Hoppa till innehåll

Hur Långt Tycker Ni Västraffiks Kontrollanter Får Gå När Det Gäller Kontroll?


Lillskiten2
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 57
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Dock tycker jag kontrollanterna gör fel när dom leker poliser + att man inte får filma dom. Du har all rätt att filma dom o Dokumentera din vardag . Sen ska ju Dom inte leka poliser o gripa dig om dom tror du tjuvåker eller har ogiltig biljett.

Ja men dom har all rätt att be dig sluta filma.

Snälla sätt dig själv i deras situation,måste bråka med snorungar och förvuxna snorungar hela dagarna och till råga på allt så kommer hobbyjuristerna och börjar babbla om lagar(som dom har noll koll på) samtidigt som dom skriker slåss och hotar dig.

Precis när du inte trodde dagen kunde bli värre så trycker någon idiot upp en kamera i ansiktet på dig.

 

Utrusta kontrollanterna med elbatong och pepparspray* och kasta deras jävla Iphone i marken så folk lära sig att betala.

 

*Självklart samma typ som polis och militär använder och inte den mesiga självförsvarssprayen.

 

Det hela får mig att tänka på denna scenen i Hamburger Hill

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Läste nyligen att Securitas tar över biljettkontrollerna, och att dessa skall öka i antal. Securitas sköter kontrollerna i Stockholms tunnelbana såvitt jag vet, och de har ju fått en del skit. Dock så kan man ju hoppas på att Securitas är bättre utbildade än Västtrafiks egna kontrollanter och därmed kan hantera kriser bättre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Okej, läste artikeln nu och jag fattar inte varför kontrollanterna "inte har gjort något fel"

De tog väl till mer våld än vad som behövdes, som, om jag har fattat det rätt, är olagligt i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Brottar man ner en vanlig skolungdom som glömt sitt riktiga kort som han får gratis av kommunen är man fan dum i huvudet. Så sjukt oproffsigt att inte kunna ta det med honom på hållplatsen och försöka hålla kvar honom.

 

Samtidigt kan jag förstå att man ibland kan tvingas brotta ner folk. Problemet är ju att de flesta ser kollektivtrafiken som någon medborgarrättighet. Men (jag tror guggo dragit exemplet förut) tänk er att det är någon som snattar från en butik och springer mot utgången, då är det ingen som tycker det är hemskt om det kommer 3-4 väktare och brottar ner personen. Principen är den samma.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså.

 

Ok att fyra personer inte behöver brotta ner en 18-åring sådär, men några faktum kvarstår.

 

Artikeln får det att framstå som han blev ombedd att visa färdbevis och då började be kontrollanterna att backa, vilket knappast är särskilt bra. De är trots allt en auktoritetsfigur. Testa att be en polis som ber om körkortet att backa istället för att visa ditt kort. Att börja be kontrollanterna backa istället för att visa kort hade räckt för att ge honom problem. Dessutom står det inte "svårt klaustrofobisk" skrivet i pannan på honom. Om någon försöker fly kommer de naturligtvis använda våld för att hålla kvar honom. Om det gick att komma undan med det skulle varenda tjomme på krogen, vagnen, whatever börja skylla på "klaustrofobi".

 

Om man har glömt sitt skolkort och det är giltigt under tiden i fråga så får man ju en vecka på sig att visa upp kortet för Västtrafik utan att få en bot.

 

Fyra kontrollanter hade inte behövt brotta ner honom, men de hade all rätt att hålla kvar honom. Kontrollanterna kunde inte veta att han var svårt klaustrofobisk utan reagerade bara på att han dels började be dom backa och dels började göra fysiskt motstånd.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast nu sa han ju inte åt dem att "backa", utan att han skulle av på hållplatsen i fråga. Det är ju tydligt om att det var frågan en större biljettkontroll där ett gäng kontrollanter går på på en hållplats och kollar alla och att hållplatsen som Viktor skulle gå av på sammanföll med den hållplats där kontrollanterna gick på. Hade det varit kontrollanter med någolunda konflikhanteringskunskaper hade man ju lugnt sagt att "då tar vi detta på hållplatsen". Klart som fan att man böjrar bli stressad om man märker att man håller på att missa sin hållplats, det kan leda till att man får en 20-minuters omväg om man har sån tur att man hinner lösa allt mellan hållplatser.

