Hoppa till innehåll

Multiplikation Med Tvåsiffriga Tal


Ultrafuskaren
 Dela

Rekommendera inlägg

Ja men visst, till viss grad. Men såvida man inte satsar på att arbeta med ett yrke där matematik spelar en stor roll behöver man sällan göra särskilt avancerade multiplikationer och de tillfällen då man behöver det infaller så sällan att man nog kan kosta på sig att leta fram en miniräknare då. Om man satsar på ett arbete med mycket matematik, å andra sidan, lär man ha räknare tillgängligt för det mesta.

 

Men anyway, så jävla noga är det inte, det är bra att lära sig om man orkar :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja men visst, till viss grad. Men såvida man inte satsar på att arbeta med ett yrke där matematik spelar en stor roll behöver man sällan göra särskilt avancerade multiplikationer och de tillfällen då man behöver det infaller så sällan att man nog kan kosta på sig att leta fram en miniräknare då. Om man satsar på ett arbete med mycket matematik, å andra sidan, lär man ha räknare tillgängligt för det mesta.

 

Men anyway, så jävla noga är det inte, det är bra att lära sig om man orkar :P

då skulle jag vilja fråga vilka yrken där matematik inte spelar stor roll?

Redigerat av Proccito
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Egentligen är det inte så mycket man behöver kunna isf. Det mesta man lär sig i skolan har man snabb tillgång till genom internet, men det gör inte skolan onödig. Jag vill dock påstå att grejer som överslagsräkningar ändå kan vara rätt så praktiskt att kunna. Det finns grejer som man i vissa situationer inte tycker är värt att ta fram miniräknaren till för att ta reda på (kan hända att man cyklar, har mobilen långt ner i väskan, ligger någonstans där mobilen inte är direkt bredvid) men som ändå är bra/intressant att veta. Exempelvis gör jag då och då beräkningar på hur lång tid det bör ta för mig att ta mig från en plats till en annan medan jag cyklar så att jag vet om jag bör snabba på eller inte. Det är knappast värt att ta fram räknaren för. För att inte nämna att man faktiskt sparar 5 sek på att räkna 11*15 i huvudet istället för att ta fram räknaren.

 

Dave: I många fall ser jag matematikkurser som en kurs i applicerad logik (nej, inte logik i vardaglig mening) och problemlösning lika mycket som att man lär sig det man faktiskt lär sig. Jag tror att träning i matematik kan hjälpa en i andra delar av livet som till synes är omatematiska för att det lär en tänka på ett annat sätt än det som är typiskt vardagligt. Det är väldigt många intagningsprov som har matematik som en del av provet (exempelvis högskoleprovet). De som har gjort proven kan inte ha helt fel. Jag tror inte att många tror att det faktiskt är viktigt att kunna hitta skärningspunkten mellan två linjer när man är kassörska. Däremot tror jag att ens förmåga att kunna göra detta återspeglar andra kvaliteér i ens tänkande som är eftersökta. Detta stöds av studier som t.ex. visar samband mellan matematikfärdighet och lön.

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Absolut, det är mycket man har snabb tillgång till genom internet. Det finns dock vissa saker som är väldigt knepigt att komma åt genom internet, som lösningen på ett komplicerat fysikproblem, där det är bra att besitta de kunskaper som gör att man kan omstrukturera problemet till matematiska ekvationer och lösa dem, medan man kan använda miniräknaren för att lösa de individuella multiplikationer (eller annat) som ingår i problemet. Så jag skulle säga att det alltid är MER värt att lära sig de saker som inte snabbt går att kolla upp.

 

Men du har rätt, jag kan ha överdrivit min ståndpunkt, nog kan man ha stor användning för att kunna utantill även sådant man skulle kunna kolla upp senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Å andra sidan kan man argumentera för att dessa typer av problem (fysikproblemet till exempel) sällan behövs i vardagslivet. :P

 

Men nu är jag bara lite dryg. Jag förstår vad du menar: man kommer inte direkt hamna i en situation där man är i desperat behov av en uträkning utan att kunna hitta ett medel att räkna ut det med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En vis föreläsare drog följande liknelse:

(Den blir lite bättre när man visa med kroppsspråk)

 

När någon idrottare, t.ex. Zlatan går till gymmet för att träna gör han alla möjliga rörelser. Situps, armhävningar, stretchningar etc. När någonsin har man användning i vardagslivet av att kunna gör just de rörelserna? Aldrig mer eller mindre. Det är samma sak med matte. Det handlar inte om att man ska kunna räkna ut trippelintegraler för att det är användbart i vardagen, utan för att hålla hjärnan vältränad.

 

Lite det som Mezox sa i #17 men tycker just den liknelsen är riktigt klockren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...