Hoppa till innehåll

Negativa Tal


Layton
 Dela

Rekommendera inlägg

Jo men så här:

 

-3 multiplicerat med -5 multiplicerat med -2

blir negativt därför att antalet faktorer är ojämna.

Jaha.

Så det är skit enkelt att räkna ut. Svaret blir -30.

 

-5 multiplicerat med -4 är 20.

För att det är jämnt antal faktorer, och då blir det positivt.

Jahaja.

 

Och så tänker jag bara. Men detta är ju svårare matte där man ska kunna förklara varför det blir negativt/positivt. Och jag kan inte fatta varför.

 

Jag försöker att tänka typ lite "Om jag är skyldig dig fem högar med fem i, hur mycket är jag skyldig dig då?"

(-5 x -5=25

Men om jag är skyldig dig fem högar med fem stycken som kostar fem kronor, hur många kronor är jag skyldig dig då?" (-5 multiplicerat med -5 multiplicerat med -5)

Det blir ju jättekonstigt ju! Då är jag skyldig dig negativt, nej jag fattar inte alls.

Om någon skulle kunna förklara så blir jag glad :D

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänk typ att alla minustecken "parar sig": två minustecken blir ett plus, alltså positivt. Blir det ett minustecken över blir produkten istället negativ. :) Så om det finns tre minustecken blir det alltså ett över, men om det är jämnt antal minustecken kan alla "para sig" med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[EDIT] That ^

 

Men om jag är skyldig dig fem högar med fem stycken som kostar fem kronor, hur många kronor är jag skyldig dig då?" (-5 multiplicerat med -5 multiplicerat med -5)

Det blir ju jättekonstigt ju! Då är jag skyldig dig negativt, nej jag fattar inte alls.

Om någon skulle kunna förklara så blir jag glad :D

Tack.

Men att räkna med negativa tal där känns ändå lite fel.. Det blir ju 5 x 5 x 5 = 100 Redigerat av PussyCat
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänk typ att alla minustecken "parar sig": två minustecken blir ett plus, alltså positivt. Blir det ett minustecken över blir produkten istället negativ. :) Så om det finns tre minustecken blir det alltså ett över, men om det är jämnt antal minustecken kan alla "para sig" med varandra.

tack, men då kommer ju frågan, hur kan två minustecknen para sig med varandra? Det är gärna det jag vill veta, om du kan komma på en räkneberättelse eller liknande.

För jag vet ju vad det blir, men inte varför det blir som det blir :(

 

[EDIT] That ^

Men att räkna med negativa tal där känns ändå lite fel.. Det blir ju 5 x 5 x 5 = 100

Va...? Nej nu fattar jag inte... jag var ju skyldig och då blir det väl minus...

Plus att fem gånger fem gånger fem är 125, men det kanske bara var ett slumpfel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tack, men då kommer ju frågan, hur kan två minustecknen para sig med varandra? Det är gärna det jag vill veta, om du kan komma på en räkneberättelse eller liknande.

För jag vet ju vad det blir, men inte varför det blir som det blir :(

De "parar sig" egentligen inte med varandra, det är bara ett sätt att tänka.

 

Typ såhär:

 

Ett plustecken består av två streck, ett minustecken av ett streck.

Två minustecken blir två streck totalt, alltså lika många som ett plustecken.

Tre minustecken blir tre streck, alltså först ett plus men sedan ett minus. Blir det ett minus över är produkten negativ. Du ska alltså "bygga" så många plus du kan av alla minustecken.

 

Förstår du?

Redigerat av Whore
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Whore, du missuppfattar mig tror jag, ett sätt att tänka duger tyvärr inte för mig nu.

Jag vet hur man räknar ut -5 multiplicerat med -8 multiplicerat med -7

 

Men ska jag visa A-kvaliteter i betyget räcker det inte med att säga hur man ska tänka, utan man ska kunna förklara VARFÖR två minustecken blir plus.

 

Det kommer en sådan fråga: Hur kan -5 multiplicerat med -8 multiplicerat med -7 bli som det blir så räcker det inte att förklara hur man ska tänka.

Jag vet att jag är jobbig, men nu hjälper du dig med fel sak, för jag vet hur man räknar ut detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äh, det är lungt. Detta är ju ändå A-grejer men jag tackar dig ändå, för jag vet åtminstone hur man löser uppgiften. Brorsan hjälpte mig lite, och då fattar jag i alla fall vad du menade. Det räcker åtminstone för att fatta hur man ska kunna lösa uppgiften :)

 

Men om ni kommer på något får ni självklart skriva :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Va...? Nej nu fattar jag inte... jag var ju skyldig och då blir det väl minus...

Plus att fem gånger fem gånger fem är 125, men det kanske bara var ett slumpfel.

My fault.

 

Ledsen, förstår inte hur du tänker där. Du är ju skyldig 125:- Om du är skyldig negativt får du ju pengar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men ska jag visa A-kvaliteter i betyget räcker det inte med att säga hur man ska tänka, utan man ska kunna förklara VARFÖR två minustecken blir plus.

tänk dig en tallinje

 

-5 -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

Låt oss säga att du får talet 4-(-4)

Minus=Subtraktion=Skillnad

 

Vad är skillnaden mellan 4 och minus 4?

Hur många "steg" ska du ta från -4 för att komma upp i 4?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...