Med "anlag" syftar jag antingen på genetiska förutsättningar eller problem orsakade av yttre faktorer, som exempelvis bristande socialt liv p.g.a dåligt självförtroende, antisocialt beteende som resultat av en hård uppväxt etc. Datorspel eller liknande kan fungera som en tillflyktsort eller kanal för ilska och ångest, eller till och med inspirera destruktiva handlingar men är aldrig i sig självt roten till problemet.

 

EDIT: Men som du säger, genetiska anlag är ju sällan den enda faran, om inte tidigare erfarenheter har triggat igång vad det nu kan vara för problem man löper större risk att drabbas av.

Redigerat av Whore
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På tal om datorer, så är det nog farligare än TV spel kan jag säga, finns WoW nördar som spelar non-stop. Men TV spel är en annan sak, typ.

 

Jag vet inte om detta är sant eller bara mina fantasier, men om man kör 24/7 vid TVspel eller dator kan ögonen blöda. Typ.

 

TV spel och datorspel kan vara farligt för dom yngre folken som spelar våldsamma spel sen gör dåliga saker i riktiga livet. Men det är inte alla. Dom flesta vid 12 eller mindre åldern kan kontrollera sig själva, andra inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På tal om datorer, så är det nog farligare än TV spel kan jag säga, finns WoW nördar som spelar non-stop. Men TV spel är en annan sak, typ.

 

Jag vet inte om detta är sant eller bara mina fantasier, men om man kör 24/7 vid TVspel eller dator kan ögonen blöda. Typ.

 

TV spel och datorspel kan vara farligt för dom yngre folken som spelar våldsamma spel sen gör dåliga saker i riktiga livet. Men det är inte alla. Dom flesta vid 12 eller mindre åldern kan kontrollera sig själva, andra inte.

Alltså typ, vad pratar du om typ? Typ jag menar typ, vadå ögonen börjar blöda typ?.. typ.

 

Edit: Jag ställde en fråga om hur han menade med att ögonen började blöda, så försök inte ens.

Redigerat av Nomatic
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På tal om datorer, så är det nog farligare än TV spel kan jag säga, finns WoW nördar som spelar non-stop. Men TV spel är en annan sak, typ.

 

Jag vet inte om detta är sant eller bara mina fantasier, men om man kör 24/7 vid TVspel eller dator kan ögonen blöda. Typ.

 

TV spel och datorspel kan vara farligt för dom yngre folken som spelar våldsamma spel sen gör dåliga saker i riktiga livet. Men det är inte alla. Dom flesta vid 12 eller mindre åldern kan kontrollera sig själva, andra inte.

 

"finns WoW nördar som spelar non-stop"

"kan ögonen blöda."

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så länge det inte skadar "vettiga" personer är det alltså inte skadligt?

Det skadar endast den enskilde individen vars brist på sunt förnuft gjort att den fastnat i träsket. Tycker nästan man får skylla sig själv lite, så fruktansvärt svårt kan det faktiskt inte vara att göra annat?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det skadar endast den enskilde individen vars brist på sunt förnuft gjort att den fastnat i träsket. Tycker nästan man får skylla sig själv lite, så fruktansvärt svårt kan det faktiskt inte vara att göra annat?

Jag skulle inte säga att det är brist på sunt förnuft som fått mig att "fastna i träsket".

Jag har suttit vid datorn från runt 5 års ålder då min far tyckte att jag skulle använda datorspel för att lära mig saker, ni vet såna där lek och lär spel typ. Och på senare år började man spela "riktiga spel" med måtta, man var fortfarande ute och lekte och så.

 

Efter en bilolycka jag var med om låg jag på sjukhus i nästan två månader och satt rullstolsbunden i nästan en månad till.

Och vad fan gjorde man då när man inte kunde vara ute och leka? Man spelade! Jag kunde inte vara ute med polarna under de månaderna så då lät jag nästan all min tid gå till att spela.

Sen när man väl kunde gå igen så skulle man börja sexan, och de jag brukade leka med ute hade "växt upp" och ville inte leka med pinnar längre som jag fortfarande trodde skulle vara roligt. Då hade man åter igen inte någon att vara med.

