Hoppa till innehåll

Min Kompis Behöver Hjälp!


Rekommendera inlägg

Jag skulle snarare hävda att det är bättre för TS vän att börja ringa Bris, alternativt gå till skolans kurator/skolsköterska. Jag tror inte det är realistiskt, eller en bra idé att en 13åring (typ) ringer till Socialstyrelsen. Även om Socialstyrelsen är den myndighet som har hand om sådant här så är det nog bäst för alla om kontakten med Socialstyrelsen inte sköts av barnet själv. Myndigheter kan trots allt vara ganska jobbiga att ha och göra med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad pratar du om? Jag vet väl inte hur svårt det är där hemma, om det verkligen är så att socialen ser att hennes föräldrar inte tar hand om henne så skickar de henne till ett fosterhem

Och klart de ska ringa BRIS! Bris är en telefonlinje för barn som vill prata med en vuxen, inte någon polisstation som kommer och sätter hennes föräldrar i fängelse så fort hon ringer.

Du skrev nämligen "Om de senare förstår att hon inte kan bo där längre så kommer de förhoppningsvis skicka henne till en fosterfamilj". Du skrev att FÖRÄLDRARNA skulle skicka sitt eget barn till ett fosterhem. Om de inte bryr sig... varför skulle de då skicka henne dit?

 

Sen nu så skrev du "om det verkligen är så att socialen ser att hennes föräldrar inte tar hand om henne så skickar de henne till ett fosterhem". Vilka då? Socialen eller föräldrarna?

 

Jag tror att du borde läsa på lite mer... för det går inte till så unge dam. Socialen kan inte bara "märka" att föräldrarna inte tar hand om henne. Antagligen så är det hon själv som bett om att få komma någon annanstans, eller så är det någon annan i familjen/släkten. Om socialen nu skulle "märka" att hon har det dåligt, så skickar föräldrarna inte henne, utan socialen har nämligen rätt att komma och TA henne ifrån föräldrarna om läget nu skulle vara så dåligt. För det första skulle socialen inte skicka henne till någon fosterfamilj. Det första de gör är att kolla om någon släkting kan ta hand om henne och låta henne bo där, om inte... så får adopteras till en fosterfamilj.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1Du skrev nämligen "Om de senare förstår att hon inte kan bo där längre så kommer de förhoppningsvis skicka henne till en fosterfamilj". Du skrev att FÖRÄLDRARNA skulle skicka sitt eget barn till ett fosterhem. Om de inte bryr sig... varför skulle de då skicka henne dit?

 

2.Sen nu så skrev du "om det verkligen är så att socialen ser att hennes föräldrar inte tar hand om henne så skickar de henne till ett fosterhem". Vilka då? Socialen eller föräldrarna?

 

3.Jag tror att du borde läsa på lite mer... för det går inte till så unge dam. Socialen kan inte bara "märka" att föräldrarna inte tar hand om henne. Antagligen så är det hon själv som bett om att få komma någon annanstans, eller så är det någon annan i familjen/släkten. Om socialen nu skulle "märka" att hon har det dåligt, så skickar föräldrarna inte henne, utan socialen har nämligen rätt att komma och TA henne ifrån föräldrarna om läget nu skulle vara så dåligt. För det första skulle socialen inte skicka henne till någon fosterfamilj. Det första de gör är att kolla om någon släkting kan ta hand om henne och låta henne bo där, om inte... 4.så får adopteras till en fosterfamilj.

1. Nej, jag skrev "de". Då menade jag socialen, jag var uppenbarligen lite otydlig där, men jag menade socialen.

2. Socialen.

3. Varför skulle de gå att "märka". Vad trodde du? SÅhär eller??:

"Hej, mina föräldrar är taskiga, kan jag byta familj?"

"Oj va taskigt, det där går ju inte. Kom med nu."

 

Det spelar väl ingen roll HUR de såkallat "märker" det eller hur många moment som sker innan beslutet?

4. Precis, ja?

 

offtopic: Förresten Kevve, "unge dam"? Du är väl ändå 96:a. Hehe. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Nej, jag skrev "de". Då menade jag socialen, jag var uppenbarligen lite otydlig där, men jag menade socialen.

2. Socialen.

3. Varför skulle de gå att "märka". Vad trodde du? SÅhär eller??:

"Hej, mina föräldrar är taskiga, kan jag byta familj?"

"Oj va taskigt, det där går ju inte. Kom med nu."

 

Det spelar väl ingen roll HUR de såkallat "märker" det eller hur många moment som sker innan beslutet?

4. Precis, ja?

 

offtopic: Förresten Kevve, "unge dam"? Du är väl ändå 96:a. Hehe. :P

Var väl en aning "otydlig" jag med då. Jag skrev inte att de tog henne direkt, men det är ju fan klart att socialen kommer in direkt om man ringer och anmäler.

 

Skrev " unge dam " för att du är ett år yngre än mig.

Redigerat av A7X
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Svar till trådskaparen: Vad är du för vän till henne egentligen? Om du är en riktig vän så hjälper du henne själv, prata med henne och låt henne stanna hos dig eller hos någon annan kompis. Prata med henne och ring inte BRIS förrän ni är övertygade att det verkligen behövs!

Stanna hos honom? Han är 13 år, hon är väl i samma ålder, de är alltså inte myndiga och har inte laglig rätt att göra det. Föräldrarna skulle närsomhelst kunna kräva tillbaka henne. Jag tycker han gör alldeles rätt att fråga om hjälp här, det är förmodligen det bästa han kan göra för att hjälpa henne om han inte vet var han annars ska vända sig. Och det är helt i sin ordning att kontakta BRIS när som helst, om det är så att det "inte behövs" så kommer det fram då.

 

Frågan är varför man skriver det här och inte söker hjälp irl.
Därför att han inte vet hur man söker hjälp irl, det är ju precis det han frågar om.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låt hon sover över hemma hos dig, tills det lugnar sig.

Man behöver inte "Byta" familj, hon kan bara ta en pause från sitt hem.

Sen tror jag inte att henne/hennes föräldrar vill komma ifrån varandra förevigt.

Beror ju på hur allvarlig situationen är hemma. Och det finns definitivt barn som vill komma ifrån sina föräldrar, eller åtminstone att de inte klarar av att leva med föräldrarna så som de beter sig så det är inget som är säkert. Och som jag sade innan, det här med att hon ska få sova över hos honom funkar bara om föräldrarna ger sitt medgivande, annars kan de när som helst kräva att hon kommer hem.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...