Hoppa till innehåll

Legalisera Cannabis!


loIkfezt
 Dela

Rekommendera inlägg

Ja för det är alltid väldigt bra att titta på extremfallen och missbrukarna om man vill få en nyanserad ton i en diskussion. "Harr kolla på alla jävla emos alltså, fan knivar och rakblad är fan är fan dåligt, och kolla på alla jävla fettma-mongon, fan nån borde fan ta och kriminalisera mat på stubinen harr harr hurr durr derp."

 

Jag fattar inte alls ditt argument med "akohol är samma som cannabis men alkohol är ju lagligt". Jaha? Så det är ok då... Känns lite som om du motargumenterar dig själv. Om något verkar det som om du hellre ser en illegalisering av alkohol än än legalisering av cannabis.

Man behöver inte ens kolla på extremfallen för att fatta att det är dåligt.

Har en polare som röker cannabis dagligen, han går i skola och har inget jobb så hans inkomst är på ca. 1000kr per månad. Dagen han får sitt studiebidrag köper han mellan 10-15g och det är borta på mindre än en vecka.

Resten av månaden får han låna pengar av lätt besvärade kompisar (jag).

Och detta är bara en vanlig tonårs kille.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Känner också en person som röker marijuana, cannabis och säkert lite annan skit som alla andra. Han är inget extremfall, men han är ändå rätt efterbliven får jag säga. Jämför man han med hans vänner som är lika gamla och gått samma skola osv så ser man hur efter han är. Dom har liksom skaffat sig bra utbildningar och ett stadigt jobb. Jag vet inte om han har fast jobb, men han har jobbat inom äldrevården tidigare till och från.

 

Den här killen saknar klass och en gång kom han till ett bröllop och hade vänt skjortan in och ut. Jag vet också att han har en vän i min ålder som brukar cannabis och marijuana. Han är också ganska körd i huvudet om jag får säga det själv och det blir värre när han röker på, då kan han fan knappt prata så man förstår honom.

 

 

Vill man bli patetisk är det ju bara att köra på. Livet blir säkert bättre.

Redigerat av D48
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man behöver inte ens kolla på extremfallen för att fatta att det är dåligt.

Har en polare som röker cannabis dagligen, han går i skola och har inget jobb så hans inkomst är på ca. 1000kr per månad. Dagen han får sitt studiebidrag köper han mellan 10-15g och det är borta på mindre än en vecka.

Resten av månaden får han låna pengar av lätt besvärade kompisar (jag).

Och detta är bara en vanlig tonårs kille.

1. Att du känner en person som hanterar cannabis dåligt är inget direkt hållbart argument. Det finns inget som direkt säger att detta enstaka fall är på något sätt representativt, även om jag vet att det känns som ett bra argument då det är liksom "hallå, någon i min nära omgivning lider av detta, så det måste ju vara något som inte är så ovanligt om jag av alla känner en", jag resonerar så själv ibland men det håller inte som ett objektivt argument. Jag kan enkelt neutralisera det med det faktumet att jag inte känner någon i min omgivning som har problem med cannabis även om jag känner folk som har brukat det.

 

2. Jag vet inte om du överdriver på något sätt eller om det verkligen är så sjukt som du säger, men om han i princip förbrukar sitt studiebidrag på en vecka och faktiskt röker varje dag måste han bränna igenom 4000 kr/månaden, nu vet jag inte hur många vänner han har som är villig att låna honom pengar förutom du själv men säg för att vara generös att han har sådana vänner, då behöver han låna ungefär 400 kr/vän och månad. Om han haft detta beteendet i ett halvår så har ni allihopa lånat honom 2400 kr var som ni inte på något sätt har fått tillbaka. Så om då är fallet, så börjar jag nästan undra vem som är den största missbrukaren. :) Vänskapsmissbrukaren eller narkotikamissbrukaren.

 

Känner också en person som röker marijuana, cannabis och säkert lite annan skit som alla andra. Han är inget extremfall, men han är ändå rätt efterbliven får jag säga. Jämför man han med hans vänner som är lika gamla och gått samma skola osv så ser man hur efter han är. Dom har liksom skaffat sig bra utbildningar och ett stadigt jobb. Jag vet inte om han har fast jobb, men han har jobbat inom äldrevården tidigare till och från.

 

Den här killen saknar klass och en gång kom han till ett bröllop och hade vänt skjortan in och ut. Jag vet också att han har en vän i min ålder som brukar cannabis och marijuana. Han är också ganska körd i huvudet om jag får säga det själv och det blir värre när han röker på, då kan han fan knappt prata så man förstår honom.

Vill man bli patetisk är det ju bara att köra på. Livet blir säkert bättre.

Är man efterbliven eller har väldigt låg IQ/intelligens/social kapacitet så är det ett problem i sig och har inget att göra med narkotika. Med den logiken kan man i så fall bannlysa allt från tomater till kärnvapen. Sen säger du att det är sannolikt att han röker på andra saker också så det känns vagt att döma ut cannabis för det. Och just det, en annan drog som man också blir pantad i skallen av och gör att det är svårt att göra sig förstådd pga av dåligt, långsamt, slöddrande tal: Alkohol.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Självklart ska cannabis legaliseras.

 

Däremot så krävs det att man gör det på ett bra sätt. Det jag förespråkar är att man skapar någon form av ett "systembolag" fast för Cannabis, och det är enbart dessa butiker som har rätt till att sälja cannabis. Då ska man ha en fast åldersgräns. Precis som det är med alkohol i nuläget.

 

Vad är positivt med detta?

Jo, först och främst kommer langningen minska. I nuläget måste både vuxna och ungdomar som röker på köpa från langare, vilket som gör att många langare klarar att försörja sig på enbart cannabis-försäljning. Om vuxna inte köper från langare längre så betyder det att många langare kommer behöva stänga ner sin verksamhet då de inte får in tillräckligt med pengar.

