Hoppa till innehåll

Kontrollbehov Ångest Och Svartsjuka Och Flashbacks Hjälp.


Gäst Jesper93
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäst Jesper93

Hej jag har under en längre tid haft problem med mitt kontroll behov vilket också resulterar i att jag mår dåligt från och till får ångest etc och blir väldigt svartsjuk och får flashbacks. Kan ta ett exempel på hur det kan se ut.

 

Jag och min bästis ( När vi inte ses) sitter ofta och pratar på skype och vi har båda facebook. Varenda gång jag ser han gilla nåt, kommentera, nåt eller dela nåt på FB så är det som om en stor sten faller ner i magen på mig och jag mår väldigt dåligt. Samma sak om jag ser han prata med nån annan, är någonstans eller inte ger mig någon uppmärksamhet. 

 

Detta resulterar i sin tur på många gräl och bråk ungefär varenda dag. Om jag ser han gilla nåt på facebook dela nåt eller kommentera något kan vara en bild vad som helst så brukar jag oftast säga till honom att ta bort det då brukar han oftast säga nej men till slut gör han som jag säger. Samma sak om min bästis gör nåt i skolan då kan det vara att han uppmuntrar nån annan säger nåt positivt till någon annan gör något han aldrig gjort innan etc.

 

Flashbacks är något jag får alltid då kan det poppa upp en bild i huvudet på något min kompis gjorde för längesen som jag vet om som sårade mig mycket det är jätte jobbigt och leder till att jag inte orkar göra nånting

 

han har talat om för mig och bett mig att sluta bestämma över honom och att han tycker det är jätte jobbigt att jag får flashbacks och mår som jag mår och jag själv förstår jag honom och är tacksam att ha en bästis som stöttar mig men vet ej hur jag ska göra för att bli av med detta.

 

Någon som har tips och råd please help  

Redigerat av Jesper93
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En psykolog eller kurator är en fantastisk start. Men jag tror (har ingen utbildning innom detta, så rådgör med något proffs först) att du skulle må mycket bättre om du jobbade på din självkänsla. Hur vi mår innom oss reflekteras sedan i våra handlingar. Jag börjar varje morgon med att tyst i mitt huvud, tänka och tacka ( inte någon Gud, eller religionsaktigt, utan bara tänka " tack för att jag finns, för att jag mår bra, för alla runtomkring mig som finns där för mig osv..) när man börjar se på vad man faktiskt har är det lättare att se saker positivt. Var rädd om din vän, han verkar vara en stark människa som står ut med det här, men även den den mest starke måste få positivt tillbaka för att orka med.

 

Lycka till

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En psykolog eller kurator är en fantastisk start. Men jag tror (har ingen utbildning innom detta, så rådgör med något proffs först) att du skulle må mycket bättre om du jobbade på din självkänsla. Hur vi mår innom oss reflekteras sedan i våra handlingar. Jag börjar varje morgon med att tyst i mitt huvud, tänka och tacka ( inte någon Gud, eller religionsaktigt, utan bara tänka " tack för att jag finns, för att jag mår bra, för alla runtomkring mig som finns där för mig osv..) när man börjar se på vad man faktiskt har är det lättare att se saker positivt. Var rädd om din vän, han verkar vara en stark människa som står ut med det här, men även den den mest starke måste få positivt tillbaka för att orka med.

 

Lycka till

^ This. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...