Hoppa till innehåll

Datorspel, Är Det Verkligen Farligt?


Proccito
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag ser på det hela mer som att:

Att bli aggressiv av ett data spel ligger på lite lägre nivå. Men när det gäller att dator spel är farliga tänker jag missbruk mest. Att man dör framför en dator spel. (Har hänt). Att man utför helt galna grejer. Dödar någon annan för att man har blivit lurad inom ett spel och så vidare. Och nu syftar jag mest på spel som inte är så aggressiva. T.ex tibia eller maplestory. Hur kommer det sig att det är just de spelen? Jag menar, jag skulle tycka att set var mer logiskt om någon blev dödad pga CoD. Eftersom att det är ju mycket mer våldsamt än både tibia och maplestory. Beror detta på persones psyke i sig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
  • Svar 75
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

  • 3 veckor senare...

Kan du utveckla det lite mer?

Ja, en del kan väl bli mer inspirerade till att göra något dom ser (gener), medan om barnet har stökig uppväxt så kan det leda till förstärkt effekt (miljö), säkert.

 

Fast ärligt talat så talar jag egentligen helt utan bevis, så skäll på mej om jag har fel om något.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har helt rätt. Jag har nyligen läst genetik i skolan, och det är generna och miljön som påverkar den du är. Intressant är hur tvillingar som är nästan identiska kopior separerats och placerats i olika familjer och kollat om de har något gemensamt. Kanske har båda en extrem avsky för en speciell maträtt osv...

 

Men ja... om jag återvänder till ämnet. Självklart är datorspel farligt, om man tar för mycket av det goda så att man tillslut inte ka uppskatta det "naturliga". Jag tycker att föräldrar ska ha koll, PEGI-åldersgränser (och andra) ska respekteras och att det ska finnas fler möjligheter till någon slags "rehabilitering" för datorspel. Dessutom kan man ju uppmuntra ungdomar till att gå ut mer, röra på sig, finna glädje i många olika saker istället för allt i ett.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men ja... om jag återvänder till ämnet. Självklart är datorspel farligt,

Öh va nej? Det finns inget som tyder på att datorspel är farligt. Ja det är dåligt att sitta stilla för mycket. Men datorspel är inget farligt. Det finns massor av forskning som säger att datorspel är nyttiga för folks problemlösningsförmåga och språklärande. Om något så pekar forskningen starkt emot att datorspel i sig endast har positiva effekter.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spel eller Datorspel kan vara både bra och dåligt. Om man kan inte ta hand om sig själv, dvs sitta hur jävla länge som helst och inte äta nåt, då är det snarare ditt fel, inte spelens. Spelen kan påverka psyken men då är det upp till dig om du kan kontrollera dig själv eller inte. Spelen kan vara beroende, men inte så mycket så att man kan inte ens stå upp och gå till köket för att äta något.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Öh va nej? Det finns inget som tyder på att datorspel är farligt. Ja det är dåligt att sitta stilla för mycket. Men datorspel är inget farligt. Det finns massor av forskning som säger att datorspel är nyttiga för folks problemlösningsförmåga och språklärande. Om något så pekar forskningen starkt emot att datorspel i sig endast har positiva effekter.

Sluta säga "öh va nej" och läs klart meningen. Det är farligt OM MAN INTE TAR HAND OM SINA PRIMÄRA BEHOV!

Du kan inte citera en del och låtsas som om det är det enda som står. För jo, med farligt menar inte jag att man kvävs till döds, utan att man kan bli påverkad på ett förjävligt sätt som man får problem av.

 

Tänk dig att jag sa såhär:

"Det är farligt att dricka mjölk om man dricker lika mycket som en blåvalsunge varje dag"

 

Ska du citera: "Det är farligt att dricka mjölk" och säga: "Nää, det är det inte alls! Mjölk stärker skellettet och innehåller massor med vitaminer!

 

Ja, datorspel kan vara bra, jag sa inte att det är dåligt.

