Hoppa till innehåll

Var Finns Sulfur


Proccito
 Dela

Rekommendera inlägg

Kollade upp angående mobsen, (creepers, spiders osv)

Såg att fanns en så kallad "monster spawn" eller nått.

Kan man veta ungefär var mobsen spawnar?

 

Och jag såg att deras "uppgift" var att förstöra grejer, eller iallafall det dom gjorde.

Finns det inget sätt att skydda sina hus osv mot dom?

 

EDIT: Ja, jag är nybörjare :P

Redigerat av Proccito
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Kollade upp angående mobsen, (creepers, spiders osv)

Såg att fanns en så kallad "monster spawn" eller nått.

Kan man veta ungefär var mobsen spawnar?

 

Och jag såg att deras "uppgift" var att förstöra grejer, eller iallafall det dom gjorde.

Finns det inget sätt att skydda sina hus osv mot dom?

 

EDIT: Ja, jag är nybörjare :P

Det finns osynliga "spawners", platser där mobs spawnar. Det märker man efter ett tag för koncentrationen av olika mobs är speciellt höga på en viss plats. Dess mobspawners går inte att förstöra men jag är osäker på om de flyttar sig av sig själva eller om de flyttar på sig om man dödar alla mobs av den typen inom det området.

 

Sedan finns det riktiga mobspawners i dungeons under marken som är en metallbur som spawnar en viss typ av mob som man måste förstöra eller kraftigt lysa upp för att förhindra den för att placera ut fler mobs. I dungeons finns skatter (oftast inte jättebra) och mossy cobblestone i väggarna som är lite av ett samlarobjekt.

 

Endermen är den senaste mobben och de är svarta och tre meter höga och kan plocka bort block. Eftersom de gör detta helt slumpmässigt är det inte särskilt troligt att de lyckas bryta sig in i ditt hus och om du sätter ut facklor i en rätt bred radie runt ditt hus är det osannolikt att de ens tar sig fram till ditt hus. Endermens är väldigt nerfade i 1.8 så det borde inte vara så svårt för en nybörjare att döda dem. Man måste bara komma ihåg att de blir arga när man tittar på dem och att de teleporterar sig in bakom en när man slår på dem.

 

Det finns olika sätt att skydda sitt hem. Man kan göra dubbla ytterväggar på sitt hus för att vara säker på att endermens inte skapar hål under natten, men man kan också bara aktivt försvara huset med svärd och pilbåge. Man kan bygga olika "mobtraps" som fångar/dödar mobs, t.ex. kaktusar runt huset, fallhål eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men kan spawnsen vara över allt?

För jag har nämligen gjort en gruva ända ner till dom sista lagren av block.

Men jag vill inte att massa mobs kommer upp i huset och attackerar bakifrån

 

Kan jag förhindra det på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så mobsen söker sig till mörka områden?

Nej, men ljusnivån har stort inflytande över mobs.

 

I minecraft finns en 15-gradig ljusskala. mitt på dagen ger solen en ljusstyrka på 15. Mobs beter sig olika i olika nivåer av solljus.

 

Skelett kan spawna i ljusnivåer lägre än 8, vilket motsvarar en redstone torch. Skelett börjar brinna när solen går upp, om du inte står i ett tillräckligt skuggigt område (t.ex. under ett träd), eller i vatten.

 

Spindlar kan spawna i ljusnivåer lägre än 8, men blir passiva i ljusnivåer högre än 9 såvida de inte redan jagar dig.

 

Creepers kan spawna i ljusnivåer lägre än 8, och börjar inte brinna i dagsljus men despawnar i skymning eller om de befinner sig för långt bort från spelaren precis som alla andra mobs.

 

Spider Jockey's kan spawna i ljusnivåer lägre än 8 och har de kombinerade egenskaperna av skelett och spindel.

 

Kan ju tilläggas att en vanlig fackla skapar en ljusstyrka på 14 och ljusstyrkan minskar med 1 nivå per blocks avstånd från facklan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, men ljusnivån har stort inflytande över mobs.

 

I minecraft finns en 15-gradig ljusskala. mitt på dagen ger solen en ljusstyrka på 15. Mobs beter sig olika i olika nivåer av solljus.

 

Skelett kan spawna i ljusnivåer lägre än 8, vilket motsvarar en redstone torch. Skelett börjar brinna när solen går upp, om du inte står i ett tillräckligt skuggigt område (t.ex. under ett träd), eller i vatten.

 

Spindlar kan spawna i ljusnivåer lägre än 8, men blir passiva i ljusnivåer högre än 9 såvida de inte redan jagar dig.

 

Creepers kan spawna i ljusnivåer lägre än 8, och börjar inte brinna i dagsljus men despawnar i skymning eller om de befinner sig för långt bort från spelaren precis som alla andra mobs.

 

Spider Jockey's kan spawna i ljusnivåer lägre än 8 och har de kombinerade egenskaperna av skelett och spindel.

 

Kan ju tilläggas att en vanlig fackla skapar en ljusstyrka på 14 och ljusstyrkan minskar med 1 nivå per blocks avstånd från facklan.

Cave spider alltså blå spindel, spawnas i abandoned mineshafts(övergivna mineshafts), de har abilityn att poisona,(förgifta) andra.

 

Enderman har spawnas i mörkret och överlever sol ljuset men dör av vatten. De kan flytta blocks

 

Använd http://www.minecraftwiki.net/wiki/Minecraft_Wiki om du vill ha hjälp med saker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Cave spider alltså blå spindel, spawnas i abandoned mineshafts(övergivna mineshafts), de har abilityn att poisona,(förgifta) andra.

 

Enderman har spawnas i mörkret och överlever sol ljuset men dör av vatten. De kan flytta blocks

 

Använd http://www.minecraftwiki.net/wiki/Minecraft_Wiki om du vill ha hjälp med saker.

Endermens börjar brinna i solen. Tilläggas kan även att man (tydligen, inte testat själv) kan hålla en enderman på avstånd genom att inte ta bort blicken från den. Det är först när man slutar tittar på den som den börjar attackera.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Endermens börjar brinna i solen. Tilläggas kan även att man (tydligen, inte testat själv) kan hålla en enderman på avstånd genom att inte ta bort blicken från den. Det är först när man slutar tittar på den som den börjar attackera.

och med blicken menar du att han finns inom "synrutan" eller mitt framför en?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Dela

×
  • Skapa ny...