Hoppa till innehåll

Första Hemmabygge - Fråga


Intense
 Dela

Rekommendera inlägg

Jo nu är det dags att skaffa en ny dator. Jag har inte byggt en egen någon gång, så jag har en liten fråga.

Jag hade tänkt mig moderkortet MSI B75MA-P45 ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749862 ), som har en bredd på 24,4 cm, och chassit Cooler Master Elite 430 Midi Tower ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=602546#extra ) som har bredden 19cm. Betyder det att jag inte kommer kunna installera moderkortet i chassit? Måste det vara identiska mått eller fungerar det med lite större i chassit?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man brukar inte gå på de måtten du anger när man kollar ifall moderkortet passar i chassit.

Det står "m-ATX" på moderkortet, det är samma som microATX storleken.

Och på Chassit står det att det klarar "ATX" och "microATX", det finns alltså plats för större moderkort, men även hålbild för mindre moderkort.

 

Jag kör själv det chassit. (dock med ATX moderkort).

så det ska inte vara några problem alls med det moderkortet.

 

 

 

 

Bild på hur måtten blir, du hade läst (förstått) fel.

 

post-44115-1356535324_thumb.png

 

 

 

Olika moderkortstorlekar

Redigerat av hpnisse
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaha okej, har som sagt inte så stor koll när det kommer till att bygga datorer. Men jag har ett paket just nu, men vet inte om det är bra. Jag kommer till mestadels att spela på den.

 

Ser det bra ut eller behöver jag ändra något? Kan max lägga ut runt 6000 på den.

Jag hade tänkt att det antingen blir den, eller denna

post-92575-1356536327_thumb.png

Redigerat av Intense
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan tyvärr inte svara på prestanda och spel biten, för de e ja kass på...

 

Men jag kan ju rekommendera en SSD, eller åtminstone en mindre och snabbare Hårddisk (7200rpm) för operativsystem och spelfiler etc.

Den hårddisk du har valt är bra till lagring och är såkallat "GREEN", miljövänlig, segare (5400rpm), tror även den har ett automatisk viloläge om den inte används, vilket ger sega söktider pga den ska varava upp.

 

Men den e jäkligt bra o lagra filer man typ inte behöver hela tiden, Film, Bilder, Dokument etc... jag kör två stycken i en NAS och en SSD i datorn.

 

Men som sagt resten kan ja inte så mkt om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan tyvärr inte svara på prestanda och spel biten, för de e ja kass på...

 

Men jag kan ju rekommendera en SSD, eller åtminstone en mindre och snabbare Hårddisk (7200rpm) för operativsystem och spelfiler etc.

Den hårddisk du har valt är bra till lagring och är såkallat "GREEN", miljövänlig, segare (5400rpm), tror även den har ett automatisk viloläge om den inte används, vilket ger sega söktider pga den ska varava upp.

 

Men den e jäkligt bra o lagra filer man typ inte behöver hela tiden, Film, Bilder, Dokument etc... jag kör två stycken i en NAS och en SSD i datorn.

 

Men som sagt resten kan ja inte så mkt om.

Jaha okej, hade ingen aning om dedär med "Green" saken. Men anledningen till att jag inte kör med SSD är för att jag inte har råd med en helt enkelt. Jag kommer troligtvis att installera en senare.

Men någon annan som vet om mitt paket ser bra ut?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Prismässigt är det en ok speldator. Inte jättebra, förvänta dig inte att kunna maxa alla spel. Vill du ha en dator som ligger bra till i dagsläget och hänger med i svängarna även i 2-3 år till behöver du nog lägga till åtminstone en tusenlapp till. Mest så att du är medveten om det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Prismässigt är det en ok speldator. Inte jättebra, förvänta dig inte att kunna maxa alla spel. Vill du ha en dator som ligger bra till i dagsläget och hänger med i svängarna även i 2-3 år till behöver du nog lägga till åtminstone en tusenlapp till. Mest så att du är medveten om det.

Jag hade inte förväntat mig att maxa alla spel heller. :) Jag spelar mest LoL, Starcraft och sånna spel. Men sen har jag som sagt bara 6000 att lägga ut på en dator.

 

Och sen undrar jag också om alla delar "går ihop" med varandra. Asså att de passar och går att använda med varandra?

Redigerat av Intense
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade inte förväntat mig att maxa alla spel heller. :) Jag spelar mest LoL, Starcraft och sånna spel. Men sen har jag som sagt bara 6000 att lägga ut på en dator.

 

Och sen undrar jag också om alla delar "går ihop" med varandra. Asså att de passar och går att använda med varandra?

Så vitt jag kan se så gör de det. Det gäller ju att alla delarna är anpassade till rätt storlek på chassit och att de har rätt minnestyp etc. T.ex. har du socket 1155 på både processorn och modekortet, sen har du DDR3 på RAM-minnet och modekortet. Att du har GDDR5 på grafikkortet är ingen fara, jag har det själv och jag har också DDR3 på Ram-minnet, så det funkar. Är inte säker på om det är något speciellt dock man behöver tänka på med minnestypen för grafikkortet.

 

 

Jag har inte kollar super duper noga men det ser ut som om allt passar och ska fungera bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...