Hoppa till innehåll

Multiplikation Med Tvåsiffriga Tal


Ultrafuskaren
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej! Nu har vi börjat med att räkna multiplikation i skolan och vi måste räkna ut det med uppställning. Jag har gjort uppställningen några gånger, men det brukar skita sig.... Finns det någon snäll själ som kan förklara tydligt hur man räknar ut talet med uppställning? Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag minns inte hur man gör och har inte haft användning för det i hela gymnasiet där jag fått MVG i Matte A till C som är de kurserna jag gått. Kände bara för att säga det...

 

Kan googla fram hjälp om du vill. Annars svarar säkert nån annan. Det är alltså båda tal som är tvåsiffriga såsom 13*37?

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

om du tex har 76*56, ska du börja som med addition, plus

 

du börjar med att gångra 6*6=36, och sätter 6an under det 6an för 56, och en 3a bredvid 56 så det blir:

 

76

*56 3

6

 

sedan multiplicerar du 6 med 7=42, och lägger till 3an så det blir 45

då blir det

 

76

*56

456

 

Efter det så gör du på samma sätt, men du flyttar fram hela talet så det blir

 

76

*56

456

380

 

sedan adderar du (använder du plus) på 456 och 380 så det blir 4256

 

när allt är klart ska det då se ut:

 

76

*56

456

380

4256

 

Här är det som det verkligen ska se ut

 

(ursäkta för dåli kvalite, men min mobilkamera är kass...

 

post-59991-1327611817_thumb.jpg

Redigerat av Proccito
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du tar t.ex. talet fem 12 gånger, alltså 5*12, så kan du se på det som att du först tar det det 10 gånger (alltså 5*10), och sen tar det 2 gånger till (5*2) för att du ska ha tagit det 12 gånger. Då har du tagit 5*10+5*2 = 5*12 = 60.

 

Om du klarar engelskan rekomenderar jag dessa:

 

 

han är antagligen mycket mer pedagogisk än jag är.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej! Nu har vi börjat med att räkna multiplikation i skolan och vi måste räkna ut det med uppställning. Jag har gjort uppställningen några gånger, men det brukar skita sig.... Finns det någon snäll själ som kan förklara tydligt hur man räknar ut talet med uppställning? Tack på förhand!

Jag antar att du måste göra det som måste göras i skolan för betygens skull, men annars vill jag bara säga det här: Snart får du tillgång till miniräknare i skolan och därefter behöver du aldrig använda den här metoden någonsin mer i hela ditt liv. Kan eventuellt vara praktiskt att kunna om man inte har någon räknare tillgänglig vid något tillfälle, men knappst livsviktigt eftersom att man, om man så vill, absolut kan ha en räknare tillgänglig alltid.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Javisst, som sagt är det praktiskt att kunna ta saker i huvudet, men det är ju absolut inte nödvändigt, så även om man behöver miniräknare för 11*13 (=143, det tog jag i huvudet xD) funkar ju det om man har miniräknare. Är liksom viktigare att lära sig VAD för multiplikationer man ska räkna ut än att lära sig att faktiskt räkna ut dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...