Hoppa till innehåll

Moppe Med Eller Utan Kort?


JJespeRR
 Dela

Rekommendera inlägg

  • 2 månader senare...
  • Svar 49
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Skrivet (redigerat)

Nu är det ju så här med alla mopeder original går fört fort än vad dom ska göra.. Som min moppe gick 65 original och är en 25 moppe. Så om du tar körkort/förarbevis och åker fast med en original moppe så åker du fast lika mycket som du skulle göra utan kort.

 

 

Helt onödigt med kort helt enkelt, har aldrig sett någon moped som bara gått i 25 eller 45, även dom som har gått 0 mil helt nya ifrån butik.

 

 

Ni som inte förstår, varför ska man ta kortet?

Vi säger så här:

Jag sitter o glider runt med min original moppe med mitt kort första dan jag får det.

Så stannar polisen mig, så provkör dom så går den för fort. Då är det ju kort?

 

Kortet kostar 2000kr+4 lektioner och uppkörning.

Klass II (2)

 

Man behöver inte trimma för att köra olagligt :_

Redigerat av JJespeRR
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är det ju så här med alla mopeder original går fört fort än vad dom ska göra.. Som min moppe gick 65 original och är en 25 moppe. Så om du tar körkort/förarbevis och åker fast med en original moppe så åker du fast lika mycket som du skulle göra utan kort.

Helt onödigt med kort helt enkelt, har aldrig sett någon moped som bara gått i 25 eller 45, även dom som har gått 0 mil helt nya ifrån butik.

Ni som inte förstår, varför ska man ta kortet?

Vi säger så här:

Jag sitter o glider runt med min original moppe med mitt kort första dan jag får det.

Så stannar polisen mig, så provkör dom så går den för fort. Då är det ju kort?

 

Kortet kostar 2000kr+4 lektioner och uppkörning.

Klass II (2)

 

Man behöver inte trimma för att köra olagligt :_

Min moppe går i 45km/h, klass 2.

Går det fortare än det så är den trimmad.

Polisen kan ta mig om jag kör fortare än 30km/h (nu är min moped en gammal, så jag får köra i 30), och går moppen fortare än 45 så är jag körd.

 

Alla mopeder går snabbare än dom får gå, men dom får inte gå för snabbt.

Varflör dom går snabbare vet jag inte, men min lärare sa att man inte får köra snabbare än vad moppen är gjord för at köra.

En EU-moped (klass 1) är utrustad för att gå i 45 km/h.

Kör man fortare så kommer bromsarna inte att bromsa lika bra.

 

EDIT: andledningen att ta kortet är igentliigen att lära dig vad skyltar betyder, hur du ska bete dig i korsningar, vart du bör tvätta mopeden osv.

Redigerat av Proccito
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Min moppe går i 45km/h, klass 2.

Och klass 2 mopeder får bara gå i 25

 

EDIT: andledningen att ta kortet är igentliigen att lära dig vad skyltar betyder, hur du ska bete dig i korsningar, vart du bör tvätta mopeden osv.

Jag har 2 lektioner kvar, och det är sån där information som t.ex när man skjutsar med mopeden så drar den mer bensin. Och vill du spara bensin så gasa inte fullgas osv. Det lär väl dom flesta redan veta?

 

 

Edit:

 

Hur ligger det till med 25-mopedernas lagliga maxhastighet? Är det 40 km/h i orginalskick precis som med 30-mopparna?

Där kan jag än så länge bara spekulera. Med tanke på att 30-moppen kan/får köras i 40 km/h utan att man gjort några ändringar på den blir det säkert plus 10 km/h på 25-moppen också. D v s att 25-moppen kan gå i 35 km/h utan att det är olagligt. Men man får naturligtvis inte ha gjort några ändringar på moppen så att den går fortare.

 

Källa: http://www.twostrokerider.se/fragor-till-t...lisen-december/

Redigerat av JJespeRR
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Moped klass I är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul och som är konstruerat för en hastighet av högst 45 km/timmen."

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fo.../Moped-klass-I/

 

"Moped klass II är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul, som är konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen"

 

"Definitionen av moped klass II beror på hur fort den går att köra och vilken effekt dess motor har. Går den fortare än 25 km/h eller har en högre motoreffekt än 1 kW är den att anse som en moped klass I."

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fo...Moped-klass-II/

 

där har du hur fort du får köra.

Redigerat av Motard4life
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Moped klass I är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul och som är konstruerat för en hastighet av högst 45 km/timmen."

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fo.../Moped-klass-I/

 

"Moped klass II är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul, som är konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen"

 

"Definitionen av moped klass II beror på hur fort den går att köra och vilken effekt dess motor har. Går den fortare än 25 km/h eller har en högre motoreffekt än 1 kW är den att anse som en moped klass I."

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fo...Moped-klass-II/

 

där har du hur fort du får köra.

Men då kör man väl lika lagligt original som med trim? :huh:
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men då kör man väl lika lagligt original som med trim? :huh:

alltså mopeden går snabbare än den får göra, ja.

Men du får inte köra snabbare än vad mopeden är konstruerad för eller vad en hastighetsskylt säger.

Du får inte köra snabbare än 45 med en EU-moped, men står det en stor fin gul skylt med röd kant som visar 20 med svart text, får du inte köra snabbare än 20.

 

Som Motard4life säger, håller du dig inom det, så klarar du dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kör man i 25 på en 50 väg med en moped som toppar 70 så är det olagligt.

Alltså det är inte hur snabbt man kör, utan hur snabbt mopeden går.

Beror väl på om moppen är orginal eller inte.

Polisen kan väl inte gripa dig, för att tex Honda gör en orginal moped som går för fort?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror väl på om moppen är orginal eller inte.

Polisen kan väl inte gripa dig, för att tex Honda gör en orginal moped som går för fort?

mopeder som säljs i sverige måste strypas, så de inte går snabbare än 25(30) om det är en klassII moppe eller 45 om det är en klass I moppe. Redigerat av majskolv
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...