Hoppa till innehåll

Läskburkar Och Magneter


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

Har två frågor som jag suttit och funderat på idag.

 

1. Jag vill dela en läskburk i två lika stora delar så här:

 

Jag försökte idag och kom fram till det här:

 

Hur klyver jag en läskburk utan att den blir totalt mos?

 

 

2. Om man har en magnet som ser ut så här:

 

(sorry för kantiga flödeslinjer) (den röda linjen betyder ingenting ignorera)

 

och man skulle ta bort centrumet på den, så här:

 

Vad händer med flödeslinjerna då? och om de är samma som innan, skulle man då kunna skjuta en järnkula genom hålet?

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Kanske klippa med en sån här sax-liknande sak som används för kablar och metall? Hittar ingen bra bild.

 

2. Tror det blir samma. Googla på "torus magnetic field".

1. Testade med en sån här:

 

 

men den var så bred så det var svårt att klippa i metallen och den böjdes uppåt när jag försöka fortsätta klippa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En googling på "How to cut a soda can in half" ledde mig till http://answers.yahoo.com/question/index?qi...22222048AAAE5Nl

 

Har dock inte en aning om det fungerar.

Jag ställde faktiskt in en burk med vatten i frysen en halvtimma innan jag postade tråden för det var det enda jag kunde komma att tänka på. Kniv funkar inte så jättebra för den skär inte särskilt rakt. Metallsåg funkade bra men det är svårt att spänna fast burken ordenligt eftersom den så lätt bucklar sig. Ska se hur det går när burken jag har i frysen har frusit.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ta en mindre tryckluftsdriven maskin med en väldigt fin kapskiva så ska du se hur enkelt det är att göra fina snitt i den tunna plåten.

 

Och ang. flödeslinjerna så skulle jag gissa på att dom inte kommer gå igenom hålet utan att följa kanten till hålet i centrum. Orkar inte komma på något sätt förklara det bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En riktigt välslipad järnsåg borde fungera, typ samma princip som att skära en tomat- med en slö kniv blir det mos, med en vass kniv blir det inte mos :)

Haha, jo det ligger visserligen lite i det men tomaten har ändå innre struktur. Burken blir väldigt ostadig så fort du sågar i botten eller locket. Men imorrn har min burk i frysen blivit helt frusen så då ska jag ge mig på den med metallsågen igen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...