Foto

Byta Till Ubuntu

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1 Tesseract

Tesseract

#8 Forumit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1 149 inlägg

Postad 24 november 2011 - 18:21:39

Så i en stund nu har jag provat Ubuntu (dualboot), och jag gillar det.
Jag hade därför tänkt att ersätta Windows 7, som jag använder just nu, med Ubuntu 11!
Men, jag tvekar ju fortfarande på hur det kommer fungera och det är möjligt att jag i framtiden kommer vilja byta tillbaka till Windows 7.
Vad jag vet, så ska detta gå med orginalskivan, men jag har inte den eftersom att Windows följde med datorn.
Jag har alltså systemåtersällsnings CD + Windows 7 Uppgradering.
Kommer det funka? Eller finns det något annat sätt jag kan göra det på?
Antar att det är lagligt att få tag på det på andra sätt, eftersom att jag har licens/laglig rätt till det (?), men eftersom att jag inte har någon serienummer, så kommer det kanske komma upp att jag har en olicenserad version varje gång jag startar upp Windows.
Bästa lösningen är alltså att använda systemåterställnings CD, men jag vet inte om det funkar.
Svara helst idag tack.
Postad bild

#2 Musten

Musten

#10 Forumkändis

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3 441 inlägg

Postad 24 november 2011 - 18:52:39

Det brukar sitta en klisterlapp med serie-nummer på datorn.
Musten, när den är som bäst.

#3 Tesseract

Tesseract

#8 Forumit

• Medlem
  • 1 149 inlägg

Postad 24 november 2011 - 18:53:40

Det brukar sitta en klisterlapp med serie-nummer på datorn.

Stämmer.
Tack så mycket, installerar Ubuntu ikväll då!
Postad bild

#4 Draghguggwhor

Draghguggwhor

#8 Forumit

• Medlem
  • 1 145 inlägg
    Utdelad mars 2015

Postad 24 november 2011 - 19:08:58

Om jag var du skulle jag installera ubuntu 10.10 då det är grymt mycket skönare än 11.

Ta allt jag skriver med en nypa salt.

#5 WASD

WASD

#12 Fuskagent

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 13 196 inlägg
    Utdelad juli 2015

Postad 24 november 2011 - 19:43:28

När man installerat Windows så tar den över boot-sektorn på hårddisken vilket innebär att man inte kan boota linux om man inte instalerar om GRUB via en linux live-cd. Om det funkar bra för dig nu skulle jag ha det som det är så du slipper krångla med detta om du får för dig att installera windows igen.
"Arbetet med en liten uppdatering av Fuska har gått framåt och förhoppningsvis så blir arbetet klart till slutet av månaden." - admin

#6 Blest

Blest

#5 Spelsugen

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 183 inlägg

Postad 24 november 2011 - 22:17:22

Kan man lira spel på Ubuntu? Har tänkt lite på om jag kanske skulle skaffa det .

#7 JJespeRR

JJespeRR

#8 Forumit

• Medlem
  • 1 196 inlägg

Postad 24 november 2011 - 22:43:38

Kan man lira spel på Ubuntu? Har tänkt lite på om jag kanske skulle skaffa det .

Minecraft cool.gif
Amd Duron 1.2 Ghz | 512 Mb | Ati Radeon x165007/08-2006

#8 WASD

WASD

#12 Fuskagent

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 13 196 inlägg
    Utdelad juli 2015

Postad 25 november 2011 - 00:14:01

Tyvärr utvecklar de större spelutvecklarna oftast till DirectX som bara stödjer windows. Enligt mig är Linux bäst på allt forum just spel och det som adobes produkter gör. Alternativen till adobes program är ofta inte lika välutvecklade. GIMP istället för Photoshop till exempel. Jag tycker gimp funkar bra och är van vid det men om man är van vid PS eller vill göra mer avancerade saker så är photshop bättre.

Jag dualbootar just nu. När jag vill spela spel bootar jag bara om till windows och gör allt annat på Linux.
"Arbetet med en liten uppdatering av Fuska har gått framåt och förhoppningsvis så blir arbetet klart till slutet av månaden." - admin

Logga in för att kunna skriva inlägg