Hoppa till innehåll

Koppla In En Till Hårddisk


JJespeRR
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej, jag har tånkt att koppla in en till hårddisk i min nya dator.

 

Hårddisken heter: Seagate Barracuda 7200.9

Jag har sata kabel som följde med datorn, och jag har prövat så den passar på hårddisken. Och det följde med extra skruvar osv. Men jag undrar typ vart/vilken man ska koppla in sata kabeln o modekortet. Och ska man göra nånting i Bios? Asså jag har hållit på att koppla in hårdddiskar osv i min gamla server med ide hårddiskar osv :P Behöver man ström med Sata eller?

Alltså vill ju vara lite Extra försiktig när jag ska vara o gräva k min nya dator för 8.5k o gräva :-P

 

Skrivet ifrån telefon, lägger in Moderkortet sen när jag får tillgång till datorn.

Och jag har en hårddisk 2.5" ifrån min laptop, går det att koppla in en sån (laptop hårddisk) också?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska nog inte vara några större problem att stoppa i SATA-kabeln direkt på något ledigt uttag på moderkortet.

 

Sen så krävs ju ström, och det brukar vara en kabel som ser nästan likadan ut som SATA kabeln fast lite bredare, och kommer självfallet ifrån Nätaggregatet!!

Stäng av datorn, kanske till och med koppla ur strömmen ur väggen innan du pillar inne i datorn.

 

Och för att klara sig ifrån stötar och annat som kan skada komponenter så använd ESD-armband eller jorda "ladda" ur dig ordenligt genom att ta i chassie på dator eller element etc.

Och självklart är försiktig, så ska det lösa sig.

 

2.5" hdd i en stationär ska inte heller vara något problem, en del chassie har ju till och med fäste för 2.5" enheter eftersom SSD-diskar är i det formatat!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där är ström och kopplas inte direkt till SATA hårddiskar.

 

SATA datakabel: http://blog.purebuy.com/wp-content/uploads...sata18ra1-l.gif

SATA strömkabel: http://networkcable-tester.com/wp-content/.../sata-cable.jpg (vänstra delen går in i hårddisken)

Okej då vet jag :)

Men hur vet jag vilken som är 6 Gbit/s oxg 3? Och spelar det någon roll eller??

 

Visst är det dom ljusblåa (SATA2_4_5 och SATA2_2_3) som är Sata 3 Gbit/s?

 

Redigerat av JJespeRR
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den vita har port 0 och 1 som är av typen SATA3. De blåa har port 2 till 5 som är av typen SATA2. Det skulle jag tro siffrorna innebär i alla fall. SATA3 är den snabbare.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#Revisions

Tror det är en sån här iaf: Länk

Men om t.ex hårddisken är SATA2, läre jag väl använda SATA2 på moderkortet med va?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man blandar SATA3 och SATA2 antar jag att den kör i SATA2 hastighet. Förutsatt att det är bakåtkompatibelt. Om du bara har två hårddiskar kan du lika gärna använda SATA3 portarna. Annars sätt den du tror inte är SATA3 i SATA2 en SATA2 port.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

lånar denna tråd nu för har några fråor om ssd hårddiskar:

 

vilken är den bästa ssd disken? behöver runt 150 gb.(tror jag)

 

funkar de till stationära datorer, på inet finns det ju 2 alternativ, 2.5" eller 3.5" och det står att 3.5 är till stationära, men det finns inga ssd diskar under 3.5"...

 

och är det värt att köpa?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kolla på benchmarks om vilken som är "bäst".

 

Jag tror att alla SSD är 2.5" storlek. De passar i stationära och kanske även i laptops då.

 

Jag själv har ingen och tycker i nuläget inte att det är värt. Eftersom jag kör Linux går allt så snabbt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...