Hoppa till innehåll

Hur Gör Jag För Att Komma Över Min Scenskräck Snälla Hjälp


Lillskiten2
 Dela

Rekommendera inlägg

Allt började idag i skolan när vi hade matte på schemat. Plötsligt säger min elevassistent att hon vill prata med mig o jag går med. Hon började med att berätta att min musik lärare var lite lessen över att jag inte vågade sjunga eftersom han min elev assistent min mamma 2 elever i skolan o alla ledarna på lägret jag åker till tycker att jag har en otrolig sångröst o har talang för att sjunga. alla dom vill värkligen jag ska uppträda i skolan. så idag frågade då min elevassistent är du rädd för att göra bort dig / göra fel jag svarade ärligt ja. O då sa hon att alla gör fel nångång även eleverna i skolan jag går i gör det. Jag höll såklart med. men jag talade inte om att jag hade scenskräck. hon frågade vänligt om jag ville att hon skulle vara med i musiken och titta på o push mig men jag svarade nej. Idag pratade jag med min mamma om det o hon sa att när du säger nej det kommer nog aldrig hända så är det nej då är det liksom som om du har bestämt dig o då kan du inte ändra dig. o då blev jag fundersam har tänkt hela dagen på detta. så hur ska jag komma över min scenskräck o göra min musiklärare glad igen o visa att jag kan? mvh Lillskiten2 :unsure:

 

Mod får gjärna flytta om jag lagt tråden fel

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänk inte på det, helt enkelt. Det är rädslan som är värst, inte själva lidandet under akten, om du förstår vad jag menar.

 

Som att ramla och få ett skrapsår. Visst det gör ont, men att gå runt och föreställa sig att man ramlar och får skrapsår hela tiden är en mycket värre och mer långdragen känsla. Rädslan för att ramla är värre än själva fallet.

 

Detsamma gäller när man ska åka karuseller, när du riskerar att bli dumpad av någon eller har scenskräck. Det är själva oroandet innan som man mår sämst av, när man väl gör det är det inte lika illa som man föreställer sig det.

 

Så mitt råd är, träna in det du ska göra, låten då alltså, så att den sitter riktigt riktigt bra, du ska kunna den i sömnen i princip. Sedan innan du ska uppträda, bara tänk så lite som möjligt. Läs en bok, lyssna på musik, prata med dina kompisar, tänk på vad du ska äta till middag. Sen när du väl går upp har du inte hunnit oroa dig och inte hunnit bli nervös. Så börjar du sjunga och fokuserar på det och kan du låten kommer det gå jättebra och det kommer vara färdigt innan du vet ordet av. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...