Hoppa till innehåll

Datorspel, Är Det Verkligen Farligt?


Proccito
 Dela

Rekommendera inlägg

Frågan är då, hur farliga är knivar i sig? Kan man jämföra farligheten med andra substantiv?

föremål har ingen "farlighetsegenskap". Om man nu är väldigt fast i tanken om bra/dåligt så har personer en "farlighetsmängd", även om jag personligen skulle vilja benämna det som ett beteendemönster utan någon subjektiv värdering. Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

föremål har ingen "farlighetsegenskap". Om man nu är väldigt fast i tanken om bra/dåligt så har personer en "farlighetsmängd", även om jag personligen skulle vilja benämna det som ett beteendemönster utan någon subjektiv värdering.

Vi kan väl i alla fall komma överens om att knivar är farligare än ett par strumpor?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi kan väl i alla fall komma överens om att knivar är farligare än ett par strumpor?

Nej varför det? Om någon fastnar i ett rep eller något kan man rädda livet på dem genom att skära bort dem med en kniv, medan man kan stryp någon med ett par strumpor.

 

Som ett annat exempel kan tas att en kniv som ligger i en låda utan mänsklig inverkan på inget sätt är farligare eller beter sig annorlunda än ett par strumpor som ligger i en låda utan mänsklig inverkan.

 

EDIT: Om man verkligen förstår detta inser man att ett vaccin mot AIDS kan vara farligare än en atombomb, men det är svårt och jag vet inte ens om jag själv har kommit så långt att jag kan förstå det.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej varför det? Om någon fastnar i ett rep eller något kan man rädda livet på dem genom att skära bort dem med en kniv, medan man kan stryp någon med ett par strumpor.

 

Som ett annat exempel kan tas att en kniv som ligger i en låda utan mänsklig inverkan på inget sätt är farligare eller beter sig annorlunda än ett par strumpor som ligger i en låda utan mänsklig inverkan.

 

EDIT: Om man verkligen förstår detta inser man att ett vaccin mot AIDS kan vara farligare än en atombomb, men det är svårt och jag vet inte ens om jag själv har kommit så långt att jag kan förstå det.

Jag förstår ditt tankesätt och tänkte så för inte så länge sen men efter att ha filosoferat vidare så är jag inte helt säker. Först tänkte jag att inget substantiv i sig är farligt, som du menar. Men när man säger det som "en kniv är farligare än en strumpa" tycker jag inte det håller längre.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förstår ditt tankesätt och tänkte så för inte så länge sen men efter att ha filosoferat vidare så är jag inte helt säker. Först tänkte jag att inget substantiv i sig är farligt, som du menar. Men när man säger det som "en kniv är farligare än en strumpa" tycker jag inte det håller längre.

Vad är det som gör en kniv farligare än en strumpa?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Glider ni inte lite ifrån ämnet nu?

 

Enligt en kartläggning av 30 studier som Statens folkhälsoinstitut gjorde 2008 så visade sig inte en ökning av aggressiva känslor, tankar eller beteenden. En av dessa 30 visade till och med en minskning av aggressiva tankar efter att försöks personerna spelat våldsamma datorspel.

 

Tåls att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Glider ni inte lite ifrån ämnet nu?

 

Enligt en kartläggning av 30 studier som Statens folkhälsoinstitut gjorde 2008 så visade sig inte en ökning av aggressiva känslor, tankar eller beteenden. En av dessa 30 visade till och med en minskning av aggressiva tankar efter att försöks personerna spelat våldsamma datorspel.

 

Tåls att tänka på.

Nej det handlar om konceptet, kan teknologi/teknik vara farliga? Genom att besvara den frågan med tydliga exempel (som t.ex. knivar och strumpor) kan man sedan diskutera det specifika fallet datorspel.

 

Apropå ditt andra stycke. Precis, så vitt jag vet finns inga vetenskapliga kopplingar mellan aggressivitet och datorspel. Letade upp en hel del info om det när mina föräldrar snodde min dator för att de ansåg just det och det finns inget som stödjer teorin om ökad aggressivitet. Sen att folk blir förbannade när de misslyckas med något de har kämpat hårt för (datorspel eller ej), eller när föräldrarna påstår falska saker om en (som att man har blivit mer aggressiv pga av dataspel) är en annan historia.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad är det som gör en kniv farligare än en strumpa?

Nu kommer vi återigen in på definitionsfrågor som i alla våra debatter. Om man bortser från att det är uppenbart skulle mane kunna säga att en kniv har större sannolikhet att orsaka skada än en strumpa. Och om någon håller en kniv upplevs den som farligare än om det skulle varit en strumpa... Återigen, jag förstår hur du tänker och jag tänkte så tidigare. Du behöver inte förklara det för tredje gången.

 

Tycker inte alls detta är off-topic. Man skulle lika gärna kunna använda datorspel som exempel men en kniv gör det tydligare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att diskutera huruvida en kniv är farligare än en strumpa i en tråd om datorspels negativa inverkan är inte att hålla sig till ämnet. För det första är skada från ett knivsår fysisk och påtaglig, man kan lätt konstatera att det är kniven som gjort skada. Den skada som diskuteras när det gäller datorspel är psykologisk och svårare att påvisa.

 

För det andra är teoretiska exempel av typen "men i situation X är en eldkastare faktiskt väldigt bra" irrelevanta och leder aldrig till en slutsats, förutom "allt kan vara farligt beroende på hur man använder det". (duh)

 

För det tredje är många dataspel våldsamma i sin natur; GTA, Call of Duty etc. Ditt uppdrag är att ha ihjäl en jävla massa människor. Det är ingen som instruerar dig att hugga ihjäl någon annan när du köper en kniv.

 

Om nu studier visar att datorspel inte leder till aggressivt beteende finns det egentligen inte så mycket mer att säga om den saken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...