Hoppa till innehåll

Någon Som Vill Hjälpa/tipsa Mig?


Distinction
 Dela

Rekommendera inlägg

Tjenare där :)!

 

Nu har man fått en idrottsuppgift som lyder såhär:

 

Personligt träningsprogram, även kallat "träningsdagbok"

 

Uppgiftsbeskrivning

 

- Övergripande mål: Vad vill du uppnå? Kondition eller styrka? (Gärna styrka)

 

- Testmetod och testresultat: För att du tydligt ska kunna se din utveckling måste du kunna mäta vilken nivå du är på i nuläget och sedan kunna göra om samma test efter din träningsperiod för att se hur du har utvecklats. (Hur?)

 

- Målsättning med träning: Utifrån ditt testresultat avgör du vad som kan vara en rimlig målsättning. (vad?)

 

- Konstruera ett tränings program: Hur ska du nå ditt mål? Hur ska du träna? Vilka övningar ska du göra? Beskriv övningarna och förklara hur och varför du ska göra just de här övningarna du valt. (hjälp?)

 

- Påbörja din träning: Träna under 6 veckor. Skriv ner vad du göra och hur det går. Träningsmängden ska vara minst 2 tillfällen/vecka om 30 min vardera för att räknas som träning. (dags att börja)

 

- Efter din träningsperiod: Testa dig själv med hjälp av din testmetod. Hur har det gått för dig? Nådde du ditt mål du satt upp? Varför/varför inte? Vad skulle du kunna göra annorlunda? Vad kan du förbättra? Hur kan du utvecklas vidare? Fundera och reflektera över din träning. (skulle kunna ta mig på detta själv)

 

- Lämna in uppgiften.

 

Det jag då behöver hjälp med är att någon kan "coacha" mig.

Hjälpa mig sätta upp ett program genom veckorna.

 

Alltså hjälpa mig utföra uppgiften.

Redigerat av QuinnoX
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hjälpa mig sätta upp ett schema. vilka träningsrörelser jag ska göra, t.ex armböj för att träna biceps osv.

Även ett sätt att testa mig för att jämföra mig nu, och senare.

 

Okej, har börjat såhär, vill uppnå styrka, främst i triceps, bröst och axlar.

 

testat mig själv med pushups... gick sådär, klarade 25 pushups utan att öka eller tappa tempo (1 sekund ned, en sekund upp).

 

Om jag tappat eller ökat tempo ansåg jag testet över.

 

målsättning: Vill klara minst 45 pushups utan större problem efter de 6v.

 

tränings program, ska utföra pushups, dips(barrpress) och bänkdips under de 6v.

 

påbörjar träningen med 10 pushups > 10 dips > 10 pushups > 10 bänkdip och repeterar.

 

Antalet pushups osv ökas genom träningen.

Redigerat av QuinnoX
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Är du inte van med att träna bör du köra samma träningsprogram under sex veckor. Då hinner kroppen anpassa sig och du hinner se resultat, varpå du kan höja antal reps/set/belastning eller byta övningar helt och hållet.

 

målsättning: Vill klara minst 45 pushups utan större problem efter de 6v.

Ville du inte ha styrka som mål? Isådanafall bör du ha en belastning som gör att du endast klarar 5-8 reps, då ökar du din maximala styrka. Siktar du på att klara 45 pushups så får du en riktigt bra uthållighet/kondition i musklerna som utför din pushup.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...