Hoppa till innehåll

Skatt Är Stöld


WASD
 Dela

Rekommendera inlägg

Nej. Det är som att McDonalds kastar hamburgare på mig och begär pengar.

Nej det är det det inte är. Har du ingen inkomst betalar du ingen skatt heller. Det är bara det att du håller på att bortser från det. Du skapar ett ickereelt scenario så att din definition och uppfattning stämmer. Men det gör den inte för att du har förenklat den för mycket. Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Utan skatt skulle det vara dubbelt, trippelt så dyrt att åka tåg/buss i göteborg...

Mja men samtidigt skulle allt annat från den privata marknaden vara hypotetiskt 20% billigare, så så länge du konsumerar 10-20ggr så mycket på den privata marknaden som på bussresor så kommer det vara lika dyrt utan skatt, om det nu skulle vara dubbelt till trippelt så dyrt att åka med kollektivtrafiken. Min poäng är att saker blir inte dyrare utan skatt, skatten betalar vi ju redan. Det blir mer 'endast' mer individualiserat utan skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mja men samtidigt skulle allt annat från den privata marknaden vara hypotetiskt 20% billigare, så så länge du konsumerar 10-20ggr så mycket på den privata marknaden som på bussresor så kommer det vara lika dyrt utan skatt, om det nu skulle vara dubbelt till trippelt så dyrt att åka med kollektivtrafiken. Min poäng är att saker blir inte dyrare utan skatt, skatten betalar vi ju redan. Det blir mer 'endast' mer individualiserat utan skatt.

Håller med dig! Men skatten är ju även bra eftersom den hjälper till att hålla rent i din kommun. Nya vägar och underhållning på dem!

Utan skatt hade det varit svårt för din kommun att kunna vara prydliga :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med dig! Men skatten är ju även bra eftersom den hjälper till att hålla rent i din kommun. Nya vägar och underhållning på dem!

Utan skatt hade det varit svårt för din kommun att kunna vara prydliga

Ja så jävla prydligt är ju inte Göteborg eller någon annan stad. Men skatt och existensen av en stat förhindrar ju att hela detta samhället självimploderar på en vecka.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag skulle vilja ändra mitt påstående till "Skatt är laglig stöld".

 

steal: Take (another person's property) without permission or legal right and without intending to return it.

 

Så definitionen innefattar att det måste vara olagligt för att kallas stöld. Skatt är därmed laglig stöld per definition.

 

Här är en bra film.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns ingen stöld per definition som är laglig. "Laglig stöld" finns inte. Skatt är lagligt ja. Skatt är inte att staten tar pengar från dig. Det är att du frivilligt ger staten pengar genom att vara ekonomiskt aktiv inom Sverige. Du gör alldeles för stor skillnad mellan "regler" och "lagar". Snubben i videon suger förövrigt och talar en massa politisk goja. Det som inte är politisk och lingvistisk akrobatik är rena lögnen.

 

EDIT: "laglig stöld" skulle betyda att det är lagligt att utan lagligt tillstånd ta något från någon annan, vilket helt enkelt är nonsens. Det är därför laglig stöld inte finns. Definitionen av "stöld" ändras inte bara för att du sätter "laglig" framför.

Redigerat av Dave37
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...