Hoppa till innehåll

Online/offline


JJespeRR
 Dela

Rekommendera inlägg

Jo, tjena. Jag undrar om någon här skulle kunna hjälpa mig med att göra ett script, då cs servern skickar om den är online eller offline och skriver det till en txt fil, så man kan se om den är online på hemsidan.

 

Och sen ett till script, att serverdatorn skriver sin externa ip adress till en annan txt fil..

Redigerat av JJespeRR
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är de cs porten eller hela servern du ska kolla om den är uppe?

 

Sedan varför ska ett script hämta externa ipn? du vet väll att man ska ha fast extern och intern ip på en server?

Det är Cs porten alltså 27015, sedan skulle jag vilja ha för 25565 med.

 

Jag vet, men nu är det så att det inte går, det är dynamisk, så nån gång kommer den att ändras, så om jag har script som hämtar externa ip adressen till ett online webhotell (ftp) så kan jag ändra ip adressen till domänen :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänk på att windows XP osv, som inte är byggda för server bruk. Gillar att uppdatera sig själva. Så se till att stänga av automatiska uppdateringar! Tips är att du går över till windows 2003 server eller linux typ debian eller ubuntu

Vet inte om servrar för steamspel stödjer Linux. Jag ser inget direkt problem i XP. Har provat Server 2008 i skolan och det verkar bara omständligt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vet inte om servrar för steamspel stödjer Linux. Jag ser inget direkt problem i XP. Har provat Server 2008 i skolan och det verkar bara omständligt.

Jo det borde den göra, vet att de finns så man kan hosta, hittade en länk här. Och ja men windows server kan ju vara lättare då den har annan hantering av uppdateringar!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, det finns en lika dan motsvarande version av HLDS/Update Tool för linux. Har testat den själv, fungerar bra.

 

Jag skulle kunna göra en applikation i daemon/TUI-form. Däremot kommer det inte att vara ett skript, utan som sagt en körbar applikation som kör i bakgrunden antingen i daemon-form eller som TUI-fönster.

 

Säg till om du är intresserad. Men jag skulle då behöva mer information, t.ex. hur ofta kontrollerna & skrivningarna ska ske.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...