Hoppa till innehåll

Skjuter Ständigt Upp Viktiga Grejer


Whore
 Dela

Rekommendera inlägg

Ett problem jag har är att jag alltid skjuter upp saker till sista sekunden. Jag har en inlämning till imorgon och jag är inte på långa vägar klar, kommer förmodligen få sitta och jobba till sent två nätter i rad. Det här beteendet upprepar sig så gott som alltid vid inlämningar och prov, hittills har jag klarat mig men det är nästan som om man bara går och väntar på den gången då det blir för mycket och man krossas under trycket.

 

Är det någon som har samma problem, och vad fan ska man göra åt det? Hur hittar man motivationen att ta tag i saker nu och inte dagarna innan det ska vara färdigt?

 

Jag inser att det första steget är att logga ut från fuska, men just nu tar jag en paus efter att ha arbetat ett par timmar i sträck (och producerat oerhört lite).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen känner jag igen mig i det du skriver, men har väl lyckats bryta mönstret och göra saker på ett bättre sätt.

Brukar tänka som så att hellre plugga ~30 minuter varje dag i 5 dagar än att plugga 2 ½ timme i sträck sista dagen, till en början kan du dela upp det ännu mer om 30 minuter är för segt att plugga.

Jag har själv ibland svårt med koncentrationen, men bryter jag ner det till 15-20 minuters pluggande per gång (och att det blir pluggande under fler dagar istället), då brukar det gå bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag har smma problem, och det har blivit värre sedan jag började på internat.

förr när jag var hemma, så var föräldrarna hårda med att läxor gick före spel, och att jag måste först plugga innan jag fick spela, och pluggade jag inte, så tog dom tex PS3an tills jag pluggat.

 

Men när jag börjar här vet föräldrarna inte vad för läxor jag har, eller hur mycket vid datorn jag sitter.

 

skönt att jag inte har samma problem.

 

Jag försöker göra så att jag lägger ifrån mig datorn och börjar plugga, men då ser jag ett inlägg, och då måste jag läsa det, och ett till, och ett till.

 

Testade att lämna datorn i skolan, och du borde nog också testa det.

Det enda som distraherade mig då var gitarrren, och sedan blev den inte rolig längre då jag inte lärde mig en ny låt.

 

Så lägg datorn någonstans där ingen kan ta den, men att den endå är på bra avstånd från dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det skulle kunna funka. Fokusera under en längre tid är vad som inte fungerar för mig. Jag är dessutom diagnostiserad med koncentrationssvårigheter, att dela upp det skulle nog kunna fungera. Men just nu måste jag skriva en hel uppsats till imorgon kväll och plugga till ett prov i övermorgon. :D

 

Tack för ditt svar. :)

 

jag har smma problem, och det har blivit värre sedan jag började på internat.

förr när jag var hemma, så var föräldrarna hårda med att läxor gick före spel, och att jag måste först plugga innan jag fick spela, och pluggade jag inte, så tog dom tex PS3an tills jag pluggat.

 

Men när jag börjar här vet föräldrarna inte vad för läxor jag har, eller hur mycket vid datorn jag sitter.

 

skönt att jag inte har samma problem.

 

Jag försöker göra så att jag lägger ifrån mig datorn och börjar plugga, men då ser jag ett inlägg, och då måste jag läsa det, och ett till, och ett till.

 

Testade att lämna datorn i skolan, och du borde nog också testa det.

Det enda som distraherade mig då var gitarrren, och sedan blev den inte rolig längre då jag inte lärde mig en ny låt.

 

Så lägg datorn någonstans där ingen kan ta den, men att den endå är på bra avstånd från dig.

Jag är väldigt lättdistraherad, det är samma sak för mig när jag ser ett inlägg, så måste jag läsa det, eller om jag själv skriver ett måste jag se om jag får någon respons. Den enda datorn jag har är min stationära här hemma, dessvärre måste jag ha den när jag skriver uppsats.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bestäm dig för att sätta dig på något tråkigt ställe, där du kan koncentrera dig, exempelvis ett bibliotek. På biblioteket brukar det inte finnas så mycket att bli distraherad av så när jag väl kommit dit brukar jag alltid plugga. Så bestäm dig i förväg för att du ska någonstans med bra studiemiljö!

 

Och om du inte gör det, använd KALENDER! Det hjälper framförhållningen så himla mycket. Sätt upp mål för när du ska ha gjort klart vad så vet du hur mycket du bör jobba för att hinna.

 

 

Och om du ska arbeta vid datorn, men lätt blir distraherad och börjar göra andra saker, försök använda en annan dator.

 

Själv har jag en netbook som jag använder som "jobbdator" och när jag ska spela eller surfa försöker jag använda någon av våra stationära. Då vänjer man sig vid att man jobbar när man sitter vid jobbdatorn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En bra tips är att planera in eftermiddagen när du kommer hem.

Jag tänker så här: Först äter jag lite mellanmål, sen spelar jag piano och gitarr i max 30 minuter, därefter gör jag läxor och sånt. Jag brukar kanske ta in datorn innan läxorna, men se till då att begränsa den tid.

Sen finns det alltid tid för personliga belöningar :D Tänk: "Om jag slutar datorn nu, och sedan gör läxorna klart gör jag mig en kopp varm choklad med vispgrädde och har massa tid med datorn!" Då får man gott samvete också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Problemet är att jag är både lat och utan självdisciplin, det fungerar inte för mig att tänka "om jag gör det här nu, kan jag ha kul sen" när jag har möjlighet att skita i arbetet och hoppa direkt på nöjet. Jag måste implementera någon slags struktur i mitt liv, har alltid avskytt tvång och regler men det får nog vara ett nödvändigt ont om jag vill undvika att trilla dit rejält någon gång i framtiden. :/

 

Har däremot kommit väldigt långt med min uppsats nu, TROTS att wikipedia ligger nere för tillfället. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...