Hoppa till innehåll

Ska Man Förbjuda Våldsamma Datorspel?


Gäst Jesper93
 Dela

Rekommendera inlägg

Har du själv en lösning på hur  man ska gå till väga för att ordna att samhället blir så?

Ja sluta utbilda folk efter ålder och dela upp allt i ålder. Det är mer eller mindre bara att man ändrar de flesta åldersbegränsningarna i samhället till andra typer av begränsningar. Det kan till och med göras relativt lätt inom dagens socioekonomiska system.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja sluta utbilda folk efter ålder och dela upp allt i ålder. Det är mer eller mindre bara att man ändrar de flesta åldersbegränsningarna i samhället till andra typer av begränsningar. Det kan till och med göras relativt lätt inom dagens socioekonomiska system.

Jag syftar mer på hur man ska se att en person är mogen nog för att spela GTA, medans en person som är äldre inte är det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fram tills det att man fyller 18 är det föräldrarnas ansvar att avgöra huruvida barnet är moget nog att spela GTA, efter 18 är det individen själv. Förstår inte varför någon trött expedit på Gamestop skall avgöra vem som skall spela vad. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan inte se någon anledning till att förbjuda våldsamma spel. Som tidigare nämnts, så är det upp till föräldrarna att se till att barnen sysselsätter sig med sådant som får dem att påverkas på önskat sätt. Jag ser dock en viss motsträvighet mot PEGI's ''åldersföreskrifter'' i tidigare kommentarer, vilket jag själv inte har något emot. Absolut, någon lag om vem som får spela vad ska absolut inte finnas, man skulle faktiskt kunna se det som en form av förbrytelse mot demokratin. Jag tror att om man kollar på PEGI som en sorts mätare för hur pass våldsamt spelet är, istället för att se det som en lag, kan man få mycket större glädje av denna service. Det är, till exempel, ett utmärkt sett för att föräldrar ska kunna se hur pass mycket våld spelet faktiskt innehåller, trots egen inkompetens på området, och därmed kunna bestämma vad sitt barn ska få spela och inte. Att våldsamma spel leder till våld utanför spelets värld, tror jag knappast.

    Då jag själv har en klok mor, började jag inte spela några våldsamma spel innan jag ansågs mogen nog. Däremot var Super Mario och Crash Bandicoot stora favoriter. Det som är viktigt att ta hänsyn till är att de flesta barn inte ser soldaterna i till exempel Call Of Duty som människor de mördar. De ser dem snarare som måltavlor som de ska skjuta för att få poäng. Detsamma med Mario och Crash Bandicoot, i vilka man hoppar på sköldpaddor och stjäl isbjörnsungar. Det kommer inte få ett normalt barn att vilja gå och hoppa på hunden, eller för den delen, vilja sno valparna och rida runt på. Självklart kan det finnas ungar som är mer lättpåverkade än andra, men som sagt så är det upp till föräldrarna att se

till att barnen gör det den är kapabel till att hantera.

Redigerat av Antonioz
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Det där med förbud är väl sällan bra. Att skylla våldsamheter i samhället på TV- och dataspel tyder på begränsat intellekt om ni frågar mig. Känns som det finns betydligt rimligare orsaker till våld än att någon spelar ett dataspel. Sen har det väl klagats på sånt här rätt länge? När jag var mindre så var det våldsamma filmer som fick skulden för att ungdomar slog ihjäl varandra och innan det har jag hört att man skyllde på hårdrock. Det är väldigt lätt att lägga skulden på något eller någon annan. Men så är det ju nuförtiden. Individen ska inte behöva ta något som helst ansvar själv. Allt är samhällets fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Individen ska inte behöva ta något som helst ansvar själv. Allt är samhällets fel.

Ja alltså människor som inte lärt sig att ta tillräckligt ansvar kommer inte att ta ansvar i en given situation oavsett hur mycket någon tycker att det borde. Visst vi kan sitta och kasta runt skulden och debattera ad naseum om vems fel det är, men mer konsekvent borde ju vara att diskutera vad ett visst beteende beror på. När det kommer till länken mellan våldsamma datorspel och våldsamt beteende är så väl korrelationen som kausaliteten nära på noll. Men det känns som du försöker insinuera ett något mer generellt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

för mig var det drogerna och inte spelen i sig som gjorde mig våldsam, men jag är helt säker på att de våldsamma spelen jag spelade som ung lämnade kvar "spår" i mig som sedan kröp fram ur mig när hjärnan började gå sönder. jag tycker att man ska förbjuda våldsamma spel speciellt med knytnävsvåld och rallarsvingar. De kan vara extra farliga för en "future drugger".  Klart slut Teglarn

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Fattar inte varför man vill förbjuda det. Att folk dör är ju trist, men vad hände med det personliga ansvaret? Även om man förbjuder såna spel kommer folk bara skylla på andra saker när det händer.. Så nej, jag är mot ett förbud.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...