Hoppa till innehåll

Ny Dator !


Stakc
 Dela

Rekommendera inlägg

Det där ser helt okej ut, även om jag inte hade köpt den begagnade GPU:n. Men det är ditt val.

 

Det handlar om någon enstaka fps vilket inte spelar någon roll. Mycket bättre att lägga mer pengar på ett bättre grafikkort som ger mycket större skillnad. En 2500k lär inte räcka mycket längre än en Phenom II X4 då båda är fyrkärniga.

Det är klart att det skiljer mer än några få fps. I BF3 tex, där skiljer det ~27fps mellan Phenom II X4 980 och 2500K på medium. 2500K klockar dessutom mycket.

 

Det är iofs svårt att säga vad som är mest framtidssäkert, men mest troligt kommer 2500K att hänga med längre. Kolla tex på Bulldozer, även fast det finns 8-kärniga varianter så presterar 2500K mycket bättre i spel. Kan visserligen vara så att spel inte har stöd för 8 kärnor, men det visar ändå på att fler kärnor inte alltid = bättre.

 

På ett moderkort med socket 1155 kommer du även att kunna köra Ivy Bridge, vilket gör i princip hela maskinen mer framtidssäker

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Enligt mig i alla fall, ja. Om du skaffar det blir datorn riktigt fin och framtidsvänlig. Jag skulle också tagit ett vanligt ATX moderkort.

Kung, Jag tog de där kortet för att de var några på sweclockers som sa att det var mycket lättare att överclocka med det kortet. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

6950 presterar bättre än 560Ti, men det där om att det klockar bättre tror jag inte stämmer. Mitt 560Ti verkar vara väldigt klockvänligt. Kör det på 950mhz (stock 830mhz) och har inte testat högre. Har inte rört volten btw, så jag skulle kunna klocka det mer om jag hade haft lust/ork.

 

Däremot så föredrar jag Nvidia, så jag hade kört på 560Ti. Hade problem med mitt 5770 från ATi (AMD) och har därför blivit en liten Nvidia-fanboy. ;)

 

Grejen med att jag sa att jag inte hade köpt 6950't som du sa var bara för att det var begagnat. Hade aldrig köpt ett begagnat grafikkort i den prisklassen, men det har mest att göra med att jag är rädd att det skulle vara något fel på det. Men det är ju ditt val. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

6950 presterar bättre än 560Ti, men det där om att det klockar bättre tror jag inte stämmer. Mitt 560Ti verkar vara väldigt klockvänligt. Kör det på 950mhz (stock 830mhz) och har inte testat högre. Har inte rört volten btw, så jag skulle kunna klocka det mer om jag hade haft lust/ork.

 

Däremot så föredrar jag Nvidia, så jag hade kört på 560Ti. Hade problem med mitt 5770 från ATi (AMD) och har därför blivit en liten Nvidia-fanboy. ;)

 

Grejen med att jag sa att jag inte hade köpt 6950't som du sa var bara för att det var begagnat. Hade aldrig köpt ett begagnat grafikkort i den prisklassen, men det har mest att göra med att jag är rädd att det skulle vara något fel på det. Men det är ju ditt val. ;)

Alltså dom menade överclocka processorn :P ah okej då förstår jag :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Däremot så föredrar jag Nvidia, så jag hade kört på 560Ti. Hade problem med mitt 5770 från ATi (AMD) och har därför blivit en liten Nvidia-fanboy. ;)

Samma här. Fast jag är inte riktigt ett nvidia-fanboy, utan jag ogillar bara ATI starkt. Nvidia är inte heller så värst bra när det gäller drivrutiner till Linux.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Samma här. Fast jag är inte riktigt ett nvidia-fanboy, utan jag ogillar bara ATI starkt. Nvidia är inte heller så värst bra när det gäller drivrutiner till Linux.

Det var väl lite så jag menade också. Nvidia har också sina nackdelar (bryr mig dock inte om linux-drivrutiner), men jag har upplevt mycket mer negativt med AMD/ATI.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där ser helt okej ut, även om jag inte hade köpt den begagnade GPU:n. Men det är ditt val.

Det är klart att det skiljer mer än några få fps. I BF3 tex, där skiljer det ~27fps mellan Phenom II X4 980 och 2500K på medium. 2500K klockar dessutom mycket.

 

Det är iofs svårt att säga vad som är mest framtidssäkert, men mest troligt kommer 2500K att hänga med längre. Kolla tex på Bulldozer, även fast det finns 8-kärniga varianter så presterar 2500K mycket bättre i spel. Kan visserligen vara så att spel inte har stöd för 8 kärnor, men det visar ändå på att fler kärnor inte alltid = bättre.

 

På ett moderkort med socket 1155 kommer du även att kunna köra Ivy Bridge, vilket gör i princip hela maskinen mer framtidssäker

Det skiljer inte 27 fps mellan en Phenom II X4 och en 2500k när du har ett grafikkort som ett 560ti. Däremot när du har ett 6990 är det inte en bra ide att ha en Phenom II X4@stock. En dator är inte framtidssäker då spel hela tiden blir mer krävande etc. En Phenom II X4 duger alldeles utmärkt för ett grafikkort som 6950, 560ti etc.

 

Mitt 6870 har aldrig krånglat med drivrutiner eller så, vet flera som har ett AMD kort och drivrutinerna har alltid funkat.

Redigerat av xXHomerXx
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Samma här. Fast jag är inte riktigt ett nvidia-fanboy, utan jag ogillar bara ATI starkt. Nvidia är inte heller så värst bra när det gäller drivrutiner till Linux.

Radeon-drivrutinerna till Linux är ju hemskt dåliga, Nvidias drivrutiner funkar iaf. Dock så föredrar jag oftast Radeon, då dom oftast är mer prisvärda.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det skiljer inte 27 fps mellan en Phenom II X4 och en 2500k när du har ett grafikkort som ett 560ti. Däremot när du har ett 6990 är det inte en bra ide att ha en Phenom II X4@stock. En dator är inte framtidssäker då spel hela tiden blir mer krävande etc. En Phenom II X4 duger alldeles utmärkt för ett grafikkort som 6950, 560ti etc.

 

Mitt 6870 har aldrig krånglat med drivrutiner eller så, vet flera som har ett AMD kort och drivrutinerna har alltid funkat.

Jag är medveten om att det inte skiljer 27fps med 560Ti.

 

Det är dock fel att säga att en dator inte kan vara framtidssäker. Men även om 560Ti't flaskar 2500K'n lite, så är i princip hela datorn förutom GPU:n mer framtidssäker på en 1155 bräda än på tex AM3. I framtiden när du vill ha bättre prestanda kan du köpa ett nytt grafikkort om du vill ha bättre prestanda iställer för att behöva köpa i princip hela datorn förutom chassi, kanske minnena och kanske nätdelen.

 

Om du sen vill ha en snabbare CPU kan du köpa en Ivy Bridge då, utan att behöva nytt moderkort.

 

Och det är klart att inte alla AMD-kort inte tjorvar, det har vi aldrig sagt att de gör heller. Det är ju självklart att de flesta funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...