Hoppa till innehåll

Läskburkar Och Magneter


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

Hur klyver jag en läskburk utan att den blir totalt mos?

 

Vad händer med flödeslinjerna då? och om de är samma som innan, skulle man då kunna skjuta en järnkula genom hålet?

1. Sax? Blir det ojämnt är det bara att förfina/slipa.

 

2. Flödeslinjerna förändras inte, däremot förändras flödestätheten p.g.a. mindre magnetiskt material. Ja man kan skjuta en järnkula genom hålet om den har tillräcklig hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2. Ja man kan skjuta en järnkula genom hålet om den har tillräcklig hastighet.

Ja men jag tänkte mest den borde väl accelera i hålet, eller det kanske inte funkar med en järnkula visserligen men typ en annan magnet. för först attrahareras den och när den når mitten så börjar den att repelleras. Och precis i centrum är väl flödeslinjerna i stort sätt oändligt täta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Använd Kontursåg. Då den har väldigt små "tänder" så ska det nog fungera

vilken såg jag ska använda är rätt lätt, en vanlig handhållen metallsåg bara. Frågan är snarare hur man gör för att det ska bli jämnt. Eftersom så fort du börjar dela på den så förlorar den sin stabilitet.

 

Jag testade att fylla en med vatten och låta den frysa. Jag hade hoppats att isen skulle expandera ut ur burken när den frös. Det funkade visserligen, men inte tillräckligt bra, så burken sprack och det blev en reva i sidan på den. Jag ska göra om det nu men jag ska ta 8% mindre vatten för att kompensera från början för isens expansion och använda nollgradigt vatten för att det ska gå lite fortare och få en jämnare frusning. I vanliga fall så fryser ju vattnet utifrån och in. Men om vattnet är nollgradigt från början hoppas jag att det kan frysa mycket jämnare.

 

Bilder på läskburken jag testade att frysa ner igår/inatt:

Den var fylld till bredden till vatten men en ca 1 cm tjock skiva växte upp ur den.

 

Till och med locket på den sprack av expansionen:

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså det är no inte lätt att få den frusen utan att burken går sönder antingen kommer det hända som med din eller kommer botten gå sönder. Om du nu ska fortsätta med denna metod får du nog kolla burken med jämna mellanrum.

 

En annan sak det är nog också lättare om du inte öppnar det utan att du köper någon billig läsk och låter läsken frysa så får du bara tvätta den sen.

Redigerat av Raosmaosen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså det är no inte lätt att få den frusen utan att burken går sönder antingen kommer det hända som med din eller kommer botten gå sönder. Om du nu ska fortsätta med denna metod får du nog kolla burken med jämna mellanrum.

 

En annan sak det är nog också lättare om du inte öppnar det utan att du köper någon billig läsk och låter läsken frysa så får du bara tvätta den sen.

Nä det gick väldigt bra att frysa ner den. Jag fyllde först ca 90% av burken. När det frös återstod kanske 2%, så jag fyllde på resten och lät det frysa, gick fantastiskt.

 

Synd bara att det tar typ en dag att frysa burken ordentligt. Hade varit gött om det fanns något snabbare sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...