 

Men det är skillnad på farligt och farligt, du får knappast en hjärtattack och dör när du spelat dataspel för mycket, dricker du lika mycket mjölk som en blåval (det kan du ej) så dör du. Och vad menar du med dåligt? Dåligt är i så fall lika dumt ord som farligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sluta säga "öh va nej" och läs klart meningen. Det är farligt OM MAN INTE TAR HAND OM SINA PRIMÄRA BEHOV!

Du kan inte citera en del och låtsas som om det är det enda som står. För jo, med farligt menar inte jag att man kvävs till döds, utan att man kan bli påverkad på ett förjävligt sätt som man får problem av.

 

Tänk dig att jag sa såhär:

"Det är farligt att dricka mjölk om man dricker lika mycket som en blåvalsunge varje dag"

 

Ska du citera: "Det är farligt att dricka mjölk" och säga: "Nää, det är det inte alls! Mjölk stärker skellettet och innehåller massor med vitaminer!

 

Ja, datorspel kan vara bra, jag sa inte att det är dåligt.

 

Men det är skillnad på farligt och farligt, du får knappast en hjärtattack och dör när du spelat dataspel för mycket, dricker du lika mycket mjölk som en blåval (det kan du ej) så dör du. Och vad menar du med dåligt? Dåligt är i så fall lika dumt ord som farligt.

Det där går inte ihop alls. Att inte ta hand om sina primära behov är dåligt i sig, oberoende på vad du gör annars. Det spelar ingen som helst roll om du spelar inget, lite eller asmycket datorspel så länge du tar han om dina primära behov. Däremot spelar det roll om du dricker inget, lite eller asmycket mjölk. Dricker du extremt mycket mjölk är det alltid farligt. Spelar du extremt mycket datorspel så behöver det inte alls vara farligt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det handlar väl mest om eget ansvar. Det är ens eget ansvar att inte spela för mycket, på samma sätt som det är ens eget ansvar att inte äta sig till döds eller vad som helst. Att säga att datorspel i sig är farligt är fel.

 

Sluta säga "öh va nej" och läs klart meningen. Det är farligt OM MAN INTE TAR HAND OM SINA PRIMÄRA BEHOV!

Du kan inte citera en del och låtsas som om det är det enda som står. För jo, med farligt menar inte jag att man kvävs till döds, utan att man kan bli påverkad på ett förjävligt sätt som man får problem av.

 

Tänk dig att jag sa såhär:

"Det är farligt att dricka mjölk om man dricker lika mycket som en blåvalsunge varje dag"

 

Ska du citera: "Det är farligt att dricka mjölk" och säga: "Nää, det är det inte alls! Mjölk stärker skellettet och innehåller massor med vitaminer!

 

Ja, datorspel kan vara bra, jag sa inte att det är dåligt.

 

Men det är skillnad på farligt och farligt, du får knappast en hjärtattack och dör när du spelat dataspel för mycket, dricker du lika mycket mjölk som en blåval (det kan du ej) så dör du. Och vad menar du med dåligt? Dåligt är i så fall lika dumt ord som farligt.

Dricker blåvalar mjölk?

Redigerat av Fjeddo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det handlar väl mest om eget ansvar. Det är ens eget ansvar att inte spela för mycket, på samma sätt som det är ens eget ansvar att inte äta sig till döds eller vad som helst. Att säga att datorspel i sig är farligt är fel.

Jo men vissa saker har effekter som är så pass dominerande negativa och det är så lätt att råka ut för de negativa effekterna att de klassas som generellt "farliga". Det är väl det som är frågan som diskuteras, huruvida datorspel är en sådan sak. Jag menar både droger och knivar och skjutvapen kan användas för postiva saker och en viss eller liten exponering för dem kan vara helt ofarlig eller t.o.m. positiv. Men det är så lätt att råka ut för de negativa aspekterna att de på det stora hela anses som "farliga". Givetvis är ingen sak i sig själv "farligt" eller "ond".

 

Dricker blåvalar mjölk?
Blåvalar, likt alla andra däggdjur på den här planeten, diar som ungar.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...