Hoppa till innehåll

Datorspel, Är Det Verkligen Farligt?


Proccito
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 75
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Skulle du kunna posta källan där du hittade om att man förkortar livet genom att se på TV?

Läste det ursprungligen i Metro, men ja, deras nyheter är ju bara översatte/kopierade från andra nyhetstidningar så jag antar att vilken blaska som helst som rapporterade om det duger som min källa.

http://www.dailymail.co.uk/health/article-...nutes-life.html

 

http://www.google.se/search?q=watching+TV+...lient=firefox-a

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får höra från mamma nästan varje vecka att jag borde söka hjälp för mitt spelande att det är farligt för mig. Tycker inte ens att jag spelar så mycket. Tycker själv inte att det är farligt. Har i alla fall inte än fått lusten att dra ut på stan och skjuta någon. Heh! :) Jag tror det farliga med spelande är i så fall att man är uppe sent och får för lite sömn tack vare sitt beroende.

 

(Kan också hända att man glömmer bort att äta märkte jag precis) ^^

Redigerat av MagicAho
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Föräldrarna har ju försörjningsskyldig tills man är 21 år eller fortfarande går i skolan.

Sen skulle det vara dåligt att ens mor visar oro även om man är 42 år?

Nej. Föräldrar har försörjningsplikt tills barnet är 18 år, eller så länge barnet går i grund/gymnasieskola, men dock längst till det att barnet fyller 21. Om du tar studenten när du är 18 så upphävs försörjningsplikten alltså på studentdagen.

 

"1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.

I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136)."- 7 kap §1, Föräldrabalken

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej. Föräldrar har försörjningsplikt tills barnet är 18 år, eller så länge barnet går i grund/gymnasieskola, men dock längst till det att barnet fyller 21. Om du tar studenten när du är 18 så upphävs försörjningsplikten alltså på studentdagen.

 

"1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.

I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136)."- 7 kap §1, Föräldrabalken

Så är det.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...