Hoppa till innehåll

En Mattefråga


5FJSKFJSKGJES
 Dela

Rekommendera inlägg

Jo men eftersom att andra anser annorlunda skulle jag säga att det är en åsikt om vad som är praxis om procentnotationens betydelse och användande.

Definitionen har inget med mig att göra. Den är som den är oavsett vad jag eller någon annan "tycker".
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Definitionen har inget med mig att göra. Den är som den är oavsett vad jag eller någon annan "tycker".

Nja, den är som den är därför att större delen av den matematiska världen stödjer den, men det hindrar egentligen ingen från att skapa sina helt egna definitioner och bygga matematiska regler utifrån det. Matematiken i sig är ingen åsikt eftersom den är en universell lag, men vad alla tecken betyder beror på vad man ger dem för betydelse och därmed är det en åsikt som inte går att ha rätt eller fel på. Det är som att vissa använder Newtons notation för calculus och andra använder Leibniz; hade den ena kommit långt före den andra skulle man säkert kunna anse att den senare var "fel" därför att den avviker från normen inom den matematiska världen fastän den egentligen är helt korrekt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

om x+100% = 2x så skulle x = 100% vilket innebär att konceptet procent saknar egentlig betydelse.

 

T.ex. hade 1% av 200 då betytt x/100*200 = 2x vilket inte säger någonting.

OM x+100% = 2x saknar det betydelse ja, fast den ursprungliga frågan från trådskaparen var ju just "blir x + 100% det dubbla?", alltså "blir x + 100% = 2x?". Om det är en fråga och inte ett påstående har man ännu inte definierat någonting och då beror det på vad man vill definiera 100% som. Nog för att det här är relativt meningslöst att diskutera, det kan jag erkänna nu på en gång innan det blir fånigt :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...