Hoppa till innehåll

Skatt Är Stöld


WASD
 Dela

Rekommendera inlägg

Hur resonerar du? Daves poäng är att precis som man kan avstå att köpa mat från ICA så kan man avstå från att jobba och betala skatt. Det betyder inte att du får mat.

Det jag uppfattar Dave37's svar är att om man inte har ett jobb där du tjänar, låt säga, över 10 000kr, behöver man inte betala skatt. Så alla som tjänar t.o.m. 10 000kr behöver inte betala skatt, men dom som tjänar över 10 000kr måste betala skatt.

 

Om man då tjänar över 10 000kr, så måste man köpa mat på ICA, men dom som tjänar upp till 10 000kr behöver inte.

 

SÅ uppfattar jag Dave37's inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Första delen har du ju rätt på. Tjänar man tillräckligt lite så behöver man inte skatta sin inkomst. Men det har ingen koppling till mat. Men man kan ju odla mat själv istället för att handla på ICA.

Jo men det är väll om man tjänar mindre än 18k per år som man inte behöver skatta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Skatt behövs. Hur ska annars infrastrukturens reparation bekostas? Hur annars ska vår käre Carl XVI Gustaf kunna gå på strippklubb? (Det sistnämnda var ironiskt menat)

En jag följer svarar på det med liknelsen "Slavar behövs. Vem ska annars plocka bomull?" som det var för några hundra år sen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En jag följer svarar på det med liknelsen "Slavar behövs. Vem ska annars plocka bomull?" som det var för några hundra år sen.

Plocka bomull behöver man inte ha gratisarbetare till. Det kan man gott ha betalt folk till, t.ex. bönder. Varför liknar han slavar vid skatt?

 

Men visst, vi plockar bort skatten, men då får bannemig han betala alla vägreparationer, all sjukvård m.m. ur egen ficka. Det skulle hålla i 1 sekund, kanske?

Redigerat av dolan
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I dagens samhälle med dagens tänk skulle det förstås inte fungera. Jag tänkte inte heller att tråden skulle gå in på alternativa samhällen.

 

Han jag följer som jag nämnde heter Stefan Molyneux och hans svar på frågan du och jag ställde är "det spelar ingen roll". Man kände igen att slaveri var fel och tog bort det men behovet av bomull kvarstod och lösningar kom fram. Om man har ett samhälle utan skatt kommer fortfarande behov kvarstå som idag uppfylls av skatt, men det kommer komma andra sätt att uppfylla dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...