Hoppa till innehåll

Om Portforward


Bart1
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej! Jag hade tänkt att göra en Tf2 Server men då måste man ju öppna portar i routern.

 

Jag vet hur man gör, Men det jag undrar är:

 

Går det att stäng portarna igen?

 

Och vad gör det om portarna är öppna?

Redigerat av Bart1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När man vidarebefordrar en port i routern till en specifik privat IP-adress, kommer inkommande TCP/UDP-segment på just den porten att skickas vidare till den angivna privata IP-adressen. Om porten inte skulle vara vidarebefordrad och ingen öppen "socket" skulle vara anknuten, så skulle routern helt enkelt strunta i PDU:n, och i vissa fall genereras även ett T3-ICMP-datagram till sändaren vilket indikerar att mottagaren är onåbar.

 

Om man har vidarebefordrat en port, kan man återställa inställningen genom att helt enkelt ta bort den.

 

Om en port är vidarebefordrad kommer alla inkommande segment att skickas vidare till den angivna privata IP-adressen, även om ingen socket skulle vara anknuten, vilket är önskvärt om man till exempel tillhandahåller en internettjänst bakom routern. Skulle en klient någonstans på internet vilja öppna en TCP-anslutning till din tjänst, skulle paketet inte ens komma förbi routern; men med en vidarebefordrad port så skulle paketet dirigeras till din privata IP-adress.

 

En port som är vidarebefordrad är helt likvärdigt med att din dator är direkt ansluten till internet utan någon router emellan. Observera att detta endast gäller för den vidarebefordrade porten. Om du skulle vidarebefordra en port som kan användas för skadegörelse, spyware & virus eller otillåten dataåtkomst, är detta en säkerhetsrisk. Därför ska man bara vidarebefordra portar där man har ett skäl till att göra det. T.ex. vill tillhandahålla en internettjänst; men då är det också viktigt att säkerställa att tjänsten inte öppnar upp för attacker.

 

Vad jag menar med det är att t.ex. man inte ska vidarebefordra en port om det helt plötsligt poppar upp ett meddelande som säger "Online Keylogger v3: Please open port 123 to insure safe & successful system operation!"

 

Däremot är i detta fall TF2 helt säkert, bara du hämtade hem det ifrån en säker källa(I detta fall HLDSUpdateTool ifrån Valves filserver, eller Source Dedicated server i Steam), eftersom det annars kan vara manipulerat.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...