Hoppa till innehåll

Patriotism


Suicidans
 Dela

Rekommendera inlägg

Nationalism och patriotism är fortfarande irrationellt och korkat.

Visserligen håller jag med, men jag finner det lika korkat att bli stämlad som en rasist eller nazist för att man erkänner att man är något patriotisk när det gäller Sverige.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst kan man vara glad för att man bor i ett så pass bra land som Sverige, men jag tycker "stolt svensk"-mentaliteten är vrickad. Dina föräldrar knullade här, big deal. Man ska vara stolt över vad man åstadkommit, att känna stolthet över nåt man inte haft ett skit med att göra är bara dumt. Inte för att de som kommer med rasistanklagelser inte är minst lika blåsta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är inte ens säker på den punkten... :D

 

Men ja, du har rätt. Visst är Sverige ett ok land, men det suger ändå getpung. Det vill ju bara bli som storebrodern USA.

Förklara gärna hur Sverige strävar efter att vara som USA. Jag kan komma på saker som är likt, men kan verkligen inte se hur vi försöker efterlikna USA.

 

Vi ska tacka vår historia för att vi idag lever i demokrati och i frihet. Det är sällsyntare än man tror. Man får tycka att Sverige suger, men vart skulle vara bättre?

 

"Freedom is so important that we take it for granted. And it shouldn't be taken for granted." - Richard Winters

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nationalism och patriotism är fortfarande irrationellt och korkat.

 

När det går överstyr ja,men jag ser absolut inget korkat i att vara stolt över sitt land när det givit en så många förmåner.

Patriotism behövs för att hålla samman landet(svenska politiker inser dock som mycket annat inte detta)

 

Att man inte är stolt över regering och riksdagen som slaktar försvaret,utplånar havet och får svenska storstäder att se ut som Downtown Bagdad är försåtligt.

 

Men hur kan du inte känna stolthet för saker som: SAAB,Volvo,Scania,Bofors,Hägglunds,Aimpoint,SKF,Ericsson,Västkusten,Kebenekaisemassivet,Stena koncernen och Trafaladalen?

 

Titta på min avatar.Hur kan du inte känna stolthet för vår vackra fana i kombination med det absolut vassaste inom svensk ingenjörskonst?

Redigerat av Motard4life
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När det går överstyr ja,men jag ser absolut inget korkat i att vara stolt över sitt land när det givit en så många förmåner.

Patriotism behövs för att hålla samman landet(svenska politiker inser dock som mycket annat inte detta)

 

Att man inte är stolt över regering och riksdagen som slaktar försvaret,utplånar havet och får svenska storstäder att se ut som Downtown Bagdad är försåtligt.

 

Men hur kan du inte känna stolthet för saker som: SAAB,Volvo,Scania,Bofors,Hägglunds,Aimpoint,SKF,Ericsson,Västkusten,Kebenekaisemassivet,Stena koncernen och Trafaladalen?

 

Titta på min avatar.Hur kan du inte känna stolthet för vår vackra fana i kombination med det absolut vassaste inom svensk ingenjörskonst?

Det är skillnad på stolthet och tacksamhet. Jag är glad för möjligheterna jag har i och med att jag är född här. Men stolt? Nej. Och jag håller absolut inte med om att patriotism skulle vara nödvändigt, varför skulle det?

 

Jag förstår inte heller varför du skulle vara stolt över en massa skit du personligen inte haft någonting med att göra. Jag känner ingen stolthet för vår flagga eftersom det är en jävla tygbit som inte säger någonting om vem jag är, och jag har heller inte haft någon delaktighet i utvecklandet av vad det nu är för plan som figurerar i din avatar. Mozart hade blå ögon precis som jag, är det rationellt att jag också känner mig stolt över vad han åstadkommit?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nationalism och patriotism är fortfarande irrationellt och korkat.

Fast i stort sätt allt man gillar, gillar man ju av irrationella anledningar. Det finns inget rationellt i att gilla ett visst band, viss mat, ett visst lag eller ett visst land.

 

Ser man det så är ju allt som vi subjektivt gillar, korkat.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast i stort sätt allt man gillar, gillar man ju av irrationella anledningar. Det finns inget rationellt i att gilla ett visst band, viss mat, ett visst lag eller ett visst land.

 

Ser man det så är ju allt som vi subjektivt gillar, korkat.

Jag håller med om att gillande är subjektivt, men stolthet borde ha någon slags rationell grund.

Jag förstår inte och kommer aldrig förstå vad man har att vara stolt över som svensk, amerikan eller kines.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...