Hoppa till innehåll

Hur Långt Tycker Ni Västraffiks Kontrollanter Får Gå När Det Gäller Kontroll?


Lillskiten2
 Dela

Rekommendera inlägg

Ok? Vad vill du ha sagt med ditt exempel?

 

Edit: Och de kan inte skriva ut tilläggsavgift om du inte uppvisar legitimation. Dessutom, är man 16 så får man ju skolkort.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Skrivet (redigerat)

Det jag vill ha sagt Var att jag tyckte dom Betedde sig illa mot mig o inte hade rätt att brotta ner mig. Slutade åka just den bussen för övrigt åker en annan nu :P Sen har jag läst om det mycket i tidningarna hur västraffiks kontrollanter betett sig o tycker dom börjar spåra ur så smått.

Redigerat av Lillskiten2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Ta exemplet att du som medborgare ska filma din vardag o bestämmer dig för att gå till en hållplats kontroll o filma varav det kommer kontrollanter o säger att du inte får filma. Vad är då deras rätt att avisa dig från platsen? Det finnas ju knappast nåt i lagen som säger att du inte får filma där då måste det isåfall stå skyltat filmining förbjuden.

 

 

Redigerat av Lillskiten2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Rätten för medborgaren att dokumentera sin omgivning och samtid är en viktig demokratisk grundpelare. I just det här fallet visar det naturligtvis inget spektakulärt, men om den (demokratiskt) instiftade lagen fastslår att den enskilde har rätt att dokumentera sina medmänniskor så är det ganska viktigt att detta respekteras.

Redigerat av Lillskiten2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rätten för medborgaren att dokumentera sin omgivning och samtid är en viktig demokratisk grundpelare. I just det här fallet visar det naturligtvis inget spektakulärt, men om den (demokratiskt) instiftade lagen fastslår att den enskilde har rätt att dokumentera sina medmänniskor så är det ganska viktigt att detta respekteras.

Hahahahahaha vafan? :lol: Redigerat av Whore
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte förbjudet att filma kontrollanterna iaf så vitt jag vet. Man får filma tjänstemän i tjänst utan deras tillåtelse eller hur? Det gäller iaf polisen. Sen om man får filma på vagnar och bussar eller på hållplatsen vet jag inte, men jag är intresserad av att få veta. Hur är det med Västtrafik? Är det helt privatägt eller äger kommunen/staten en del av det också? För i så fall är det väl en del av det offentliga?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte förbjudet att filma kontrollanterna iaf så vitt jag vet. Man får filma tjänstemän i tjänst utan deras tillåtelse eller hur? Det gäller iaf polisen. Sen om man får filma på vagnar och bussar eller på hållplatsen vet jag inte, men jag är intresserad av att få veta. Hur är det med Västtrafik? Är det helt privatägt eller äger kommunen/staten en del av det också? För i så fall är det väl en del av det offentliga?

Jag har för mig att västtrafik ägs av västra götaland, vilket gör dom offentliga.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har för mig att västtrafik ägs av västra götaland, vilket gör dom offentliga.

Det stämmer, kollade på wikipedia. Det är t.o.m. helt ägda av Västra Götalandsregionen (Västra Götalands landsting som består av kommuner). Alltså är de helt och hållet offentliga. Det innebär att man får filma och ta kort på både vagnar, bussar och hållplatser. Det innebär också att Västtrafiks arbete faller under offentlighetsprincipen, vilken säger att man som privatperson har rätt att se alla Västtrafiks handlingar.

 

"Offentlighetsprincipen regleras i Sverige i grundlag, Tryckfrihetsförordningen (TF). I TF: andra kapitel, 1§, står det: "Till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning skall varje svensk medborgare ha rätt att taga del av allmänna handlingar""

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...