 

Jag har själv blivit tagen då jag hade glömt mitt skolkort och som tur var var jag inte precis på väg att gå av utan satt ner. Dock tog det hela så lång tid att vi kom fram till hållplatsen där jag skulle av, och då sa jag det och kontrollanterna följde mig av och vi redde ut resten på hållplatsen. Det går att göra och är inte svårt från kontrollanternas sida om man inte har inställningen att alla är våldsamma smitare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast nu sa han ju inte åt dem att "backa", utan att han skulle av på hållplatsen i fråga.

 

Ja, du har rätt. Jag blandade ihop händelseförloppet lite. Först sa att han skulle gå av och senare att kontrollanterna skulle backa.

 

Det är ju tydligt om att det var frågan en större biljettkontroll där ett gäng kontrollanter går på på en hållplats och kollar alla och att hållplatsen som Viktor skulle gå av på sammanföll med den hållplats där kontrollanterna gick på.

 

Nej, det tycker jag inte. När de gör razzior (dvs, när ett stort antal kontrollanter, typ 20 stycken går på en vagn) så kör inte vagnen iväg med kontrollanter på. Då kollar de alla om de som inte har kort blir ombedda att gå av tillsammans med kontrollanterna. Först när alla kontrollanter och passagerare utan kort är av kör vagnen vidare. Så har det i alla fall varit på samtliga razzior jag har varit med om. Jag tycker det är troligare att det handlade om en vanlig kontroll med.

 

 

Hade det varit kontrollanter med någolunda konflikhanteringskunskaper hade man ju lugnt sagt att "då tar vi detta på hållplatsen". Klart som fan att man böjrar bli stressad om man märker att man håller på att missa sin hållplats, det kan leda till att man får en 20-minuters omväg om man har sån tur att man hinner lösa allt mellan hållplatser.

 

Nu vet jag inte exakt hur kontrollanterna arbetar men jag kan tänka mig att de skulle åka med just den vagnen, dvs att de inte kunde gå av och låta den åka iväg. Som jag sa tidigare så görs razzior medan vagnen är stillastående. Dessa är kontroller av alla vagnar som passerar en viss hållplats, de vanliga kontrollerna är kontroller som genomförs på en viss vagn.

 

Det är klart man kan bli stressad, och jag har sagt tidigare i tråden att kontrollanterna måste bli bättre på konflikthantering. Problemet är att de är vanliga människor med en kortare utbildning. Naturligtvis blir de också stressade när någon plötsligt försöker smita, hela vagnen skriker på dom, filmar och håller på. Nu skall ju Securitas ta över kontrollerna så då kanske det blir bättre (även om erfarenheter från Stockholm säger nej).

 

Jag har själv blivit tagen då jag hade glömt mitt skolkort och som tur var var jag inte precis på väg att gå av utan satt ner. Dock tog det hela så lång tid att vi kom fram till hållplatsen där jag skulle av, och då sa jag det och kontrollanterna följde mig av och vi redde ut resten på hållplatsen. Det går att göra och är inte svårt från kontrollanternas sida om man inte har inställningen att alla är våldsamma smitare.

Jag tror inte de hade den inställningen från början. Han hade inget kort, inget leg, kunde inte sitt personnummer, börjar sen säga åt kontrollanterna att backa och sen försöker han smita. Självklart kommer de försöka hålla kvar honom. Hade killen bara lyckats hålla sig lugn hade inget problem uppstått. Nu var det ju olyckligt att han råkade vara kalustrofobisk, men det är inget som kontrollanterna kunde veta. De agerade på vad de såg och hörde.

 

Edit: Jag vill bara förtydliga att jag tycker kontrollanterna använde för mycket våld om det som beskrivs i artikeln är sant. De borde ha hållt kvar honom, men inte med så mycket våld.

 

Dock skall man komma ihåg är det en mycket bättre historia att ett helt gäng vuxna personer gav sig på en liten stackars pojke som var rädd och alldeles ensam. Rubriken kunde lika gärna ha varit "Ung man anfaller biljettkontrollant, försöker sedan smita från platsen", men det hade inte väckt lika mycket känslor.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...