Hoppa till innehåll

Bra Att Tänka På Vid Insättning Av Nya Ramminnen?


MentalogisT
 Dela

Rekommendera inlägg

Använd RAM minne av samma märke. Använd inte t ex ett 1 GB och ett 2 GB RAM, kort och gott använd samma RAM men det har du säkert redan listat ut.

 

När du väl ska byta så kan du hålla minnena på deras respektive kort sida, tryck ner "flärpen" där de andra minnena redan sitter, lyft upp minnena, sätt i dem nya. Klart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Använd RAM minne av samma märke. Använd inte t ex ett 1 GB och ett 2 GB RAM, kort och gott använd samma RAM men det har du säkert redan listat ut.

 

När du väl ska byta så kan du hålla minnena på deras respektive kort sida, tryck ner "flärpen" där de andra minnena redan sitter, lyft upp minnena, sätt i dem nya. Klart.

Precis det jag inte har. Det sitter två stycken 2 GB i just nu, har ett fyrkanaligt moderkort. Så jag kommer sätta i de nya i de andra två kanalerna som är lediga vilket blir 12 GB. Vad kan hända om har olika versioner?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dra ur alla kablar från datorn, öppna den, ta på chassit så du laddar ur dig, tryck på båda flärparna och dra ut stickan, behåll flärparna öppna och tryck in ram minnet tills det säger klick och båda flärpar hoppar tillbaks upp.

Redigerat av CeZ
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Använd RAM minne av samma märke. Använd inte t ex ett 1 GB och ett 2 GB RAM, kort och gott använd samma RAM men det har du säkert redan listat ut.

 

När du väl ska byta så kan du hålla minnena på deras respektive kort sida, tryck ner "flärpen" där de andra minnena redan sitter, lyft upp minnena, sätt i dem nya. Klart.

Wat? Det spelar ingen roll om jag har en RAM-modul med 64 MB och ett med 8 GB i samma dator, det funkar finemang.

Det man ska tänka på är klockhastigheten, man bör ha samma MHz, annars blir ena RAMen nedklockat.

 

Precis det jag inte har. Det sitter två stycken 2 GB i just nu, har ett fyrkanaligt moderkort. Så jag kommer sätta i de nya i de andra två kanalerna som är lediga vilket blir 12 GB. Vad kan hända om har olika versioner?
Inget händer, men om minnena i datorn är långsammare än de nya, så kommer de nya jobba lika långsamt som de gamla.

 

Pga. klockhastigheten

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wat? Det spelar ingen roll om jag har en RAM-modul med 64 MB och ett med 8 GB i samma dator, det funkar finemang.

Funkar gör det, men man utnyttjar dual channel mer ifall modulerna har samma storlek.

 

 

Jag har nyligen också märkt att 2 av kanalerna på moderkortet är blåa och de två andra är vita? Vad menas med detta? Jag tror jag hörde någon kompis humma till om att det var olika kanaler för olika saker på datorn t ex Windows bakgrundsprogram och dyl. Stämmer detta?
Nej det stämmer inte, däremot ska du fylla de två färgade först och sedan de två vita och alltid ha ett jämnt antal minnen, så får du dual channel.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, låter bra. Har beställt 3st av de RAM minnena nu så de är påväg. Tack för all hjälp! Kul att datorforumet fortfarande lever :D

 

Funkar gör det, men man utnyttjar dual channel mer ifall modulerna har samma storlek.

Nej det stämmer inte, däremot ska du fylla de två färgade först och sedan de två vita och alltid ha ett jämnt antal minnen, så får du dual channel.

Om jag sätter in tre minnen, blir det sämre än om jag har i två stycken?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...