Hoppa till innehåll

Grafikproblem


Vitdom
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej, jag har köpt en ny laptop. Tyvärr verkar det som att det är något fel på grafiksystemet.

 

Laptopen har ett AMD Radeon HD 6490M 1 GB GDDR5 grafikkort, till vilken jag har korrekta grafikdrivrutiner. Laptopen har också en 64-bitars Intel Core i7 2670QM 2,2 GHz 4-kärnig 2t-HT processor som har den integrerade grafikkretsen Intel® HD Graphics 3000. Operativsystemet är Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 64-bit Svensk version (6.1.7601).

 

Problemet är att det verkar som att grafikkortet inte används, istället används processorns integrerade grafikkrets för att rendera grafik. Vid grafikinställningar är den enda valbara grafikkretsen Intel® HD Graphics Family. När jag kontrollerar den anknutna enhetsinformationen till Intel® HD Graphics Family står det att tillverkaren är AMD, vilket är helt fel. Vid enhetshanteraren syns Radeon HD 6490M som grafikkort.

 

Om jag inaktiverar den integrerade grafikkretsen Intel® HD Graphics Family, byter systemet till den mjukvarubaserade VGA-drivrutinen, och inte till Radeon-kortet. Det står även att ingen drivrutin är installerad till Radeon-kortet, även fast den är det. I Catalyst Control Center hittar jag inga grafikinställningar eller information om att min laptop ens skulle ha ett Radeon-kort.

 

Undrar om någon kan hjälpa mig komma på vad som är fel? Tycker att detta är väldigt konstigt.

 

Ska pröva avinstallera drivrutinerna, inaktivera den integrerade grafikkretsen och installera drivrutinerna igen.

 

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har väl redan gjort det mesta jag kan tänka mig. När vi som brukar ge hjälp själv behöver hjälp är det ett riktigt problem :P Jag skulle först vänt mig mot google och sedan andra forum där man själv inte är bland de mest datorkunniga.

 

Du fick alltså igång catalyst utan att den ser ditt ATI kort? Min catalyst-kontrollpanel här i Linux ser all info om mitt kort.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har väl redan gjort det mesta jag kan tänka mig. När vi som brukar ge hjälp själv behöver hjälp är det ett riktigt problem :P Jag skulle först vänt mig mot google och sedan andra forum där man själv inte är bland de mest datorkunniga.

 

Du fick alltså igång catalyst utan att den ser ditt ATI kort? Min catalyst-kontrollpanel här i Linux ser all info om mitt kort.

Ja, precis.

 

Ok, detta verkar jättemärkligt!! :angry:

Jag testade att avinstallera drivrutinen till Intel® HD Graphics Family. Då plötsligt kom denna ruta upp:

 

 

Jag kollade också med enhetshanteraren, som sa att allt fungerar med Radeon-kortet. Däremot var systemet inställt på VGA-drivrutinen.

 

Sedan hände DEN MEST MÄRKLIGASTE SAKEN JAG BEVITTNAT I HELA MITT LIV!

Efter en omstart kom grafiken igång igen, och då kom inte den lilla rutan som sa att en AMD-grafikdrivrutin saknades upp, medan AMD-installtionsprogrammet sa att det inte fanns någon drivrutin installerad på systemet. Observera att detta hände när processorns integrerade grafikkrets var inaktiverad och saknade drivrutin! Grafiken fungerade alltså perfekt, då det inte fanns någon som helst drivrutin installerad på systemet.

 

Jag får väl ta och ringa den "tekniska supporten" hos HP, imorgon, som förhoppningsvis är tillräckligt bra för att kunna lösa problemet. Löser det temporärt genom att använda den integrerade grafikkretsen, kanske är grafikkortet trasigt.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förväntade du dig att inte få någon bild? Eller vad menar du med att grafiken fungerar perfekt? Även i windows XP får man bild utan drivrutiner, men inte mer än så. Ingen 3D-acceleration och när man flyttar fönster går det så segt så man ser när de målas om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hehe

 

laptops brukar använda den intergrerade kretsen när man inte spelar, för att spara batteri

Tog ur batteriet ur laptopen just därför att jag vill spara på batteriet. Det måste finnas någon inställning! :(

 

@WASD, jag menar att grafiken fungerade så perfekt att jag kunde spela CS:S med maxade grafikinställningar och få >60 FPS.

 

 

JAAAAA, nu fungerar det! Tack majskolv! Det fanns en inställning i BIOS som var inställd på "Dynamiskt grafikläge", som jag ändrade till "Fast grafikläge". NU FUNGERAR DET!!! :D :D 250 fm till dig :)

 

Jäkla HP som låser BIOS inställningarna, fick ladda hem en uppdatering som låste upp grafikinställningen.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...