 

Vad är negativt?

Inget, #420blazeit

 

Finns även forskning på att vuxna inte tar mycket skada av långvarigt cannabis-bruk. Dock kan det skada ungdomar som fortfarande inte har fullt utvecklade hjärnor. Varför man då inte låter vuxna välja själva ifall de vill röka på eller inte förstår jag inte alls. Känns bara rent av idiotiskt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad är negativt?

Inget, #420blazeit

Det skulle medföra att det blir fler som brukar/missbrukar cannabis.

Eftersom att du röker cannabis så kommer detta leda till lungcancer, så mer skattepengar skulle nog gå åt att försöka bota dom med lungcancer.

Annars gillar jag idéen med ett "systembolag".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad är positivt med detta?

Jo, först och främst kommer langningen minska. I nuläget måste både vuxna och ungdomar som röker på köpa från langare, vilket som gör att många langare klarar att försörja sig på enbart cannabis-försäljning. Om vuxna inte köper från langare längre så betyder det att många langare kommer behöva stänga ner sin verksamhet då de inte får in tillräckligt med pengar.

Allt det där kan sägas om vilken olaglig drog som helst.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det skulle medföra att det blir fler som brukar/missbrukar cannabis.

Eftersom att du röker cannabis så kommer detta leda till lungcancer, så mer skattepengar skulle nog gå åt att försöka bota dom med lungcancer.

Annars gillar jag idéen med ett "systembolag".

Det finns en risk att fler skulle börja bruka cannabis då många väljer att inte röka det på grund av att det är olagligt, ja. Men däremot så håller inte hela "detta kommer leda till lungcancer" argumentet. Vi har redan cigaretter och annan tobak som idag är tillåtet, och ändå är det bara en ytterst liten miniriotet av dessa som utvecklar lungcancer, och det är då oftast i de senare åren. Den genomsnittliga cannabisbrukaren röker inte cannabis alls lika ofta som man missbrukar tobak, vilket som gör att lungcancer risken inte alls ligger på samma nivå som för tobaksrökare. (Och även där är den som sagt väldigt låg). 

Allt det där kan sägas om vilken olaglig drog som helst.

Självklart. Skillnaden mellan Cannabis och andra droger är dock att cannabis är "ofarligt" i jämförelse med tyngre droger såsom heroin, kokain osv. Meningen med mitt argument var ju att förespråka att vuxna själva ska få välja ifall de vill bruka en mer eller mindre ofarlig drog. Tyngre droger medför andra problem än cannabis. T.ex. har forskning visat att du inte alls blir lika beroende av cannabis som du blir av andra droger såsom heroin. Sen är väl också den viktigaste faktorn att det är omöjligt att dö av cannabis. Oavsett hur mycket man väljer att röka så kommer du aldrig dö av det. När det gäller tyngre droger så räcker det med en liten överdos och du kan vara död inom den närmsta timmen. 

 

Jag förstår vad du menar, men som sagt väljer jag enbart att applicera argumentet på cannabis. 

Redigerat av lolkfeezt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns en risk att fler skulle börja bruka cannabis då många väljer att inte röka det på grund av att det är olagligt, ja. Men däremot så håller inte hela "detta kommer leda till lungcancer" argumentet. Vi har redan cigaretter och annan tobak som idag är tillåtet, och ändå är det bara en ytterst liten miniriotet av dessa som utvecklar lungcancer, och det är då oftast i de senare åren. Den genomsnittliga cannabisbrukaren röker inte cannabis alls lika ofta som man missbrukar tobak, vilket som gör att lungcancer risken inte alls ligger på samma nivå som för tobaksrökare. (Och även där är den som sagt väldigt låg).

Ja det är sant.

Så varför ska vi ge folket en till faktor till lungcancer?

Jag tycker faktiskt inte att tobak ska vara tillåtet heller, även ifall jag kan förstå varför folk endå röker.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja det är sant.

Så varför ska vi ge folket en till faktor till lungcancer?

Jag tycker faktiskt inte att tobak ska vara tillåtet heller, även ifall jag kan förstå varför folk endå röker.

 

Jag är väldigt liberal av mig, och därav anser jag att man som en vuxen person själv har rätt att välja ifall man vill röka cannabis och därav leva med risken att man kan få lungcancer.

 

Det jag försökte få fram är att risken är så liten att få lungcancer av ett cannabisbruk att jag inte tycker att det håller som ett argument mot cannabis. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är väldigt liberal av mig, och därav anser jag att man som en vuxen person själv har rätt att välja ifall man vill röka cannabis och därav leva med risken att man kan få lungcancer.

 

Det jag försökte få fram är att risken är så liten att få lungcancer av ett cannabisbruk att jag inte tycker att det håller som ett argument mot cannabis. 

Fast det går ju ut över alla som betalar skatt om man åker in på sjukhus. Visst, det må vara en liten del av pengarna som går till att behandla en patient, men det är endå onödiga pengar.

"Hej, jag har förstört min kropp, nu får du betala för det" Kan ju lika gärna gå över till grannen och be dom fixa mitt headset som är sönder. Inte för att dom har med det att göra, utan för att det verkar vara så man rullar...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men människor skadar ju sig själva hela tiden, är mycket mer pengar som går åt till att behandla fetma relaterade och alkohol relaterade problem än folk med lungcancer (som förmodligen beror på tobaks rök och inte cannabis). Sen så betalar ju även den som har lungcancer skatt.

 

Om man använder den logiken så borde ju all onödig onyttig mat och dryck förbjudas :/

Redigerat av Svampen2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...