Hoppa till innehåll

Moppe Med Eller Utan Kort?


JJespeRR
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 49
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Hej tror jag ska köpa en Rieju Drac 02 (30 moppe)

Men jag undrar ifall jag ska ta klass 2 kortet eller inte?

För och nackdelar??

du måste ta körkortet

iallafall förarbeviset, eftersom att du är 15 efter 1a oktober 2009.

 

men jag skulle nog råda dig att ta Klass 1 kortet istället.

dubbelt så dyrt visserligen, men du får köra traktor när du är 15, klass 2 mopeder får du köra, när du fyller 16 får du köra snöskoter (om jag inte misstolkat det) samt att det är en förberedelse inför Bil-körkortet när du blir 18

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har blivit stannad på moppen en gång när jag skjutsade en kompis utan hjälm. Jag har inte koll på vad straffet är av att köra moppe utan kort. Tror man får uppskjutet bilkörkort och kanske böter. Eftersom det är så låg chans att åka fast så kan man överväga om det är värt att skaffa moppekortet som blivit så dyrt och svårt att ta idag jämfört med när jag gjorde det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har blivit stannad på moppen en gång när jag skjutsade en kompis utan hjälm. Jag har inte koll på vad straffet är av att köra moppe utan kort. Tror man får uppskjutet bilkörkort och kanske böter. Eftersom det är så låg chans att åka fast så kan man överväga om det är värt att skaffa moppekortet som blivit så dyrt och svårt att ta idag jämfört med när jag gjorde det.

när jag tog kortet för klass 1 (mer än ett år sedan nu) så sa dom att bryter man mot en moped-lag och har körkort så får man körkortstillståndet indraget, och då får man svårare att ta körkort för bil.

 

Men jag vet inte hur det är om man inte har det, men det borde ju vara samma.

 

Edit: om man kör moped så tror jag man får böter för det, men jag är inte helt säker på det.

Redigerat av Proccito
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför skulle du inte ta det? Lika bra att strunta i körkortet när du blir 18 isåfall.

Blir nog lite värre om polisen tar en utan bilkörkort? Men vad blir det för skillnad om man åker fast för polisen med eller utan trimm men med utan kort?

 

du måste ta körkortet

iallafall förarbeviset, eftersom att du är 15 efter 1a oktober 2009.

 

men jag skulle nog råda dig att ta Klass 1 kortet istället.

dubbelt så dyrt visserligen, men du får köra traktor när du är 15, klass 2 mopeder får du köra, när du fyller 16 får du köra snöskoter (om jag inte misstolkat det) samt att det är en förberedelse inför Bil-körkortet när du blir 18

Jag vill absolut inte ta Klass 1 kortet, då jag dels vill komma undan så billigt som möjligt, och eftersom en orginal drac går ca 70 Km/h kör man väl fortfarande inte lagligt? Och vad spelar det för roll då isf om man har kort eller ej? Om man ändå inte åker lagligt?

Och en till sak, man får inte köra skoter på Klass 1 kortet!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ta kortet om du ska köra.

 

För övrigt rekommenderar jag att inte köra moppe. I vanliga fall brukar det väl vara "coolt" och kul att köra i typ ett år, sedan slutar de flesta köra. Och det är ju sjukt dyrt med kort + moped + bensin. Men det är ju helt upp till dig om hur du vill göra.

Redigerat av ReMemberMe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ta kortet om du ska köra.

 

För övrigt rekommenderar jag att inte köra moppe. I vanliga fall brukar det väl vara "coolt" och kul att köra i typ ett år, sedan slutar de flesta köra. Och det är ju sjukt dyrt med kort + moped + bensin. Men det är ju helt upp till dig om hur du vill göra.

 

bor han i stan förstår jag honom att han inte skaffar moppe.

men bor han på landet kan jag säga att det är bra om han tar kortet, då han tar sig fram och tillbaka mellan tex kompisar snabbt och effektivt om inte föräldrar finns inärheten.

 

Jag vill absolut inte ta Klass 1 kortet, då jag dels vill komma undan så billigt som möjligt, och eftersom en orginal drac går ca 70 Km/h kör man väl fortfarande inte lagligt?

tror inte det spelar någon roll om den går i 70, bara du inte kör i den hastigheten.

du har vissa krav för att moppen ska vara laglig som klass 2, och så länge den håller dom kraven, dvs inte trimmar, så får du köra.

trimmar du den, måste du besikta den, och då är det inte säkert att det är en moppe, utan lätt mc.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...