Hoppa till innehåll

Datorspel, Är Det Verkligen Farligt?


Proccito
 Dela

Rekommendera inlägg

Man har ju läst om folk som spelat dagarna in och ut en längre tid, Efter det så kan dom inte skilja på spelen och verkligheten.. Ingen aning om de är sant men låter sjukt iaf :P

Jag har ibland märkt det. Typ så här:" Ja, innan jag byter kod på mobilen kanske jag ska spara först så ifall något skulle hända så kan jag gå tillbaka... eller juste, man kan ju inte spara." Lol.

 

onT: Visst är det farligt om ingenting duger längre, men som med allt annat, med rimliga mängder så är allt okej. Och om du skulle spela 8 h i sträck en tråkig dag så är inte det hela världen, men om du spelar 8h varje varje dag och är inne i det där, så är det inte så kul... men dataspelandet är ju inte farligt i sig. Förutom att man kan bli fet om man inte rör på sig, höhö.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den enda delen där datorspel kan vara farligt även för andra än dig själv, är tävlingsinriktade spel. Enligt vissa undersökningar (kan försöka hitta om någon ber om källa) så är våldsspel inte alls farliga utan de är de spelen som det finns kamp i mot en annan person. T ex Counterstrike osv. Det kanske var ganska givet men det är lite kul att man inte blir lika påverkad av att skjuta av huvudet på gamla tanter.

 

Ur min personliga åsikt så stämmer det här helt och hållet. När jag spelar Heroes of Newerth (5vs5 MOBA) så blir det väldigt väldigt ofta att man blir skitförbannad på sina lagkamrater för dom gör rent ut sagt inte ett skit. Då slår man i bordet ibland om man inte kan behärska sig eller bara undertrycker argheten. Allt handlar bara om självkontroll och hur kort stubin man har osv osv.

 

Sen det som är farligt bara för dig själv är beroendet. Att sitta och uggla vid datorn i 8-12 timmar om dagen kanske inte är sunt men om igen handlar det om självkontroll, hur väl man behandlar den information och upplevelse som kommer in i hjärnan. Det är inte bra att sitta så länge på en fast position varje dag för kroppen tar stryk och jag tror sinnena gör det med. Kroppen och hjärnan måste ha motion varenda dag för att orka. "Motion" kallar jag gå upp ur datorstolen, röra sig några varv runt i huset och så har man klarat sig galant (Kanske något träningspass med större omfattning 1-2 gånger i veckan).

 

Jag har inte orkar läsa igenom hela tråden (än), så om det är några upprepningar så får ni skrika på mig.

 

Förutom att man kan bli fet om man inte rör på sig, höhö.

 

Hmm? Man blir inte bara fet bara för att man sitter still i en stol. Det har med vilken föda du intar med.

 

Får hoppas att moralpaniken kring tv- och datorspel slutar på liknande sätt som med skräckfilmen på 80-talet, nämligen att den dör ut sakta men säkert. Om några år har tanterna hittat något annat att gnälla över.

Håller helt med dig, moralkärringar som inte kan anpassa sig till ungdomarnas intressen.

 

Summa Summarum

Datorspelandet i sig är inte farligt.

This, spelaren har ansvaret :)

Redigerat av Derf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allting är farligt om du hanterar det fel.

 

Till exempel:

Att sitta och spela länge i sträck kan vara dåligt för kroppen, bland annat blodcirkulationen, men det går lätt att förhindra med att bara resa sig upp, sträcka på sig, och röra lite på kroppen var 30:e minut. Då sätter du igång blodcirkulationen igen och faran är åtgärdad.

 

Men som så många andra har sagt före mig så är allting farligt i för stora mängder. Det är inte spelen i sig som är farliga, utan det är bara hur du hanterar dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Spelande är som allt annat.. väljer du att prioritera nån värdelös achievement i MW3 över gymnasiet har du ett problem. Väljer du att sitta uppe till 5 på morgonen för att spela något uselt FPS-spel trots att du har skola har du ett problem. Ingen människa som inte är direkt efterbliven har problem i skola pga skola. Jag skäms inte ens för att säga det. Om du har problem i skolan och spelar en massa är det DITT JÄVLA FEL, idiot.

 

Under min gymnasie-tid hade jag en polare som kunde försova sig över flera prov under vår s.k "prov vecka" (prov varje dag) och sedan skylla på läraren. Hur man än resonerar så var det hans fel att hans betyg fick lida.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var går egentligen gränsen till att man kan bedöma ett substantiv i sig som farligt? Det är antagligen inte svart på vitt.

En penna är inte så farlig, men om man hugger någon med den så sker det något farligt. Vapen däremot kan vi nog komma överens om är farliga. Men om man inte använder dem har ingen skada skett. Frågan är var datorspel ligger på den här skalan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det är hälsosamt att göra någon enskild sak 8 timmar om dagen varje dag, om det så gäller spea schack, idrotta, sitta i en kassa, ligga i sängen (vaken) eller spela datorspel. Människan behöver variation och det är både konstigt och sorgligt att datorspel tar över livet för så många.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var går egentligen gränsen till att man kan bedöma ett substantiv i sig som farligt? Det är antagligen inte svart på vitt.

En penna är inte så farlig, men om man hugger någon med den så sker det något farligt. Vapen däremot kan vi nog komma överens om är farliga. Men om man inte använder dem har ingen skada skett. Frågan är var datorspel ligger på den här skalan.

Japp, teknologi kan aldrig vara dåligt eller bra. Det beror helt på vilka värderingar personen som använder det har. Tror det var guggo som för länge sen gjorde ett väldigt bra exempel. Det var något i stil med: Du kan använda en kniv för att skära grönsaker eller för att mörda andra människor.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, teknologi kan aldrig vara dåligt eller bra. Det beror helt på vilka värderingar personen som använder det har. Tror det var guggo som för länge sen gjorde ett väldigt bra exempel. Det var något i stil med: Du kan använda en kniv för att skära grönsaker eller för att mörda andra människor.

Frågan är då, hur farliga är knivar i sig? Kan man jämföra farligheten med andra substantiv?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror helt på personen.

 

Att vara beroende av datorspel är "farligt". Jag var det själv, men kom ut ur beroendet vid början av nionde klass. Jag sket i läxorna, brydde mig inte alls om skolan. Istället för att vara aktiv, tänkte jag på vilka taktiker vi skulle köra på Counter-strike när jag väl kom hem.

 

Om man nu inte är myndig, tycker jag det är föräldrarna som ska hålla koll på barnet, så att personen gör sina läxor, sköter sin skola. Mina föräldrar höll koll, dock ljög jag för det mesta, och påstod att vi ej hade läxor. Det är dock viktigt att föräldrarna riktigt kollar att det barnet säger stämmer.

 

Jag t.ex har mer eller mindre förstört min skolgång genom detta, om jag ska lyckas komma in på gymnasiet jag vill komma in på, måste jag arbeta på som in i helvete.

 

Jag vill bara ge detta som en varning till barn och ungdomar, som sitter alldeles för mycket på datorn. Ni kanske inte bryr er just nu, vilket jag inte heller gjorde. Men senare, kommer ni ångra det som fan.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...