 

Spelandet för mig blev nått jag gjorde istället och det blev som nån slags norm för mig. "det här har jag alltid gjort så varför skulle jag inte göra det nu". Sedan har det eskalerat med tiden och man har utvecklat ett slags beroende som inte är så lätt att ta sig ur, även om jag är riktigt medveten om att jag inte borde fortsätta såhär, att jag borde ut och träna, men det går bara inte. Jag kan ju besvara din fråga: jo det är rätt fruktansvärt svårt att göra något annat.

 

Det jag försöker säga är väl att man inte behöver vara en person med för lite sunt förnuft för att fastna i något sånt här, det är faktiskt rätt lätthänt.

Redigerat av Demopan
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har själv märkt att det är otroligt lätt att glömma bort allt annat när man spelar dator. Om jag någon gång kommer känna att jag är misslyckad och less på livet kan det mycket väl bli så att jag spelar datorspel dygnet runt i stället.

 

Och ja jag tror datorspel kan vara farligt om man spelar för mycket så det medför att man tappar kontakten med verkligheten. Det kan man göra om man läser för mycket böcker också men det är få som orkar läsa böcker dygnet runt till skillnad från att spela datorspel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag inte sitter vid datorn, så tänker jag ibland på vad jag borde göra, att jag borde göra den där läxan, att jag borde gå ut och ta den där cykelturen för att hålla igång kroppen. Men så förr eller senare så hamnar man vid datorn, glömmer bort tiden och så vips är det dags att gå och lägga sig.

 

Människan är ju i naturen av sig lat. Vi vill göra det så bekvämt för oss som möjligt. Det är därför alla dessa underhållningsmetoder är "farliga".

Det är behagligare att sätta sig och kolla på tv än att dra upp den där svåra SO läxan.

Det är bekvämare att slå på datorn och spela nått spel än att gå ut och ta en löprunda.

 

Så då väljer man som man gör, även om man egentligen vet bättre. Om man bara haft den där extra viljan att bara stänga av datorn och faktiskt göra nått nyttigt.

Men nej, det är bekvämare att låta bli.

 

Jag skulle inte säga att själva produkterna är farliga, utan det är tankesättet vi har inbyggt som är farligt.

Redigerat av Demopan
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Människan är ju i naturen av sig lat. Vi vill göra det så bekvämt för oss som möjligt. Det är därför alla dessa underhållningsmetoder är "farliga".

Det är behagligare att sätta sig och kolla på tv än att dra upp den där svåra SO läxan.

Det är bekvämare att slå på datorn och spela nått spel än att gå ut och ta en löprunda.

Det där är ett rätt trångt synsätt om jag ska vara ärlig. Människan är att allt att tyda långt ifrån lat, med tanke på vad vi har åstadkommit under våra 197000 år på planeten och hur vi har gått tillväga. Sen att det är en utbredd myt i vår kultur att människan är lat bara för att det är en egenskap som härskar i vår kultur är en annan sak. Att vi ha det bekvämt på sättet du syftar på är helt enkelt en kulturell sak. Som jag ser det så vill människan ha de "bekvämt" på så sätt att vi vill effektivisera, vilket är genomlöpande för vår historia, men det betyder inte att vi inte anstränger oss, bara att vi vill ha mer för varje investerad energiknippe.

 

Om du verkligen vill komma ur ditt datorberoende så kan du. Du måste bara börja jobba på det och inte tänka "jaha, nu hamnade jag här igen, aja." Själv sätter jag upp en timer när jag kommer hem och sen har jag 1 timmas avkoppling innan jag börjar med läxorna t.ex. Stänga av skärmen medan man jobbar eller byta rum funkar också.

 

Hur som helst, angående ämnet i helhet. Jag läste att man förkortar sitt liv med 22 minuter för varje timma man kollar på TV. Rätt så intressant faktum. Undra om det samma gäller för dator eller om det är någon skillnad mellan att spela och bara titta. Eller om det bara är så att de där 22 minuterna försvinner för att man sitter still och inte rör på sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...